Piata de retail, la rascruce de drumuri: Cum se pot reinchiria spatiile goale

Retail

15.09.2009 - Wall street

Piata locala de retail se confrunta cu o noua realitate: rata de neocupare in centrele comerciale variaza intre 5% - 60% si circa 40 de spatii stradale sunt goale pe arterele centrale, arata un raport al companiei de consultanta imobiliara The Advisers, afiliata grupului britanic Knight Frank.

Cate spatii de retail sunt fara chiriasi?

Numarul mare de spatii libere, combinat cu perioada de timp destul de ridicata, in care acestea nu reusesc sa-si gaseasca chiriasi noi, nu fac decat sa confirme ca lucrurile nu stau tocmai bine; ba mai mult, ca ar putea sa fie mai rau, se arata in raportul companiei.

“In acest moment, pe Calea Victoriei sunt aproximativ 20 de spatii goale, in conditiile in care acum un an de zile puteai gasi disponibile imediat doua, cel mult trei. Intre Piata Romana si Piata Unirii, sunt peste 14 spatii goale, iar intre Perla si Piata Dorobanti, 4 unitati disponibile acum”, a declarat Gabriela Nicolae (foto), senior broker in cadrul departamentului de retail al The Advisers.

Mai mult, in centrele comerciale existente in Bucuresti, rata de neocupare in cazul proiectelor de success este situata la 5-10%, in timp ce in alte cazuri, rata de neocupare ajunge pana la 60%.

“Realitatea este ca nimeni nu stie ce urmeaza, proprietarii nu au o strategie clara pentru viitor. Asa ca multi ar trebui sa gaseasca metode pentru umplerea spatiilor disponibile sau pentru cresterea numarului de cumparatori, care sa mai anime atat mall-urile, cat si arterele stradale”, mai spune consultantul The Advisers.

Cum se pot inchiria spatiile libere

O optiune ar fi inchirierea temporara a spatiilor pe perioade fie de sase luni, fie de un an de zile, pentru care este nevoie de o amenajare interioara cat mai simpla, dar care sa-i permita viitorului chirias inceperea imediata a operarii spatiului, explica reprezentantul The Advisers.

“Proprietarul va avea astfel flexibilitate in a schimba chiriasii si minimizarea timpului, pe care il presupune trecerea de la un chirias la altul. Urmatorul pas ar fi impartirea spatiilor in unitati cat mai mici, deoarece de obicei astfel de tranzactii presupun un numar mai mic de metri patrati”, spune Gabriela Nicolae.

Atat proprietarii de mall-uri, cat si cei care au in portofoliul lor un numar mai mare de spatii stradale, ar trebui sa se concetreze pe atragerea fie de branduri, care vizeaza in mod special tinerii, fie pe atragerea de designeri sau retaileri locali.

“Daca ne uitam la designerii romani, care au spatii proprii de comercializare, acestia nu sunt numerosi, ba chiar se imputineaza, vezi magazinul Mihai Albu, de pe bulevardul Magheru, inchis acum cateva luni. Cu siguranta, ei sunt cei care ar trebui sa profite acum, chiriile fiind mai mici, pentru a incerca noi concepte”, subliniaza consultantul.

Proprietarii trebuie sa uite contractele de 10 ani

“In acest moment, proprietarii trebuie sa uite contractele de 10 ani de zile sau mai mult, si sa ia in calcul ofertele financiare bazate pe combinatii de chiriile procentuale si fixe. Pana acum acestea erau folosite de catre un numar mic de proprietari si mai mult in cazul chiriasilor ancora”, se arata in raportul The Advisers.

Schimbarea cea mai importanta care trebuie sa aiba loc insa este la nivel de perceptie, in mintile oamenilor, concluzioneaza raportul companiei. Cu cat jucatorii din piata de retail isi vor da seama mai curand ca lucrurile nu mai sunt la fel ca inainte, cu atat solutiile vor veni mai rapid.

“Diferentierea unui spatiu poate fi facuta si prin amenajarea interioara sau prin genul de evenimente organizate pentru a promova centrul si pentru a mari numarul de vizitatori. Mai mult ca niciodata, spatiile trebuie sa spuna o poveste, sa te invite sa petreci mai mult timp acolo, chiar daca cu o cafea”, a incheiat consultantul The Advisers.

Departamentul de retail al companiei The Advisers este coordonat de Monica Barbu, cea care a condus acelasi departament si in cadrul companiei Colliers International.