Razboi pe piata spumelor izolante

COMPANII SI FIRME DE CONSTRUCTII , Materiale de constructii

28.10.2007 - Adevarul

publicat pe 22.08.2007

 

Den Braven şi Selena se judecă pe motiv de obstrucţionare a pieţei concurenţiale

PiaÅ£a spumelor poliuretanice-izolante se află de câÅ£iva ani buni într-un adevărat război, care este departe de a se încheia în viitorul apropiat.

Meciul dintre cele mai importante companii de pe piaÅ£a românească a fost mutat în sălile de judecată ale tribunalelor, pe motiv de obstrucÅ£ionare a pieÅ£ei concurenÅ£iale, dar ÅŸi acuzaÅ£ii de mituire a instituÅ£iilor statului. În spatele răfuielii se ascunde o miză importantă: o piaţă în dezvoltare de aproape zece milioane de euro.

La sfârÅŸitul săptămânii trecute, reprezentanta din Å£ara noastră a producătorului olandez Den Braven ÅŸi cea a producătorului polonez Selena s-au duelat în comunicate de presă, prin intermediul cărora se acuzau reciproc de obstrucÅ£ionarea pieÅ£ei de profil. Ne-am întrebat ce se ascunde în spatele acestor "atitudini" publice ale celor două companii. Documentarea jurnalistică ne-a reliefat o realitate cât se poate de capitalistă: un război deschis purtat de aproape trei ani după celebra "reÅ£etă" scopul îÅŸi scuză mijloacele. Motivul? SupremaÅ£ia pe piaÅ£a spumelor poliuretanice care în ultimii ani a înregistrat o creÅŸtere spectaculoasă.

Atitudinea patronatului

Lupta dintre Selena ÅŸi Den Braven pe piaÅ£a din România a început în 2004, când principalii furnizori pe piaÅ£a spumelor poliuretanice, Henkel, Den Braven ÅŸi TKK fac o plângere Patronatului producătorilor de tâmplărie termoizolantă (PPTT), prin care acuză faptul că Selena România face publicitate înÅŸelătoare gamei de produse Tytan, anunÅ£ată ca făcând parte dintr-o nouă generaÅ£ie cu mult mai productivă din punct de vedere al volumului de expandare decât ce exista la vremea respectivă pe piaţă.

Mai precis era vorba despre faptul că pe tubul de spumă poliuretanică Tytan erau înscrise date care arătau că este mai productiv cu 40% mai mult în condiÅ£ii de expandare liberă, deÅŸi acesta prezenta ca imagine o fereastră, deci un spaÅ£iu închis de umplere. IniÅ£ial, patronatul din domeniu a dorit o mediere a conflictului care se prefigura. Nu s-a reuÅŸit niciun fel de aplanare. Potrivit datelor de piaţă la începutul anului 2005, produsele din gama Tytan crease anumite valuri în piaţă, deci ÅŸi schimbări ale structurii volumului de vânzari, ceea ce nu a convenit deloc firmelor concurente.

Publicitate înÅŸelătoare

De fapt, Den Braven acuza Selena de publicitate înÅŸelătoare pentru această gamă de produse, ceea ce avea ca efect nerespectarea principiilor concurenÅ£iale. La iniÅ£iativa PPTT, s-a efectuat un prim set de analize comparative de către Laboratorul central BucureÅŸti, test care nu a reliefat, potrivit unei adrese a PPTT, "performanÅ£ele net superioare susÅ£inute de reprezentanÅ£ii firmei Selena, ci performanÅ£e similare". InstituÅ£ia nedispunând de un etalon recunoscut în domeniul construcÅ£iilor a apelat la producătorul polonez pentru a-i oferi propria metodă de măsurare.

De aici ÅŸi până la contestaÅ£iile rezultatelor nu a fost decât un pas. Ca urmare, patronatul din domeniu sesizează la sfârÅŸitul anului 2004 Oficiul pentru ProtecÅ£ia Consumatorului, care evită, iniÅ£ial, să se implice direct în verificări. Dar pentru că piaÅ£a fierbea, iar la mijloc erau mulÅ£i bani, Den Braven susÅ£ine că a descoperit ulterior, la o analiză cu raze X, faptul că produsul concurenÅ£ei conÅ£inea 850 de ml substanţă activă în tub decât cantitatea declarată pe etichetă de 750.

Concluzia a fost că productivitatea mai mare a Tytan nu venea din inovaÅ£ia Selena, ci pur ÅŸi simplu din cantitatea în plus de substanţă din recipient. "Această acÅ£iune de promovare a prejudiciat grav atât interesele beneficiarilor de pe piaţă, cât ÅŸi pe cele ale concurenÅ£ilor. În urma analizelor de laborator făcute pe baza unor proceduri omologate a reieÅŸit faptul că supraîncărcarea nedeclarată a fost făcută în scopul unor comparaÅ£ii înÅŸelătoare cu produsele standard de pe piaţă", susÅ£ine directorul general al Den Braven, Adrian State.

Analize neconcludente

În replică, directorul Selena, Dorin Spătaru, a arătat faptul că analizele efectuate au fost unele empirice pentru că nu a existat metodă omologată pentru teste. "Nimeni nu poate măsura în România conÅ£inutul net volumetric al produsului din tubul care conÅ£ine aerosoli de spumă poliuretanică. Ca să nu mai spun că ceea ce ne-a deranjat profund a fost faptul că firma concurentă, după ce că ne-a analizat de la sine puterea produselor în diverse laboratoare, a mai ÅŸi prezentat rezultatele sub formă anonimă a utilizatorilor profesionali", susÅ£ine Spătaru.

De partea cealaltă, repre­zentanÅ£ii în România a produ­cătorului polonez Selena susÅ£in că spumele poliuretanice Tytan respectă toate reglementările în vigoare, în acest sens amintind că produsele companiei au fost verificate de laboratorul din subordinea Autorităţii NaÅ£ionale pentru ProtecÅ£ia Consumatorului (ANPC), Larex, ale cărui rezultate au confirmat valorile declarate de producător.

Contrarăspuns pe piaţă

Pentru că produsele scoase de Selena avuseseră iniÅ£ial succes, în special în rândul montatorilor profesionali, Den Braven a simÅ£it nevoia să răspundă concurenÅ£ei, lansând pe piaţă o gamă de produse cu 830 de ml., apropiată de cea pe care o aveau ÅŸi produsele Selena. "În toată perioada în care gama Tytan a avut oare ce succes pe piaţă, compania Den Braven a înregistrat pierderi care s-au datorat vânzărilor nerealizate de aproximativ un milion de euro. SituaÅ£ia s-a schimbat atunci când am abordat ÅŸi noi produse cu cantitate de substanţă de 830 de ml.", ne-a declarat directorul Den Braven, Adrian State.

Selena stârneÅŸte din nou vii discuÅ£ii printr-o nouă campanie de promovare, de data aceasta a unor noi produse pe care le-au denumit ecologice din cauza emisiilor zero de gaze nocive, MDI. DeÅŸi a fost anunÅ£at de companie, produsul de altfel nu a fost lansat pe piaţă. "În acest moment, Selena România nu a lansat pe piaţă produsul Tytan O2 pentru că aÅŸteptăm definitivarea agrementelor care să ne permită comercializarea acestuia", susÅ£ine directorul Selena, Dorin Spătaru.

Numai că, deÅŸi nu a apucat să producă primii bani, Tytan O2 este dur criticat de firma concurentă Den Braven, pe motiv că se încearcă din nou o publicitate înÅŸelătoare pe piaÅ£a românească a spumelor poliuretanice. "DeÅŸi produsul cu MDI zero arată că nu are noxe, eticheta acestuia avertizează consumatorul să fie precaut în manevrarea tancului sub presiune tocmai din cauza conÅ£inutului de noxe, fapt care arată că promovarea este una nelegitimă", arată Adrian State, reprezentantul Den Braven.

JustiÅ£ia intră în scenă

ConfruntaÅ£i cu neimplicarea OPC, reprezentanÅ£ii companiei olandeze au făcut plângeri către toate instituÅ£iile statului. În plus au acÅ£ionat în JustiÅ£ie fosÅ£ii ÅŸefi ai OPC, Ion Åžtefan cel Mare ÅŸi Marin Manea, dar ÅŸi pe fostul director al LAREX, Vladimir Soare. Pentru că invocau pierderi mai mari de trei milioane de euro pe piaţă, dosarul a ajuns pe masa DNA.

La sfârÅŸitul anului trecut strânsă cu uÅŸa de împrejurări, OPC dispune în­tr-un târziu un control la Selena, în urma căruia amendează societatea pentru neinformarea clară a consumatorilor, dispunând oprirea temporară de la comercializare a "produselor necorespunzătoare". "Selena a ajuns să acÅ£ioneze în judecată Den Braven pentru că, în plângerile lor către instituÅ£iile statului, au denigrat compania, despre care au zis că am fi oferit un milion de euro unui funcÅ£ionar înalt sub formă de sponsorizare pentru patridul din care făcea parte ÅŸi care l-a propulsat pe o funcÅ£ie mare, scopul fiind acela de a proteja Selena", ne-a declarat Dorin Spătaru, directorul Selena.

După cum am putut să ne dăm seama, războiul continuă.

 

Gabriel Burlacu