Producatorii de adezivi au taiat preturile pentru a vinde ca in 2008

Materiale de constructii

02.12.2009 - Business standard

Producatorii de adezivi au redus preturile in acest an cu pana la 30% pentru a-si mentine vanzarile macar la acelasi nivel cu acela din 2008. In conditiile in care cererea de adezivi s-a redus cu aproximativ 25-30%, masura scaderii preturilor, direct la sac sau prin intermediul promotiilor, a fost singura solutie pentru a vinde.

Strategia promotiilor de tipul “5+1 gratis” sau “5 kg in plus la sac pentru acelasi pret” a insemnat pentru divizia locala de adezivi a gigantului Henkel o scadere de circa 17% a pretului, reducere aplicata indirect prin oferte promotionale, ceea ce a dus la mentinerea vanzarilor aproape de nivelul celor din 2008. “Pretul reprezinta un subiect sensibil, mai ales in aceasta perioada dificila. Noi nu am redus preturile produselor, insa am oferit pachete promotionale care aveau si aceasta componenta, cum e cea de «5+1 gratis»”, a explicat pentru Business Standard Andrei Dumitrescu, director de marketing si vanzari in cadrul Henkel Adezivi Romania.

Baumit Romania si AdePlast, alti doi mari producatori de adezivi, au ales sa intervina in mod direct asupra pretului. “Scaderea, in general, a fost de circa 10-15% fata de anul trecut”, a declarat Laurentiu Lupusor, directorul general al Baumit Romania. Acesta a explicat insa ca strategia Baumit in 2009 s-a axat mai ales pe imbunatatirea retelei de distribuitori. “Este o perioada cu scaderi generale de preturi. Cererea s-a diminuat la nivel global cu aproape 30-35%. Nu am pus accentul pe reducerea preturilor deoarece vrem sa ne pastram o valoare competitiva. Restrucurarea pe care am aplicat-o a fost pe reteaua de desfacere, pe care am impartit-o in mai multe zone, si nu neaparat pe scaderea preturilor”, a mai spus Lupusor. Dupa primele noua luni, vanzarile Baumit au ajuns la nivelul celor din 2007-2008, iar cifra de afaceri a inregistrat o scadere de aproximativ 15-20% fata de intervalul similar de anul trecut.

In ceea ce priveste AdePlast, Marcel Barbut, proprietarul companiei, a aplicat doua strategii diferite in 2009 la capitolul preturi: de crestere si, ulterior, de reducere a acestora. “La inceputul anului am crescut preturile cu 10%, insa in august le-am diminuat cu circa 30% la trei produse importante din portofoliu, din cauza scaderilor de vanzari din primele trei-patru luni ale anului”, a explicat Barbut.

Aplicarea aceastei masuri a dat roade chiar din luna urmatoare, cand vanzarile au crescut cu 33-35% fata de septembrie 2008. “Dupa scaderea preturilor ne-au crescut vanzarile in fiecare luna si am recuperat astfel pierderile din primele trei-patru luni din 2009”, a mai spus acesta. In 2008, compania a inregistrat un profit de opt milioane de lei, iar Barbut spune ca si in acest an se asteapta la un nivel similar. “A fost un an greu la inceput, dar am recuperat in vara, odata cu scaderile de preturi. In criza, cumparatorul devine mai atent. Daca anul trecut toti intrebau de cele mai scumpe produse, acum sunt mult mai atenti la raportul pret-calitate”, a completat Barbut.

Reabilitarea termica: idee buna, aplicare deficitara

Reabilitarea termica, program initiat de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei, care ar trebui sa ajute si producatorii de adezivi sa depaseasca mai usor criza financiara, desi are la baza o idee buna, este prost implementat, spun reprezentantii celor trei companii. “Pana acum, acest program nu a functionat asa cum se asteapta toata lumea. In primul rand, primariile nu au intreprins nimic pana in octombrie, cand, vazandu-se cu bugete necheltuite si in plina campanie electorala, au inceput sa ia masuri. Astfel, au aparut peste noapte multe blocuri aflate in plina reabilitare termica. In al doilea rand, iarna incepe sa-si intre in drepturi si va fi din ce in ce mai dificil sa se poata finaliza lucrarile incepute. Poate anul viitor programul va avea succes daca se vor organiza mai bine, vor incepe din timp lucrarile si vor urmari cu atentie calitatea materialelor si a muncii, nu numai costul lor”, a explicat directorul de vanzari si marketing al Henkel Adezivi Romania.

Daca 2009 a stat sub semnul crizei financiare si cei mai multi jucatori din domeniu se asteaptau la scaderi de vanzari, in 2010, principalul obiectiv al acestora este mentinerea vanzarilor la acelasi nivel cu acela din 2009, neexcluzand posibilitatea de crestere sau de extindere pe alte segmente de piata. “Anul viitor vrem sa pastram ritmul. Dorim sa ne crestem cota de piata in conditiile in care ne pastram volumul pe o piata in scadere. Investim in pregatirea suplimentara a oamenillor si in marketing”, a explicat Lupusor. Henkel Adezivi va folosi si in 2010 strategia aplicata in acest an. Potrivit lui Dumitrescu, firma va continua campaniile de promovare puternica a produselor-cheie. AdePlast, spre deosebire de competitorii sai, vrea sa se concentreze in 2010 pe un alt segment de piata: vopsele si tencuieli, pe langa mentinerea nivelului de vanzari la adezivi. “Anul viitor vrem sa ajungem la vanzari de aproximativ cinci-sase milioane de euro pe vopsele si tencuieli, ceea ce inseamna de patru-cinci ori mai mult decat am vandut in acest an”, a explicat Barbut. Avantajul AdePlast pe acest segment este pretul de 60 de lei pe galeata, “cel mai mic din piata”.