Proiectele rezidentiale vor dubla piata de 200 mil. Euro a vopselurilor lavabile

Materiale de constructii , Retail , ANALIZE / COMENTARII

28.10.2007 - Business Standard

publicat pe 27.08.2007

 

Producatorii de lacuri si vopseluri isi schimba srategia, orientandu-se de la centre de desfacere direct catre firmele de constructii. Avalansa de proiecte imobiliare a dus la o crestere a pietei de vopseluri sustinuta, in special, de vopselurile decorative, care detin 70% din aceasta piata.

Gabriel Enache, directorul de marketing de la dufa DEUTEK, observa trei schimbari majore pe aceasta piata. “Ritmul de crestere accelerat alimentat de investitiile pe piata imobiliara si cresterea nivelului de trai au dus la cresterea numarului de locuinte noi si de lucrari de renovare. De asemenea, producatorii care se concentrau preponderent pe vanzarile prin intermediul retelelor de magazine se orienteaza in ultimii ani spre vanzari directe catre firmele de constructii. Din punct de vedere al segmentarii, piata s-a polarizat intre produse de calitate rezonabila, la preturi accesibile, si produse de calitate superioara, la preturi premium”.

Piata vopselurilor decorative are o valoare, conform lui Enache, de 200 milioane de euro. In trei ani si jumatate, acesta estimeaza o valoare dubla a acestei piete. Vopselurile decorative folosite in decoratii reprezinta in acest an circa 70% din intreaga valoare a pietei de vopseluri, conform producatorilor. Un studiu realizat de InterbizGroup, companie de consultanta, arata ca, valoric, vopselurile decorative aveau o pondere de 64% din piata la sfarsitul lui 2006 si de 54% la nivel de volum.

Piata de lacuri si vopseluri a depasit valoarea de 250 milioane de euro in 2006, conform InterbizGroup. Pana la sfarsitul acestui an, aceasta estimeaza ca va depasi 30 milioane de euro, iar pana in 2011 va avea o valoare de 500 milioane de euro. Din aceasta piata, vopselurile decorative sunt cotate cu cel mai inalt potential.

Principalii jucatori de pe piata sunt Policolor, controlat de doua fonduri cipriote si de Romanian-American Enterprise Fund, dufa DEUTEK, controlat de Advent International, Fabryo, controlat de omul de afaceri Daniel Guzu si de fondul suedez Oresta Ventures, si doua afaceri de familie, Kober si Daw Benta. La acestia se adauga si grecii de la Atlas Corporation.

Investitiile primilor sase producatori de pe piata vizeaza domeniul vopselurilor decoartive. “Piata de lacuri si de vopseluri decorative pastreaza evolutia ascendenta din ultimii doi-trei ani. Noi estimam ca piata va creste in 2007 cu peste 30% fata de anul 2006”, arata Gabriel Enache, director marketing dufa DEUTEK. Conform InterbizGroup, vopselurile decorative au inregistrat cea mai mare rata de crestere si in ultimii patru ani, cresterea medie anuala a consumului fiind de 10,4% in volum si de 13,8% valoric.

Piata ramane in continuare una fragmentata, primii trei producatori detinand sub 50% din piata. Dufa DEUTEK are, conform estimarilor proprii, o cota de piata de 15% pe piata de vopseluri decorative, fiind lider. Totusi, vrea mai mult. “Obiectivul nostru pe termen mediu este sa devenim lideri incontestabili ai pietei de lacuri si vopseluri decorative din Romania. Acest lucru este posibil doar la depasirea pragului de 20% cota de piata pe intreaga piata de lacuri si vopseluri decorative”, spune Enache.

Si grecii de la Atlas Corporation detin o pozitie similara pe acest segment si vor pozitia de lider in urmatorii cinci ani. “Din volumul total de vopseluri, aproximativ 70% este ocupat de cele emulsionate (lavabile), segment pe care am decis sa ne axam preponderent. Actualmente ocupam locul trei in segmentul vopselurilor lavabile. Suntem lideri pe segmentul premium. Preconizam ca vom incheia anul cu o cota de 15%”, arata Ioannis Anagnostou, administrator Divizia Apla. Compania tocmai a finalizat o investitie de 6,5 milioane de euro in Atlas Production Park, unde a dat drumul si unei linii de productii vopsea, cu o capacitate de 50.000 tone lavabile, tencuieli decorative si gleturi, toate dezvoltate sub marca APLA.

Investitiile producatorilor vizeaza, in egala masura, atat produsele ieftine, cat si cele premium. “In linii mari, consumatorii se impart doar in doua grupe, cei cu spirit practic, care au nevoie de solutii rezonabile de acoperiri decorative la preturi accesibile, si cei pretentiosi, care cauta produse de calitate superioara de la firme de incredere”, spune Enache.

Compania Fabryo, fosta GuzuChim, pariaza tot pe lavabile, chiar daca din acest an vrea sa atace si nisa vopselurilor industriale pulbere. “Mare parte din volumul productiei noastre este data de vopselurile lavabile, urmate de alchidice si lacuri. Este o pondere care reflecta fidel structura pietei. Aceste tendinte se regasesc in portofoliul nostru de produse cum e cazul gamei Savana cu Teflon Surface Protector, sau Savana Decore, Emotion sau Decospatola”, a declarat Marga Alexe, director marketing Fabryo.
In primul semestru Fabryo a crescut cu 36,21% fata de anul precedent pana la 14 milioane de euro.

“Cresterea cifrei de afaceri se datoreaza cresterii considerabile a cererii de vopseluri lavabile. In 2007, vopselurile lavabile au reprezentat 43% din cifra de afaceri comparativ cu 34%, ponderea din 2006”, arata Marga Alexe. Ea a subliniat ca in timp ce cresterea procentuala pe vopseluri lavabile a fost 9%, valoric aceasta crestere a reprezentat 72% in 2007, comparativ cu 2006 in cadrul intregii cifre de afaceri a companiei.

Fabryo estimeaza cresteri importante pe segmentul premium. “Cred ca e loc de crestere pe toate segmentele, cu precadere pe segmentul vopselurilor premium si al celor cu efecte speciale”, crede Alexe. De aceeasi parere sunt si cei de la Atlas Corporation. “Produsul nostru «locomotiva» este AplaLux, o vopsea lavabila premium. Cel mai interesant segment este cel premium, in care sunt cele mai vandute branduri de vopsea”, puncteaza Ioannis Anagnostou. Atlas Corporation e pe locul trei la vopseluri lavabile premium dupa Policolor si dufa DEUTEK. Compania a lansat recent si o vopsea superpremium, AplaPremio.

Legat de potentialul pietei, Enache prevede un val mare de investitii in anii urmatori. “Pe termen mediu ne asteptam de la companiile internationale mari sa-si intensifice prezenta momentan discreta pe piata autohtona prin investitii «green field» sau achizitii locale”, a mai declarat acesta. Pentru acest an principalii sase producatori au anuntat investitii de circa 39 milioane de euro.

“Cand ai o piata care creste de la an la an cu 30%, planurile pe termen lung trebuie sa fie ambitioase daca iti doresti sa profiti la maximum de piata si sa cresti in ierarhia producatorilor. Anul acesta piata a fost relativ stabila, cu un numar mai scazut de produse noi, dar cu eforturi de consolidare a marcilor, mai ales pe segmentul mediu”, crede Marga Alexe de la Fabryo.

Compania Daw Benta estimeaza cresteri importante ale pietei pe fondul aderarii Romaniei la UE. “Aderarea la UE a crescut solicitarea de produse. Acest trend ascendent se va mentine, avem experienta celorlalte companii din Grupul CAPAROL din Europa de Est care au inregistrat cresteri semnificative dupa aderarea tarilor lor la Uniunea Europeana”, declara Remus Aurel Benta, director general Daw Benta.

Studiul InterbizGroup indica drept factori de crestere ai acestei piete dinamica constructiilor, cresterea rapida a pietei de tip “Do-It-Yourself” (Praktiker, Bricostore, bauMax, Mr. Bricolage, Hornbach, Brithouse), dar si a magazinelor nespecializate (in special hipermarketuri precum Carrefour, Cora, Real, Kaufland, Auchan si magazine Cash&Carry - Metro si Selgros). La acestea se adauga investitiile mari ale jucatorilor in cresterea notorietatii marcilor si in lansarea de noi produse.

Interbiz Group estimeaza ca piata vopselurilor din Romania va ajunge la o valoare de 500 milioane de euro in 2011, la pret de fabrica. Studiul denota cresteri valorice importante, dar mult mai mici in ceea ce priveste volumul in ton cu estimarile producatorilor care mizeaza pe produse premium pentru urmatorii ani. Studiul preconizeaza o crestere de 70% in volum pentru urmatorii patru ani si o dublare valorica. Pentru urmatorii patru ani, analistii InterBiz Group estimeaza o rata anuala de crestere a pietei de 11,7% in volum si de 15% in termeni valorici.

Studiul mai arata ca primii cinci jucatori de pe piata produc mai mult de jumatate din produsele vandute, respectiv 59%.

Dintre principalii cinci producatori de pe piata trei au printre actionari fonduri de investitii. Policolor are ca principali actionari Romanian Investment Cyprus si RAEF (The Romanian American Enterprize Fund), dufa DEUTEK e detinuta de Adevent International, iar o parte din actiunile Fabryo, apartine fondului Oresa Ventures. Ceilalti doi jucatori din top 5, care detin mai putin de 50% din totalul pietei sunt controlate in procentaje semnificative de doua familii, respectiv Kober, pentru producatorul cu acelasi nume si familia Benta pentru Daw Benta.

In afara de producatori al caror numar total este estimat la 30, mai sunt si 30 de importatori pe piata dintre care cei mai importanti sunt Akzo Nobel si Benjamin Moore Paints.

“Cred ca e loc de crestere pe toate segmentele, cu precadere pe segmentul vopselurilor premium si al celor cu efecte speciale Marga Alexe director marketing Fabryo