Norbert Missbrandt, seful retelei Plus: Am ajuns sa cumparam terenuri de la investitori si sa ne dezvoltam singuri proiectele

Imobiliare

03.11.2009 - Ziarul financiar

La ce cheltuieli mai poate renunta un retailer cu discount care opereaza cu cele mai mici costuri de pe piata? Norbert Missbrandt, seful retelei Plus, spune ca nu s-a atins de bugetul de expansiune, nici de salarii, ci, dimpotriva, a suplimentat sumele in 2009. In schimb, a taiat de la marketing si logistica.

Plus a cumparat anul acesta doua terenuri in Capitala chiar de la investitori si a devenit dezvoltator pentru 21 din cele 23 de proiecte de expansiune finalizate pana acum.
"Oportunitatea noastra in extinderea in orasele mari este acum achizitia unor terenuri de la investitori care initial aveau alte planuri, fie proiecte rezidentiale, fie de birouri, dar acum nu gasesc finantare si decid sa vanda. In acest an am cumparat patru terenuri in Bucuresti, dintre care doua de la dezvoltatori imobiliari, cu preturi cu 15-20% sub nivelul la care puteau fi evaluate in 2008", spune Missbrandt.

Directorul Plus planifica finalizarea constructiei magazinelor pe aceste terenuri in 2010, an in care afirma ca va mentine ritmul de expansiune. Cele patru proiecte ar duce reteaua la un numar total de 9 unitati in Capitala, planurile pentru urmatorii ani fiind extinderea pana la 30 de magazine in acest oras.

Ei au acum puterea financiara
Prabusirea pietei imobiliare a adus astfel o schimbare de strategie la Plus in ultimul an. Daca pana in 2009 erau luate in calcul in aceeasi masura spatii cu chirie si achizitii de terenuri pentru extinderea retelei, in acest an din cele 23 de magazine noi, 21 sunt situate pe terenuri detinute de Plus.
"Pana in 2008 jumatate din spatiile retelei au fost inchiriate de la investitori imobiliari, dar in acest an a trebuit sa preluam noi dezvoltarea proiectelor pentru a nu renunta la spatii, deoarece investitorii nu au mai avut putere financiara", explica directorul retailerului.
A fost nevoie si de suplimentarea fondurilor pentru extindere in 2009, mai spune Missbrandt.
"Pentru a mentine ritmul de expansiune din ultimii ani, in 2009 a trebuit sa apelam si la credite intra-grup, deoarece aveam nevoie de finantare rapida, iar conditiile pe care ni le ofera acum bancile nu sunt chiar avantajoase", sustine Missbrandt.
Reteaua germana va avea la finele anului 23 de magazine in plus fata de 2008, investitiile in extindere fiind de 35 mil. euro sau 1,5 mil. euro pe unitate.
Pana in 2010 compania va opera astfel 94 de magazine pe piata romaneasca. Pe o piata pe care hipermarketurile - vedetele retailului alimentar din ultimii ani - si-au redus la jumatate ritmul de dezvoltare a retelelor, magazinele discounter se extind intr-un ritm cel putin similar celui din 2008. Retelele mai mici Profi si MiniMax au ajuns chiar la dublarea ritmului de expansiune. "Discounterii castiga teren anul acesta in retail, atat datorita expansiunii, cat si spatiilor pe care le detin. Cu cat esti mai aproape de consumator, cu atat vei castiga mai mult, pentru ca romanii sunt mai putin dispusi sa se deplaseze pentru cumparaturile curente", afirma Missbrandt.
Anul trecut, Pludi Market Romania, operatorul Plus, a avut vanzari de 277 mil. euro, cu 71 de magazine operationale, potrivit datelor de la Ministerul de Finante.
Reteaua este detinuta de grupul german Tengelmann, care in Romania opereaza si magazinele de bricolaj OBI.

"Nu suntem de vanzare, dimpotriva, am putea face achizitii"
Reprezentantii grupului Tengelmann au infirmat informatiile publicate saptamana trecuta de o revista germana privind existenta negocierilor de vanzare a magazinelor Plus din mai multe tari, inclusiv din Romania.
"In acest moment nu avem nicio intentie de a vinde magazinele Plus", a declarat Sieglinde Schuchardt, un purtator de cuvant al grupului Tengelmann. Missbrandt spune chiar ca retailerul ar putea lua in calcul achizitii de magazine in Romania.
"Nu avem planuri concrete in acest sens, dar nu exludem varianta achizitiei de magazine pe piata locala", afirma directorul Plus Romania.
O tinta de preluare ar putea fi reteaua de magazine Profi, al treilea mare discounter activ la nivel local, cu afaceri de circa 100 mil. euro. Potrivit unor surse din piata, proprietarul Profi a scos la vanzare reteaua in acest an si poarta discutii cu mai multi retaileri interesati.
Missbrandt sustine insa ca in acest moment nu vede tinte de preluare atractive, pentru ca o achizitie ar trebui sa permita companiei sa de dezvolte dupa acelasi model dupa care a fost construita reteaua pana acum.

Trimestrul al treilea a adus primele semne de stagnare
Cu toate ca mentine ritmul de expansiune, Missbrandt vorbeste acum pentru prima data de scaderi si stagnare pe segmentul discounterelor.
"Am inceput anul optimist, iar pana in luna mai piata ne-a confirmat asteptarile, avand o crestere substantiala la nivelul vanzarilor. Incheiem insa 2009 putin mai pesimisti, pentru ca din iunie se resimte o retinere in consum, iar acum putem vorbi de stagnarea vanzarilor in magazinele mai vechi. Scade cosul de cumparaturi din magazine din cauza declinului pe categoriile nealimentare, insa produsele alimentare sunt inca pe un trend pozitiv", mai mentioneaza Missbrandt.
Chiar daca conditiile de pe piata s-au inrautatit in ultimele 3-4 luni, directorul Plus spune ca nu se gandeste la masuri drastice de reduceri de costuri. "Am diminuat cheltuielile de marketing si am redus costurile logistice prin masuri de eficientizare a operatiunilor si prin renegocierea contractelor cu transportatorii cu care colaboram", mentioneaza Missbrandt.
Plus detine un centru logistic langa Ploiesti (judetul Prahova), dezvoltat in parteneriat cu Morava, companie controlata de Portico Investments.
Sistemul propriu de distributie a marfurilor in magazine, spatiile mici de vanzare, prezentarea produselor la raft in cutii, existenta unui proiect standard pentru constructia fiecarui nou magazin, toate acestea fac parte din modelul de business al unui discounter si il pozitioneaza practic pe piata drept cel mai ieftin retailer datorita costurilor operationale mici fata de restul retailerilor.
Missbrandt mai spune ca in acest an nu se poate vorbi de disponibilizari. "Pentru anul in curs am decis o marire a nivelului salarial proportional cu rata inflatiei, prin acordarea de bonuri de masa. Inainte nu acordam bonuri de masa, preferand cresterile salariale care le facilitau angajatilor accesul la credite", completeaza directorul Plus.