Terenurile din zona viitoarei autostrazi Bucuresti - Ploiesti, mai scumpe de la o zi la alta

Imobiliare , ANALIZE / COMENTARII , PROIECTE / DEZVOLTARE

28.10.2007 - Gandul

publicat pe 18.07.2007

 

Agenţiile, în competiţie cu intermediarii locali – Raimondo, Nicu Impegatu’, domnu’ Adrian

Terenurile din zona viitoarei autostrăzi Bucureşti - Ploieşti, mai scumpe de la o zi la alta

Preturile la care se vinde metrul pătrat de teren din apropierea traseului viitoarei autostrăzi Bucureşti - Ploieşti cresc de la o zi la alta. Pentru un teren care, luna trecută, se vindea cu 6-7 euro/mp, acum se cer 10 euro, la care intermediarii mai adaugă câte doi euro de fiecare şi se ajunge uşor  la 14 euro/mp. Dacă iei la picior localităţile de pe traseul autostrăzii, ofertele apar repede, intermediarii locali te agaţă de cum ai intrat în comună, iar preţurile cerute diferă cu până la 10 euro/mp.

„Ieftin, da’ nu ştiu cât o să-l mai pot ţine aşa”


Prima oprire – satul Căciulaţi, la nord de Tunari. Comitetul de primire - cinci localnici care îşi treceau vremea cu un pahar de băutură încă de la primele ore ale dimineţii – ne oferă informaţia esenţială pentru a putea intra în posesia unei parcele lângă viitoarea autostradă:”sunaţi-l pe Raimondo, el le ştie pe toate!”. Sunăm la Raimondo, care răspunde prompt şi ne face un inventar complet al terenurilor pe care le „gestionează”. Aflăm că are un prieten, care este proprietarul unui teren de 7.400 de metri pătraţi la o aruncătură de băţ de primul nod rutier al autostrăzii.

„Ieftin, da’ nu ştiu cât o să-l mai pot ţine aşa, pentru că se cere teren aici”, ne spune Raimondo, vânzându-şi marfa: „Este cel mai apropiat teren de nodul rutier, este şi lângă un cartier rezidenţial, eu vi-l vând cu 18 euro în zona în care este de fapt 25-28 pentru că are o deschidere la autostradă de doar 40 de metri. Vi-l dau aşa pentru că şi voi sunteţi intermediari şi-l puteţi vinde cu 20-22 de euro, ca să ne iasă la toţi ceva”.

Cum terenurile care ne interesau pe noi erau cele de cel puţin 10.000 de metri pătraţi, Raimondo se adaptează rapid şi ne face o nouă ofertă: „Mai am un teren de un hectar, tot lângă autostradă, dar cu o deschidere spre pădure de 22 de metri. Este 12 euro fără comision, dar vreau să-mi iasă şi mie ceva, deci se ajunge cam la 14-15 euro/mp. Îl asigurăm că ţinem legătura şi mergem mai departe.


„Ne ies 26.000 euro de fiecare şi toată lumea-i mulţumită”


La Moara Vlăsiei, localitate pe lângă care autostrada Bucureşti- Ploieşti va trece chiar la 10 metri de prima casă de sat, persoana cea mai potrivită pentru ceea ce vrem noi – după spusele localnicilor - este Nicu Impegatu’. N-avem însă noroc să dăm de el, aşa că ne este indicat următorul pe listă: Adrian Simion. Bine documentat, domnu’ Adrian se arată şi dispus să ne ducă să vedem fiecare tarla, numai să încheiem „biznisu”. Oferta e bogată: un teren de 16.000 de mp, cam la un kilometru de autostradă, cu o deschidere de 24 de metri, cu 7-8 euro/mp; altul de 2,5 ha cu deschidere la pădure, dar dublu la preţ.

 „Este 16 euro metru pătrat pentru că e zonă mişto şi trebuie să scot şi eu un comision. Nu de alta, dar, spre deosebire de alţii, eu sunt om serios. Aşa că, dacă discuţi cu mine, nu vei regreta”, ne ademeneşte Adrian. Şi pentru că e concurenţă mare, descoperim că şi Raimondo şi Adrian încearcă să ne vândă acelaşi teren, abordând strategii diferite. Adrian, afacerist care „ţine la oamenii cu care lucrează”, plusează cu o sinceritate complice, pentru a ne câştiga. „Uite, îţi spun cu mâna pe inimă, să vezi că sunt serios: am un teren de 26.000 mp, cu o deschidere de 80 de metri, pe care proprietarul vrea să-l dea cu 10 euro/mp.

Terenul e chiar lângă Tunari, la 500 de metri de autostradă. Luna trecută, costa 8 euro/mp. Eu îţi fac ofertă de 12 euro ca să ne iasă la amândoi ceva, împărţim comisionul. Dacă şeful tău, sau cui îl vinzi tu, nu te crede, dă-i numărul meu de telefon şi eu te susţin, ca să nu pară jecmăneală. Aşa ne ies la fiecare câte 26.000 de euro şi toată lumea-i mulţumită”. Raimondo, în schimb, ne-a oferit acelaşi teren la 10 euro/mp –cât cere proprietarul - plus comisionul lui, de 2 euro/mp, pe care nu a fost dispus să-l împărţim, sugerându-ne să-l vindem mai departe cu 13-14 euro/ mp.

Amândoi au mai avut de oferit şi câteva terenuri fără cadastru care erau mai ieftine, dar ne-au avertizat că pentru acelea vom avea multe bătăi de cap. Tot de la ei am mai aflat că numai 5-6% din cei care au terenuri de-a lungul autostrăzii au cadastrul făcut.


20.000 euro de hectar – câştigul celor care au cumpărat din timp


Câteva sate mai încolo, în Gherghiţa, într-un loc greu accesibil şi parcă rupt de lume, toate terenurile din zona autostrăzii au fost vândute cam cu o lună în urmă. Majoritatea celor care le-au cumpărat au venit, după spusele sătenilor, din Bucureşti. Primii care au prins de veste că prin zonă va trece autostrada au cumpărat terenul ţăranilor cu „800 aria” (n.r. 800.000 de lei vechi suta de metri pătraţi), aproximativ 25 de eurocenţi/mp. Ultimii veniţi au cumpărat „pogonul” (n.r. 5.000 mp) cu 60 de milioane de lei vechi, aprope 40 de eurocenţi metru pătrat.

 Preţul mediu plătit de autorităţi, chiar şi în acele zone mai depărtate de Bucureşti sau Ploieşti, ar trebui să fie de cel puţin 3-4 euro pentru fiecare metru pătrat. La un calcul simplu observăm că noii proprietari pot câştiga pentru fiecare hectar de teren vândut peste 20.000 de euro.


Exclus agenţie


Indiferent de locul pe unde am fost, toată lumea vorbea aceeaşi limbă „vând teren, exclus agenţie”. Din cauza intermedierilor foarte scumpe, aceste societăţi nu sunt deloc bine văzute în rândul localnicilor, motiv pentru care sătenii mai întâi te întreabă dacă eşti de la „agenţie” şi apoi discută cu tine. Dacă suni la agenţiile imobiliare, ale căror afişe le vezi la tot pasul pe traseul şi în apropierea viitoarei autostrăzi, dar şi pe DN1, vei fi surprins să afli că terenul este mult mai scump decât ai găsit singur mergând din poartă în poartă.

Niciunul dintre agenţii imobiliari nu discută cu tine dacă nu eşti dispus să plăteşti cel puţin 15 euro pe metrul pătrat, preţ aproape dublu faţă de ce găseşti prin unele sate. În altă ordine de idei, ţi se spune că terenul de lângă autostradă s-a vândut de mult, asta deşi noi am vorbit cu oameni care aveau parcele chiar la câţiva metri distanţă.

Paul Barbu, Lucian Hainarosie