Romanii isi pun centrale termice de 250 de milioane de euro

ANALIZE / COMENTARII , Constructii

01.11.2007 - Curierul National

Sistemele de încălzire care furnizează confort termic pe timp de iarnă, atât firmelor din România, cât ÅŸi locuinÅ£elor autohtone alcătuiesc o piaţă estimată la 250 de milioane de euro, pentru anul acesta, ne-a declarat Olimpiu Achim, director general al Viessmann România. "PiaÅ£a românească se va ridica la finele anului 2007 la o cifră de circa 200.000 unităţi vândute (toate categoriile cumulate - cazane pe diverÅŸi combustibili, centrale ÅŸi microcentrale de apartamente etc. - n.red.). Valoric, volumul pieÅ£ei se va situa în jurul a 250 milioane de euro", a afirmat Achim, pentru Curierul NaÅ£ional.

Potrivit lui Sever Scarlat, director general al Baxi România, în 2006 au fost comercializate în România aproximativ 150.000 de centrale termice, în valoare de circa 100 de milioane de euro. "Nu trebuie să ne aÅŸteptăm la creÅŸteri spectaculoase. PiaÅ£a este gâtuită de autorităţi, dar se ÅŸi maturizează natural. Vor scădea vânzările de centrale pentru apartamentele din blocurile vechi, dar vor creÅŸte cele pentru construcÅ£iile noi (clădiri rezidenÅ£iale, blocuri în condominiu, birouri, clădiri publice, industriale). Chiar dacă în volumul general piaÅ£a tinde să se menÅ£ină, domeniul va creÅŸte în valoare datorită majorării vânzărilor de centrale cu eficienţă crescută, care sunt mai scumpe. Ar fi o estimare optimistă să spunem că piaÅ£a va creÅŸte anul acesta cu 10%", ne-a spus Scarlat.

Directorul general al Baxi România precizează că deÅŸi în ultimii doi ani, centralele termice din România s-au ieftinit cu 20%, datorită presiunilor concurenÅ£iale, anul 2007 a adus preÅ£uri cu 5-10% mai mari. "Majorarea s-a operat în piaţă de către toÅ£i jucătorii încă de la începutul anului, ca urmare a creÅŸterii valorice a oÅ£elului ÅŸi a cuprului, materii prime esenÅ£iale în construcÅ£ia centralelor. În 2004, preÅ£ul mediu al unei centrale termice era de aproximativ 22 milioane de lei. În 2006, costul mediu a scăzut la aproximativ 17 milioane de lei. PreÅ£ul acestora este acum cu 10% mai mare. Costul se referă la centrale termice murale standard, pe baza de combustibil gazos, cel mai vândut segment în România", explică Scarlat.

 

Apartamentele branşate dau pieţei un potenţial de peste un miliard de euro

 

Cu toate că Sever Scarlat crede că vânzările de centrale pentru apartamentele din blocurile vechi vor înregistra un regres în acest an, potenÅ£ialul termotehnic al locuinÅ£elor ceauÅŸiste este unul enorm. "Din cifrele oficiale mai sunt aproximativ 1.700.000 de apartamente cuplate la sistemele de termoficare ineficiente ÅŸi costisitoare, care sunt în atenÅ£ia importatorilor de centrale termice pentru potenÅ£ialul de peste un miliard de euro. Din cauza prevederilor legale foarte restrictive ÅŸi a politicilor protecÅ£ioniste faţă de termoficarea edilitară, acest potenÅ£ial atrăgător rămâne un Eldorado", consideră Scarlat.

 

Mentalitatea bate preţul

 

Oficialul Viessmann consideră că în ultima perioadă, mentalitatea cumpărătorului de centrale termice din România a evoluat, preÅ£ul fiind lăsat în plan secund atunci când vine vorba de achiziÅ£ia produsului. "În ultimii 2 -3 ani am constatat o creÅŸtere a exigenÅ£elor cumpărătorilor din Å£ara noastră, criteriul de selecÅ£ie după preÅ£ul de achiziÅ£ie fiind din ce în ce mai des lăsat pe plan secundar. Prin continuarea creÅŸterii nivelului de cultură economică, profilul clientului român va ajunge cu siguranţă în următorii ani să se identifice chiar ÅŸi cu cel al clientului din ţările europene avansate economic, cum ar fi ElveÅ£ia, Suedia, Danemarca, Germania sau Marea Britanie", crede Olimpiu Achim. Directorul general al Baxi România face o clasificare a cumpărătorilor de centrale termice în funcÅ£ie de tipologie fiecărui client. "Cei cu venituri ridicate sunt dispuÅŸi să acorde un buget mai mare echipamentului de încălzire ÅŸi au aÅŸteptări ridicate cu privire la eficienţă, confort, design ÅŸi servicii pre ÅŸi postvânzare.

Pentru aceÅŸtia confortul, ÅŸi mai puÅ£in preÅ£ul, ÅŸi costurile energetice reprezintă factorii principali în decizia de achiziÅ£ie.

De asemenea, există în România o categorie de consumatori nemulÅ£umită de sistemul centralizat, care îÅŸi doreÅŸte să dobândească independenţă în confortul casnic prin achiziÅ£ionarea unei centrale termice. Iar o ultimă categorie distinctă o reprezintă cei cu venituri mici, care optează pentru un sistem individual de încălzire pentru că sunt în incapacitatea de mai suporta tarifele termoficării edilitare", afirmă Scarlat.

 

publicat pe 5.09.2007 

Afacerile companiilor de profil cresc între 10% ÅŸi 30% anual

 

Baxi România a înregistrat o cifră de afaceri de 6,1 milioane de euro în 2006, din vânzarea a 13.700 de unităţi. Compania a consemnat o triplare a centralor eficiente energetic ÅŸi de mare putere, comparativ cu 2005. "Pentru 2007,  compania ÅŸi-a propus comercializarea unui număr de aproximativ 17.000 centrale termice ÅŸi creÅŸterea cifrei de afaceri cu 12%", spune Scarlat.

Pentru anul acesta, Viessmann România estimează o cifră de afaceri de circa 38 de milioane de euro, în creÅŸtere cu peste 30% faţă de 2006.  Printre clienÅ£ii importanÅ£i ai companiei se numără RADET BucureÅŸti, uzina de autoturisme Dacia-Renault Mioveni ÅŸi reÅ£eaua de magazine Metro ÅŸi Real.

Liviu Florea