Normele pentru licitatii, discutate de constructori si autoritati

LEGISLATIE / REGLEMENTARI , Constructii

01.11.2007 - Adevarul

publicat pe 13.09.2007 

Punctele nevralgice în negocieri: experienÅ£a similară în construirea autostrăzilor ÅŸi termenele prea strânse de execuÅ£ie.

În urma sesizărilor repetate ale constructorilor români, care acuză imposibilitatea accesului la licitaÅ£iile pentru drumuri ÅŸi autostrăzi, conducerea Ministerului Transporturilor a iniÅ£iat o serie de dezbateri pentru a clarifica lucrurile. Într-o primă sesiune, desfăşurată ieri, la minister, s-au identificat principalele nemulÅ£umiri legate de condiÅ£iile impuse constructorilor prin caietele de sarcini.

Una dintre cele mai dure cerinÅ£e constă în dovedirea unei experienÅ£e similare în construcÅ£ia de autostrăzi; având în vedere câÅ£i kilometri (nu) au la activ românii, e limpede că aceÅŸtia nu vor fi admiÅŸi la licitaÅ£ii, criteriul respectiv fiind favorabil numai marilor concerne străine. De asemenea, la anumite lucrări, care în mod obiectiv nu se pot termina decât după o anumită durată, sunt impuse termene de execuÅ£ie devansate cu câteva luni.

O altă cerinţă "eliminatorie" pentru români, în concurenÅ£a cu marile concerne multinaÅ£ionale, ar fi constituirea unui depozit colateral pentru ca banca finanÅ£atoare să emită scrisorile de garanÅ£ie necesare – străinilor nu li se cere aÅŸa ceva, "primesc o hârtie în care se arată că sunt companii mari ÅŸi suficient de solide", au explicat constructorii, în faÅ£a oficialilor de la Transporturi.

În plus, unii mai practică ÅŸi preÅ£uri de dumping (n.n. – mai mici decât costurile de producÅ£ie) la diverse materiale ÅŸi materii prime, ÅŸi astfel românii sunt, din nou, excluÅŸi din competiÅ£ie.

Dan Straut