Norman Foster: Marea arhitectura trebuie sa isi transmita mesajul discret

PROIECTE / DEZVOLTARE

02.11.2009 - Business standard
Norman Foster: Marea arhitectura trebuie sa isi transmita mesajul discret

Stilul Norman Foster apartine noului mileniu - ambitios, simplu si atent la mediul inconjurator. Lucrarile lui Norman Foster apartin lumii intregi - de la Londra si Berlin pana la Hong Kong.

Sunt atat de multe si de uimitoare operele arhitectului britanic, incat este greu sa alegi sau sa faci un clasament. Millennium Bridge, cladirea Reichstagului din Berlin, Aeroportul din Stansted, sediul Commerzbank. Este de ajuns sa le numesti doar pe acestea si poti avea masura geniului lui Norman Foster.

La Aeroportul londonez Stansted, un acoperis usor pare ca pluteste peste convergenta celor trei cai de comunicatii: rutiere, feroviare si aeriene. Aici, Foster a rasturnat pur si simplu modelul de aeroport clasic, pentru ca, inainte de Stansted, acoperisurile aeroporturilor erau cele care sustineau numeroasele retele de ventilatie si de iluminat artificial. Prin plasarea tuturor acestor sisteme la nivelul solului, Foster nu numai ca a asigurat accesul facil pentru intretinere si reparatii, dar a facut posibil ca acoperisul sa fie mai usor si sa permita iluminatul natural.

Sediul Commerzbank din Frankfurt este primul zgarie-nori ecologic din lume. Noua sere, de inaltimea a patru niveluri fiecare, sunt plasate in spirala pe cele trei laturi ale cladirii, asigurand fiecarui birou deschiderea spre spatiu verde si lumina.

Cu interventia pe care a avut-o la sediul parlamentului din Berlin, Foster demonstreaza inca o data ca iubeste lumina care inunda spatiul interior. Arhitectul a adaugat cladirii vechi un dom de sticla ce reflecta lumina catre spatiul de dezbatere. Doua rampe, care urca in spirala, ofera publicului posibilitatea de a admira panorama intregului oras, dar si de a asista de la inaltime la discutiile membrilor parlamentului.

Millennium Bridge s-a deschis publicului in iunie 2000, fiind primul pod construit peste Tamisa in ultimii de 100 de ani. Podul folosea suspensii laterale, o inovatie inginereasca menita sa dea posibilitatea constructiei sa fie suspendata, fara a fi folosite coloane inalte de sustinere. Millennium Bridge trebuia sa fie o unda de lumina peste Tamisa. Si a fost, insa numai in 2002, atunci cand inginerii au gasit solutii pentru a limita miscarea de leganare a podului, resimtita de pietoni inca din ziua inaugurarii.

Marea arhitectura trebuie sa isi transmita intotdeauna mesajul in mod discret, spunea Sir Norman Foster. Aceasta este esenta tuturor lucrarilor semnate de arhitectul britanic.