Vanzarile de polistiren au stagnat in T1, dar producatorii isi mentin sperantele de crestere

Materiale de constructii

21.04.2009 - Business Standard

Vanzarile de polistiren de pe piata locala au stagnat in primele trei luni ale anului, comparativ cu primul trimestru din 2008, in principal din cauza conditiilor meteo nefavorabile, precum si a factorilor psihologici determinati de criza economica globala, care a provocat o reticenta a clientilor in a investi.

Producatorii locali considera insa ca piata se va dezgheta in perioada urmatoare si anticipeaza o crestere a acesteia cu pana la 10% la sfarsitul acestui an, ca urmare a lucrarilor de renovare si a programului national de reabilitare termica a cladirilor. “In primele trei luni nu se pot face lucrari de termoizolatii si, in plus, oamenii au asteptat sa vada evolutia efectelor crizei. Totusi, cred ca piata se va dezgheta in perioada urmatoare, comenzile au inceput deja sa creasca si estimam ca volumul acestora se va mentine, in cel mai rau caz, la nivelul din 2008, putand chiar sa urce cu aproximativ 10%”, a declarat pentru Business Standard Serghei Negulescu, directorul comercial al firmei Austrotherm Romania. El a precizat ca programul de reabilitare termica va impulsiona vanzarile de polistiren, chiar daca bugetul este unul redus. In opinia lui Negulescu, programul va trebui accelerat, deoarece implementarea normelor europene referitoare la consumul energetic va pune presiune asupra autoritatilor, in acest sens. “Vanzarile s-au mentinut la nivelul primului trimestru al anului precedent, insa din luna aprilie comenzile au inceput sa creasca, astfel ca sunt optimist in privinta unei cresteri cu 10% a pietei. In privinta programului national de reabilitare, chiar daca se vor renova 1.000 de blocuri, va fi bine pentru evolutia pietei”, a spus Marin Crutescu, presedintele grupului de firme Amvic.

In conditiile in care avansul de 10% va fi realizat, valoarea pietei ar putea depasi 100 mil. euro. “In primele trei luni am inregistrat o crestere cu 5% a vanzarilor si cred ca se poate ajunge la un avans de 10% al pietei la sfarsitul acestui an, insa trebuie sa subliniez ca acesta este cel mai optimist scenariu. Programul de reabilitare termica va putea sustine aceasta crestere, chiar daca bugetul putea fi mai mare, insa nu trebuie sa uitam ca suma initiala alocata a fost de 100 mil. euro, pentru ca, ulterior, sa ajunga la 180 mil., astfel ca semnalele sunt bune”, a spus Marian Serban, directorul general al Swisspor Romania. Preturile polistirenului s-au redus in acest an, ca urmare a ieftinirii materiilor prime cu aproximativ 20%, ponderea materiei prime in pretul final reprezentand aproape 70%. Anul trecut, pretul mediu al unui metru cub de polistiren era de aproximativ trei euro. Potrivit jucatorilor din domeniu, producatorii mici, cu activitati la nivel local, vor incepe sa dea faliment in acest an, din cauza calitatii reduse a produselor si a dificultatilor legate de achitarea creditelor bancare. In perioada 2003-2008, piata de polistiren a crescut de zece ori in volum, cu un ritm anual de 60-70%, pe fondul exploziei pietei constructiilor. In 2008, efectele crizei de pe pietele financiare au redus avansul la circa 10%, pana la un nivel de 3,3 mil. metri cubi si o valoare de circa 90 milioane de euro. Printre cei mai importanti jucatori de pe piata locala de polistiren expandat se numara Austrotherm, Arcon, Swispor, care a achizitionat anul trecut compania Isopor Cluj-Napoca, Atlas Corporation si Europlast.