Podul gresit din Pipera opreste trenurile. Topul prostiei in infrastructura

Constructii

27.05.2009 - Gandul
Podul gresit din Pipera opreste trenurile. Topul prostiei in infrastructura

Linia ferata Bucuresti-Constanta va fi inchisa in curand doua saptamani, probabil in plin sezon estival. Folosind ruta ocolitoare, prin Chitila, trenurile vor face pana la mare cu 40 de minute mai mult. Cauza n-o constituie vreo calamitate naturala, ci un dezastru provocat de mana omului printr-un proiect uluitor. Astfel, pasajul Pipera-Tunari a fost proiectat fara a se tine cont de prezenta pe teren a unei magistrale de cale ferata, de conducte de apa, gaze, retele de telefonie. Pana la urma conductele Apa Nova si Distrigaz au fost mutate, costul operatiunii fiind 4 milioane de euro. Mai greu e cu magistrala feroviara. Doi dintre stalpii metalici care sustin liniile de inalta tensiune ale CFR au opt metri, exact cat este si inaltimea prevazuta a pasajului. Din acest motiv traversele podului nu pot fi montate, asa ca stalpii CFR trebuie daramati, iar circulatia trenurilor va fi oprita cel putin doua saptamani. In total, devizul s-a umflat cu 5,2 milioane euro si va fi achitat de cetatenii platitori de taxe si impozite din sectorul 2 si din Voluntari. Primaria Voluntari promite, fireste, o ancheta si da vina pe Ministerul Integrarii Europene, iar Primaria sectorului 2 arata spre Ministerul Locuintei. Culmea e ca aceasta greseala nu e unica. Aflati cine mai intra in topul prostiei in constructii intocmit de Gandul si Pro TV.

La podul gresit se muta stalpii CFR

Anul: 2009. Tara: Romania. Lucrare: pasaj suprateran pe soseaua Pipera – Tunari. Termen initial de executie: noiembrie 2008. Termen nou de executie: iunie 2008, nu se va respecta. Cauza intarzierilor: erori de proiectare in cascada.

Fiindca s-a lucrat fara obtinerea avizelor necesare, in proiectul initial nu s-a prevazut ca stalpii pasajului aveau sa se ridice peste magistralele de apa, conductele de gaze si retelele de telefoane. Din aceasta cauza, conductele Apa Nova si Distrigaz, precum si cablurile Romtelecom au fost mutate, costul operatiunii fiind de 4 milioane de euro. Acum, s-a ajuns intr-un nou impas, cauzat tot de proiectarea defectuoasa: doi dintre stalpii metalici care sustin liniile de inalta tensiune ale CFR se afla exact sub traseul viitorului pasaj. Stalpii au inaltimea de 8 metri – exact cat este si inaltimea prevazuta a pasajului. Din aceasta cauza, traversele de beton ale pasajului nu pot fi montate. Singura solutie disponibila este mutarea stalpilor CFR, ceea ce implica oprirea circulatiei feroviare pentru minimum doua saptamani, foarte probabil in plin sezon estival. Asta, in conditiile in care e vorba de traseul extrem de solicitat spre Litoral (Bucuresti – Constanta). Folosind ruta ocolitoare, prin Chitila- Mogosoaia-Voluntari-Pasarea-Fundulea, trenurile vor face pana la mare cu 40 de minute mai mult. CFR Infrastructura sustine ca nici nu si-a dat inca girul pentru aceste lucrari. Iar programul de modificare a circulatiei trenurilor va fi dat publicitatii abia ulterior avizarii lucrarilor.

Pe de alta parte, reprezentantii Primariei Voluntari (unul dintre beneficiarii constructiei Pasaj Pipera-Tunari, alaturi de Primaria Sectorului 2) sustin ca avizul este dat si ca zilele acestea urmeaza sa se emita chiar autorizatia de constructie.

„Se va face o ancheta”

Cert este ca, daca initial se estimase un cost total al lucrarilor la pasaj de 6,2 milioane de euro (dintre care 5 milioane din fonduri europene), acum devizul a urcat la 11,44 milioane de euro, suplimentarea urmand a fi suportata de platitorii de taxe si impozite din Voluntari si sectorul 2 al Capitalei. „Dupa ce se va termina lucrarea, se va face si o ancheta, sa vedem daca este posibila identificarea unor vinovati, care sa fie trasi la raspundere. Oricum, noi ne bucuram ca am scapat asa, fara accidente generate de spargerea unor conducte, cum s-a intamplat prin alte parti. Balamucul asta e cauzat de faptul ca acum nimeni nu mai stie, cu exactitate, unde sunt retelele subterane”, spune Dan Rasica, purtatorul de cuvant al Primariei Voluntari.

Beneficiarii pasajului se contrazic intre ei atunci cand vine vorba de a preciza cine a proiectat constructia buclucasa si de catre cine a fost selectionat proiectantul. Astfel, Primaria Voluntari sustine ca „Ministerul Integrarii Europene a comandat si aprobat Proiectul Tehnic, intocmit de Ove Arup and Partners in asociere cu Expert Proiect 2002 care a intocmit si Caietul de sarcini in vederea desfasurarii licitatiei de executie”. Primaria Sectorului 2 sustine ca „Proiectantul pasajului suprateran de pe soselele Pipera – Tunari este S.C. Betarmex Consult S.R.L. Bucuresti si a fost selectata de catre Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei”.

Autostrada Bucuresti – Brasov incepe... de la kilometrul 6

Autostrada A3 se gatuie la intrarea in Bucuresti. Soseaua Petricani, care are douar doua benzi/sens urmeaza sa preia traficul de pe trei benzi. Din punctul de vedere al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR), problema e la Primaria Capitalei. „Deocamdata, am decis sa incepem lucrarile la autostrada la kilometrul 6, cu descarcare in Centura Capitalei. In maxim doi ani, autostrada va ajunge la Ploiesti, la kilometrul 62. Speram ca, in 3-4 ani, pana cand se va face jonctiunea cu Autostrada Moldova la kilometrul 44 al A2, sa existe solutiile de defluire in Bucuresti si sa venim cu autostrada pana in Petricani”, spune Dorina Tiron, director general al CNADNR.

De partea sa, Madalin Dumitru, directorul Directiei Transporturi din Primaria Capitalei, se declara consternat de solutia d-nei Tiron: „Ar fi aberant sa se procedeze asa, sa nu se vina cu autostrada pana la kilometrul zero. Noi avem proiecte in derulare avansata pentru defluirea circulatiei: supralargirea Bulevardului Dimitrie Pompei, cu penetrare in Barbu Vacarescu, supralargirea strazii Fabrica de Glucoza si realizarea unui pasaj suprateran peste Bulevardul Vacarescu. Primele doua lucrari sunt in faza studiului de fezabilitate, a treia este adjudecata de Pa & Co (controlata de omul de afaceri Costel Casuneanu – n.r.), iar termenul de executie este un an”.

Euroconstruct strapunge pentru Autostrada Bucuresti-Pitesti

Primaria Capitalei are proiecte si pentru rezolvarea problemei defluirii din Autostrada A1, Bucuresti – Pitesti. Pentru unul din aceste proiecte exista si finantare, sustine Madalin Dumitru. E vorba de realizarea strapungerii Bulevardul Timisoara – Soseaua de Centura, avand ca termen de finalizare jumatatea anului 2010. Din consortiul de constructori face parte si Euroconstruct Trading 98, controlata de patronii restaurantelor Golden Blitz, Dan Besciu si Sorin Vulpescu. O alta solutie, respectiv strapungerea dintre Lacul Ciurel si Splaiul Independentei, bate pasul pe loc din cauza lipsei de finantare, primaria nevand bani pentru exproprierile necesare de terenuri.

Tronsonul Mogosoaia s-a reproiectat la 4 benzi

Am primit asigurari si ca, pana in luna mai 2010, se va fluidiza circulatia spre Targoviste. Actualmente, se produce un blocaj cvasi-permanent in dreptul localitatii Mogosoaia, unde proiectantul a gandit, initial, ca sunt suficiente cate o banda de fiecare sens. „S-a reproiectat la patru benzi. Constructorul este firma Aktor (firma greceasca a castigat, recent, si licitatia pentru realizarea tronsonului Comarnic- Brasov al Autostrazii A2 Transilvania, alaturi de Vinci – n.r.) si termenul de finalizare este de 24 de luni”, spune directorul CNADNR.