Piata cere hoteluri de o stea

TENDINTE , ANALIZE / COMENTARII , Imobiliare

24.10.2007 - Romania Libera

16.07.2007 

Specialistii organizatiei Mondiale a Turismului (OMS) au diagnosticat o dublare a cererii de camere cu standard scazut (de o stea si neclasificate) pe piata serviciilor hoteliere, pana in 2026, precum si o cerere imediata de hoteluri de 4 si 5 stele. Expertii imobiliari considera ca investitia in hotelurile de o stea ar aduce profit, fiindca turistii cu bugete mici sunt numerosi, iar rentabilitatea turismului este data de gradul de ocupare a camerelor.

Secretul succesului – multi turisti
Piata structurilor de cazare va creste pe termen scurt, dar profituri substantiale vor obtine cei care dezvolta, pe termen mediu si lung, un volum mare de spatii turistice, a declarat Sorin Lacusta, director de proiecte rezidentiale in cadrul companiei Regatta. El a apreciat ca este momentul investitiei in turism, insa fara studii de piata riscul dezvoltatorilor poate fi destul de ridicat. "Procentul major de turisti exista la bugete mici, nu la cele mari, unde solutiile sunt destul de variate. Bulgaria a demonstrat acest lucru prin afluxul de turisti din ultima perioada. Cel mai bun randament se obtine printr-un grad de ocupare ridicat", a spus Lacusta, precizand ca pentru promovarea hotelurilor romanesti se impun campanii puternice de marketing.


"Legislatia nu permite functionarea structurilor neclasificate, dar cele de o stea ar trebui sa apara atat in orase, cat si pe autostrazi, pentru ca ele constituie o alternativa in toata lumea civilizata. La noi exista asemenea hoteluri, dar ele sunt gresit clasificate la doua stele. La o stea vin studentii cu rucsacul in spate si strainii cu venituri modeste, care ajung in Romania cu cursele aeriene low-cost. Cerere va fi, iar investitorii in aceasta afacere imobiliara vor castiga, pentru ca in turism se castiga din volumul afacerii, nu din preturi", a declarat Mihai Rajnita, secretar general al Federatiei Industriei Hoteliere din Romania. El a aratat ca hotelurile de o stea presupun costuri reduse de operare, intrucat serviciile lor sunt limitate, au nevoie de putini angajati, iar impozitele si costul utilitatilor sunt mai mici. "Aceste hoteluri sunt cautate indeosebi de grupurile de tineri si de turistii aflati in tranzit, deoarece familiile prefera cazare la standard mai ridicat. Insa, chiar daca tarifele pentru o stea sunt mici (intre 10 si 25 de euro pe noapte – n.n.), camerele ar trebui sa fie curate", a spus Traian Badulescu, purtatorul de cuvant al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism.


Investitorii, atrasi de piata virgina
"Piata hoteliera romaneasca a devenit un sector foarte atractiv pentru investitorii straini. Deja s-au anuntat cateva nume sonore de lanturi hoteliere internationale care planuiesc investitii serioase in Romania, in special in Capitala, dar si in zona litoralului", a aratat Monica Marin, partner manager la EuroMetropola. Ea a spus ca investitorii straini au inceput sa sesizeze potentialul turistic extraordinar al Ro-maniei, realitate confirmata si de expertul Mihai Rajnita: "Romania este o piata virgina a turismului international si privirile se indreapta catre ea". "Cu o serie de imbunatatiri in ceea ce priveste calitatea serviciilor, situatia Romaniei s-ar putea schimba simtitor in urmatorii ani. Multi spera ca infrastructura sa se dezvolte o data cu veniturile aparute din progresul turismului, iar cei din turism considera ca infrastructura slaba este o piedica in evolutia turismului.


Este un cerc vicios, din care nu se va iesi fara un plan coerent de dezvoltare pe ambele segmente", a apreciat Marin. Expertul Regatta a aratat, la randul sau, ca exista multi dezvoltatori interesati sa investeasca in infrastructura de turism, insa "fara un cadru legislativ avantajos este destul de greu sa ii convingi sa initieze proiectele".
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->

Camelia Popa