Unde va fi construit viitorul aeroport al Clujului

Constructii , PROIECTE / DEZVOLTARE

27.03.2008 - Clujeanul
Unde va fi construit viitorul aeroport al Clujului

Consiliul Judetean demara, anul trecut, proiectul de dezvoltare pe termen lung a aeroportului clujean, care prevedea construirea unui nou terminal de sosiri, a unuia de plecari, a unui terminal cargo si a unei piste de aterizare de 3.500 de metri, investitia totala depasind suma de 100 de milioane de euro. La semnalul de alarma tras atunci de CLUJEANUL in legatura cu lipsa de eficienta si cu pericolul de a se ajunge ca, in urma dezvoltarii, aeroportul sa fie situat, practic, in oras, oficialii judeteni au sustinut ca actualul amplasament este perfect. Ei bine, dupa aproape un an, presedintele Consiliului Judetean, Marius Nicoara s-a razgândit: "Se dezvolta foarte mult traficul, iar existenta peste 10 ani a unui aeroport in centrul orasului poate nu va fi cea mai fericita solutie". Astfel, daca va mai câstiga un mandat in fruntea Consiliului Judetean, Nicoara va demara un proiect de constructie a unui alt aeroport, intr-o alta zona.


In functie de cerintele pietei
"Va fi un al doilea aeroport sau se va reloca actualul aeroport, vom vedea ce va spune piata atunci, pentru ca e o chestiune care va dura peste 10 ani si, in functie de cerintele pietei, vom decide", a explicat Nicoara. Arhitectul sef al Consiliului Judetean, Radu Spânu, a precizat ca se va urma exemplul Parisului: "Aeroportul din oras va fi rezervat pentru traficul mic de business, in timp ce traficul cargo si cu avioane de mari dimensiuni va fi mutat in afara orasului". Spânu afirma ca noul obiectiv va deservi intreaga Transilvanie, preluând pe de o parte traficul judetelor care nu au aeroport, iar pe de alta parte activând ca un punct nodal care va face legatura cu aeroporturile mai mici din Romtnia. in ceea ce priveste dimensiunile constructiei, Spânu spune ca aceasta va fi comparabila cu Otopeniul, urmând ca la Cluj sa se realizeze un nou pol aviatic al Romtniei, dupa Bucuresti. Traficul, potrivit estimarilor arhitectului Consiliului Judetean, se va ridica la 2 milioane de pasageri pe an, in conditiile in care Aeroportul International Cluj-Napoca are acum intre 600.000 si 700.000 de pasageri anual. in ceea ce priveste investitia la noul aeroport, Spânu o evalueaza la 200 de milioane de euro, plus cheltuiala cu infrastructura.


Doua zone luate in calcul
Desi Marius Nicoara nu a precizat amplasamentele care sunt studiate, motivând ca este vorba de un proiect de viitor, arhitectul Radu Sptnu a declarat pentru CLUJEANUL: "Studiem doua locatii: una in zona Bontida, am identificat un teren de 5 kilometri pe 2 kilometri, de aproximativ 100 de hectare, este platoul care sa spre Jucu. Iar al doilea amplasament, in conditiile in care vom obtine avizul de la Ministerul Apararii Nationale, este zona de lânga aeroportul miliatar de la Luna. Zona este buna, intrucât in apropiere se afla si calea ferata". Celelalte amplasamente luate in calcul de-a lungul timpului se pare ca au fost lasate deoparte de catre autoritatile judetene.
"In urma cu 20 de ani erau in studiu doua locatii: platoul Feleacului, in zona observatorului astronomic, si alta deasupra Dealului Corusului, platoul pe care se ajunge de pe la bulevardul Muncii, unde s-a realizat un supermaket (Real - n.r.), in sus. Ambele au fost considetate favorabile din punct de vedere tehnic si meteorologic", a explicat Iosif Pop, presedintele Consiliului Civic Local.


Bontida sau Luna
"Nu pot sa ma pronunt in legatura cu cel mai bun amplasament pentru noul aeroport pâna nu vom sti o locatie exacta. Adica nu ajunge sa stim ca la Bontida, trebuie sa stim exact locatia. In principiu, locatia cea mai buna va fi cea care va interesecta cele mai importante cai de comunicatie. Este vorba despre autostrada si calea ferata. Practica internationala prevede ca aceste centre sa fie un nod de comunicatie intre aeroport, autostrada si calea ferata, iar daca este un râu acolo ar fi si mai bine, pentru a se realiza comunicare pe toate caile", considera fostul presedinte al filialei Transilvania a Ordinului Arhitectilor din România, Vasile Mitrea.
si actualul presedinte al ordinului, Serban Tiganas, e de parere ca deocamdata exista prea putine elemente pe baza carora sa se poata face o evaluare: "Trebuie studiati parametrii geografici, meteorologici si de navigatie. Din punctul de vedere al conexiunilor cu orasul, cred ca ambele localitati au posibilitati de conectare la sistemul de trafic rutier. Ideal ar fi insa sa existe si o conexiune de cale ferata; din acest punct de vedere parca de Bontida este mai aproape reteaua feroviara".


Problema cu terenurile
Comuna Bontida este situata pe Drumul National 1C, la 30 de kilometric distanta de Cluj-Napoca. Asezarea are o populatie de 4.650 de persoane si o suprafata de 8038 de hectare. Desi ocupatia specifica este agricultura, la capitolul facilitati oferite investitorilor Bontida puncteaza cu toate utilitatile (cai de acces, apa potabila, gaz metan) si un numar de 8 proiecte de infrastructura aflate in desfasurare. Accesul in zona de poate face si cu trenul.
"N-am auzit de aceasta idee, dar mi se pare o initiativa foarte buna. Locatia de pe platoul aflat la granita dintre Bontida si Jucu este una unde s-ar putea realiza un aeroport. Problema este ca acolo sunt loturi private. O parte apartin de comuna Jucu, iar alta parte sunt loturi private ale bontidenilor", a explicat pentru CLUJEANUL primarul comunei, Vasile Dobocan. Un alt plus al Bontidei il reprezinta apropierea de zona unde se dezvolta parcul industrial Jucu.

Remus Florescu