Romania vrea sa ajunga in 2010 la o treime din autostrazile Ungariei

PROIECTE / DEZVOLTARE

16.11.2009 - Business standard

Autoritatile se lauda ca anul viitor va fi finalizata constructia a 81,3 kilometri de autostrada. Daca la sfarsitul lui 2009 vor fi gata 42 de kilometri, acest lucru inseamna ca, dupa 20 de ani, Romania va depasi pragul de 400 de kilometri de autostrada. In acest moment, Ungaria are peste 1.300 de kilometri de autostrada, adica triplu fata de cat va avea Romania anul viitor.

Planurile sunt mai mult decat spectaculoase, in conditiile in care dupa decembrie ‘89 statul roman abia a reusit sa finalizeze pana acum putin peste 150 de km noi de autostrada. Daca planurile autoritatiilor se vor concretiza, Romania ar marca o premiera, adica ar construi 120 km de autostrazi in doi ani consecutivi. Investitiile noi sufera de subfinantare cronica, iar Romania apare in graficele Uniunii Europene cu grad de absorbtie zero a fondurilor europene pe infrastructura rutiera.

Transportatorii cred ca strategia in ceea ce priveste investitiile noi in reteaua de drumuri a fost complet gresita. “Romania se afla departe de tari precum Ungaria, Serbia sau Croatia, in primul rand din cauza politicii. Inca din 1997 au existat constructori si finantatori care si-au dorit sa construiasca autostrazi, dar nu au fost lasati. Daca existau atunci parteneriatele public private, pana acum probabil ca aveam peste 1.500 de km de autostrazi”, spune Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Nationale a Transportatorilor din Romania.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) admite ca proiectele se vor mentine in grafic doar daca statul va acorda finantarea solicitata. Astfel, pentru 2010, CNADNR vrea de la bugetul de stat 6,7 miliarde de lei si face socoteli pe o suma similara atrasa din credite externe si fonduri europene. “Daca anul viitor primim de la buget cat solicitam, adica 3% din PIB, ne incadram in grafice. Daca vom primi mai putini bani, vom extinde termenele de finalizare a lucrarilor”, a declarat pentru Business Standard directorul general al companiei, Dorina Tiron. Romania a accesat doar 11.400 de euro din cele 1,3 miliarde de euro alocate de Uniunea Europeana pentru infrastructura rutiera in perioada 2007-2009. Pana acum, doua proiecte din Programul Operational Transport, care vor fi incluse in Autostrada Bucuresti-Constanta, au fost aprobate de I >Autostrazile Romaniei Comisia Europeana, iar alte patru proiecte majore de infrastructura sunt in curs de evaluare, arata datele Comisiei Europene. In total, 17 proiecte au fost aprobate in cadrul acestui program. Pe de alta parte, Dorina Tiron sustine ca CNADNR a reusit sa obtina in 2009 20 de milioane de euro din fondurile europene, pentru constructia de drumuri. Aceasta admite ca Romania a cheltuit putini bani europeni anul acesta, dar spune ca abia acum s-au deblocat procedurile, astfel ca in 2010 se poate miza pe sume mai mari. “Proiectele ISPA au fost blocate pana la mijlocul acestui an, din cauza unor probleme legate de terenuri, utilitati. In ceea ce priveste fondul de coeziune, care pune la dispozitie Romaniei fonduri de 1,3 miliarde de euro, abia anul acesta s-au creat autoritatile de management. Prin urmare, de-abia de acum incolo se pot pune in miscare proiectele”, a explicat Tiron.

Cei 130 de kilometri noi de drum promisi in urmatorul an se impart pe proiecte anuntate de cativa ani. Astfel, primii 42 de kilometri ai Autostrazii Bechtel, care vor fi gata la 1 decembrie, vor lega localitatea Gilau de Turda.

Tronsonul, spune oficialul CNADNR, va permite ocolirea municipiului Cluj. Pentru 2010, Bechtel trebuie sa finalizeze lucrarile pana la Campia Turzii si sa avanseze cu lucrarile pe o alta sectiune importanta, Suplacu de Barcau-Bors. Oficialul companiei de drumuri crede ca primii 36 de kilometri din aceasta sectiune vor fi gata in 2011. Pentru 2010, CNADNR socoteste pentru Autostrada Transilvania nu mai putin de 2,8 miliarde de lei de la bugetul de stat. Anul acesta, constructorul american are buget de 200 milioane de euro, din 700 milioane de euro - cat s-a investit in Autostrada Transilvania incepand din 2004.

Al doilea tronson de autostrada, despre care CNADNR spune ca va fi gata in 2010, este Bucuresti-Ploiesti. “Speram sa fie gata in 2010, daca vom avea asigurata sursa de finantare”, spune Tiron. Proiectul demarat in 2008 este estimat la 1,8 miliarde de euro. Din bugetul pe care il cere pentru 2010, compania de drumuri vrea sa aloce aproximativ 2,7 miliarde de lei acestui proiect. Anul viitor, CNADNR da ca sigura finalizarea a 14,8 km de autostrada din varianta ocolitoare a municipiului Sibiu, proiect finantat din fonduri ISPA.

Al treilea mare proiect pentru care CNADNR planifica anul viitor o finantare de 1,2 miliarde lei, din alocatii bugetare, este soseaua de centura a Capitalei. Pentru alte 18 proiecte de drumuri noi, din care sapte au inceput in 2009, iar 11 sunt in diferite faze de licitatie, administratorul retelei de drumuri mizeaza pe fonduri europene si credite externe, care inseamna echivalentul a inca sase miliarde de lei. In acelasi timp insa, administratorul retelei de drumuri de la noi a cheltuit anul acesta din alocatii bugetare putin peste un miliard de euro pentru constructia de autostrazi si reabilitarea sau modernizarea de drumuri nationale.

Potrivit datelor furnizate Business Standard, mai mult de jumatate din suma de 4,7 miliarde de lei primita de la buget a fost directionata catre finantarea Autostrazii Transilvania si a Autostrazii Bucuresti-Ploiesti. Diferenta, respectiv 2,25 miliarde de lei, a fost folosita pentru modernizari si reabilitari de drumuri, o buna parte din suma fiind folosita pentru plata facturilor restante.