Terenurile, surse de finantare pentru firmele autohtone

ANALIZE / COMENTARII , Imobiliare

29.10.2007 - Adevarul

 

Pentru a-ÅŸi diminua datoriile sau pentru a-ÅŸi dezvolta ...

Strategia folosită până de curând, mai ales de companiile din industria uÅŸoară, ajută ÅŸi la consolidarea marilor businessuri.

Activele imobiliare aflate în proprietatea companiilor se dovedesc o adevărată sursă de finanÅ£are, atunci când afacerea are nevoie de noi infuzii de capital. Dacă la început fenomenul a fost mai vizibil cu precădere în industria textilă, mai nou ÅŸi firme impuse pe piaţă în alte domenii anunţă tranzacÅ£ii importante cu terenuri ÅŸi clădiri, în vederea consolidării afacerilor.

Flamingo, Negro2000, SIF Transilvania, Industria Iutei, Ilefor (parte a grupului Mobexpert), IaÅŸitex, Carpatex sunt doar câteva companii care au decis în ultima vreme că pentru susÅ£inerea businessului este nevoie de o restrângere de activitate.

Firmele mici îÅŸi reduc datoriile

Florin Pogonaru, preÅŸedintele AsociaÅ£iei Oamenilor de Afaceri din România, consideră că această practică va fi tot mai evidentă. "Activele sunt mai ales, în cazul firmelor mici, o modalitate de a scăpa de faliment. Iar acest lucru este valabil în domeniul textil, unde multe firme au început să-ÅŸi vândă terenurile ÅŸi halele de producÅ£ie ca să supravieÅ£uiască", explică Pogonaru.

În opinia sa, după ÅŸocul cursului de schimb, micii întreprinzători au fost loviÅ£i ÅŸi de scumpirea, dar ÅŸi de lipsa forÅ£ei de muncă, fapt ce a dus la acumularea de datorii către stat. "Ca să-ÅŸi achite datoriile, multe din firmele aflate în dificultate trebuie să-ÅŸi diminueze portofoliul de proprietăţi", spune Pogonaru. Mai mult decât atât, vânzarea de terenuri este necesară însă ÅŸi pentru susÅ£inerea investiÅ£iilor în echipamente ÅŸi protecÅ£ia mediului, pentru a atinge standardele Uniunii Europene.

De exemplu, produ­cătorul de Å£esături ÅŸi fibre din bumbac - IaÅŸitex IaÅŸi (listat pe fosta piaţă electronică Rasdaq) a anunÅ£at săptămâna trecută că va scoate la vânzare două terenuri în valoare de 3 milioane de euro. AcÅ£ionarii companiei au hotărât vânzarea, prin licitaÅ£ie publică, a două terenuri de 800 mp, respectiv 4.400 mp ÅŸi construcÅ£iile aferente situate în IaÅŸi, la un preÅ£ minim de 580 de euro/mp.

Maria Grapini, preÅŸedintele FederaÅ£iei Patronale a Industriei uÅŸoare (FEPAIUS), subliniază că fenomenul este unul extins la scară largă la nivelul întregii ţări. "Din păcate, tot mai multe firme se văd nevoite să-ÅŸi vândă terenurile ÅŸi clădirile aferente. De exemplu, compania Industria Iutei din BucureÅŸti, specializată în producÅ£ia de fire, sfori, saci din cânepă ÅŸi in, a luat decizia vânzării parÅ£iale a terenului deÅ£inut. O strategie asemănătoare a abordat ÅŸi Carpatex BraÅŸov", precizează Grapini.

Bani pentru noi capacităţi de producţie

Această modalitate de finanÅ£are este folosită ÅŸi de companii din industria alimentară. De exemplu, liderul pieÅ£ei de produse din peÅŸte -Negro 2000 - a luat decizia vânzării de teren. "Compania Negro 2000 a achiziÅ£ionat câteva terenuri, pentru realizarea unui proiect de investiÅ£ii proprii, în vederea extinderii capacităţilor actuale de producÅ£ie", a declarat, pentru "Adevărul", Flori Vlad, administrator unic al companiei. Proiectul vizează construirea unui depozit pentru produse congelate cu o capacitate de 2.000 de tone ÅŸi construirea unei fabrici noi de producÅ£ie.

"Ca urmare a evaluării tere­­nurilor de către spe­cialiÅŸtii în domeniu, proiectul se va realiza numai pe terenurile care corespund cerinÅ£elor de autorizare pentru construcÅ£ii destinate sectorului alimentar. Prin urmare, terenurile care nu corespund cerinÅ£elor de autorizare vor fi vândute, iar banii obÅ£inuÅ£i vor fi utilizaÅ£i pentru realizarea investiÅ£iilor menÅ£ionate", susÅ£ine Vlad.

Vânzarea terenurilor susÅ£ine extinderea Flanco

Tot săptămâna trecută, al treilea jucător pe piaÅ£a de electronice ÅŸi electrocasnice din Å£ara noastră, Flamingo International, a finalizat o tranzacÅ£ie de peste 10 milioane de euro, cu Nepi Bucharest One SRL. Compania de investiÅ£ii imobiliare din Marea Britanie a cumpărat patru proprietăţi care au aparÅ£inut retailerului, localizate în BucureÅŸti, Bacău, IaÅŸi ÅŸi pe ÅŸoseaua BucureÅŸti - BraÅŸov.

"Vom folosi cele peste 10 milioane de euro obÅ£inute în urma acestei tranzacÅ£ii pentru a susÅ£ine dezvoltarea afacerilor de anul acesta prin deschiderea a ÅŸapte noi magazine Flanco World până la finalul anului ÅŸi prin îmbunătăţirea cash-flow-ului în scopul atingerii unui vârf al vânzărilor în perioada următoare", a declarat Jiri Rizek, CEO Flamingo International.

Potrivit acestuia, vânzarea proprietăţilor imobiliare se află în deplină concordanţă cu strategia de concentrare asupra liniei principale de business, retailul electronic.

"Ne aÅŸteptăm ca dezvoltarea reÅ£elei de magazine Flanco World până la finalul acestui an să contribuie la succesul sezonului de vânzări din această iarnă," a declarat Rizek. TranzacÅ£ia derulată de către Flamingo International ÅŸi Nepi Bucharest One SRL vine după ce grupul a estimat o creÅŸtere a profitabilitatăţii pentru finalul acestui an, aÅŸteptând o cifră de afaceri în valoare de 161,2 milioane de euro, cu 5% mai mult decât rezultatele raportate la finalul lui 2006, ÅŸi un profit net de 520.000 de euro.

Åži acÅ£ionarii societăţii turistice THR Marea Neagră din Eforie Nord( tranzacÅ£ionată la BVB) a decis la începutul acestei luni vânzarea mai multor active ca parte a strategiei de restructurare a companiei. THR Marea Neagră va vinde mai multe hoteluri ÅŸi terenuri de pe litoral, prin licitaÅ£ie publică, pornind de la preÅ£ul total de 14,93 milioane de euro, fără TVA.

AcÅ£ionarul majoritar al companiei - SIF Transilvania - a anunÅ£at că va investi 100 milioane de euro în societăţile de turism din portofoliu în următorii doi-trei ani. Societatea de investiÅ£ii, cel mai mare investitor din turismul autohton, intenÅ£ionează să demoleze peste 90% din hotelurile deÅ£inute pentru că nu mai pot fi reabilitate.

 

Irina Boloboaca, Raluca Bara