Nici targurile nu mai misca tranzactiile imobiliare

Imobiliare , ANALIZE / COMENTARII

16.10.2008 - Curierul national
Nici targurile nu mai misca tranzactiile imobiliare

Real estate-ul din Romania, inghetat de zvonuri

Daca anul trecut targurile imobiliare erau un prilej de bucurie pentru dezvoltatori, care obtineau numeroase precontractari, editiile de anul acesta nu au reusit sa miste foarte mult tranzactiile imobiliare blocate de criza financiara globala.

In ciuda faptului ca dezvoltatorii investesc din ce in ce mai mult in promovare, acestia nu au reusit sa adune numarul de vizitatori la care se asteptau.  "La targurile din toamna am inregistrat un numar mai mic de vizitatori comparativ cu cele din primavara", a afirmat directorul de marketing la Seven Hills, Nimrod Zvik, pentru Curierul National.

Pliantele colorate nu mai sunt la fel de atractive ca anul trecut

Potrivit lui George Dimitriu, directorul PYF Imobiliare, "prezentarile de proiecte au evoluat. Fata de anii trecuti, din ce in ce mai multi aleg, pe langa modalitatile clasice de promovare, gen flyere, brosuri si machete, filme 3D foarte atent realizate si foarte apropiate de realitate sau show-roomuri la scara naturala pentru proiectele de mari dimensiuni". Dar toate acestea nu i-au motivat suficient pe bucuresteni ca sa se prezinte in numar mare la aceste evenimente in urma carora ar fi putut sa-si achizitioneze o locuinta. "Nu a trecut vremea pliantelor colorate si a machetelor la targuri, insa dezvoltatorii si promotorii au mai descoperit si alte modalitati de promovare pe segmentul rezidential. Strategiile de marketing difera in functie de dimensiunile proiectului. Apartamentele-mostra sunt atractive pentru vizitatori, insa acestea se realizeaza in general numai pentru proiectele de minimum 200 de unitati locative, altfel nu este profitabil. Pentru proiectele mijlocii dezvoltatorii se rezuma la mici showroom-uri in care clientii pot vedea machete si mostre ale finisajelor ce vor fi utilizate (gresie, faianta, parchet, usi, ferestre)", au adaugat reprezentantii companiei Eurometropola.

Acum clientii sunt si mai sceptici in privinta locuintelor aflate la stadiu de proiect

Din perspectiva companiei imobiliare EuroMetropola, targurile imobiliare reprezinta evenimente in care unii dintre dezvoltatori se fac cunoscuti, iar altii isi consolideaza numele. "Participarea in cadrul unui targ de profil nu are ca scop principal cresterea numarului vanzarilor, ci mai degraba o crestere a notorietatii companiei si a popularitatii proiectelor pe care aceasta le promoveaza. Fiecare manifestare de acest gen aduce o serie intreaga de noutati si este un prilej foarte bun pentru toate companiile din industria imobiliara sa consolideze relatii cu vechii parteneri sau sa cunoasca noi jucatori si potentiali clienti. Concret, in perioada targurilor vanzarile nu cresc spectaculos, ci se creeaza niste premise pentru viitoarele tranzactii. Achizitia unei locuinte, in special pentru categoria de mijloc, nu este o decizie care se poate lua in 4-5 zile, cat dureaza un targ. S-a observat in cadrul acestor editii ale targurilor, mai mult decat in alte perioade, o retinere a cumparatorilor-utilizatori finali, de a se indrepta catre apartamente in faza incipienta de proiect, preferand locuintele in stadiu avansat al constructiei, o reactie care denota prudenta cu care cumparatorii din clasa de mijloc trateaza piata imobiliara actuala", au mentionat oficialii EuroMetropola.

 

Garsonierele - cel mai putin cautate

Clientii care au ajuns la Targul Imobiliar National (tIMOn), din perioada 18-21 septembrie, au fost interesati de locuintele cu 2 si 3 camere. In urma studiului realizat de compania imobiliara EuroMetropola, 43% dintre vizitatorii targului erau interesati sa achizitioneze in perioada imediat urmatoare un apartament cu 2 camere, in timp ce 36% dintre acestia se aflau in cautarea unei locuinte cu 3 camere, cel mai putin interesante dovedindu-se locuintele cu 4 camere (12%) si garsonierele (8%). Motivul pentru care romanii din clasa medie nu opteaza pentru locuinte cu 4 sau mai multe camere este pretul prea mare: costul unui apartament cu 4 camere este cu 30-50% mai mare decat al unuia cu 3 camere, pentru ca implicit si suprafata este mai mare.

"Desi poate si-ar dori sa locuiasca intr-o casa mai mare, romanii se gandesc si la aspectele practice: consumul ridicat al utilitatilor si costurile de intretinere mult mai mari. Suprafata medie care raspunde perfect cerintelor romanilor este de 100 mp, iar suma pe care sunt dispusi sa o plateasca pentru un mp intr-un imobil nou este de 1.400-2.000 euro/mp", au mai adaugat analistii EuroMetropola.

 

Imobiliarii dau vina pe zvonistica pentru situatia din piata

Dupa ce companiile imobiliare negau cu putere ca tranzactiile imobiliare vor fi afectate de vreo criza, in cele din urma unii dintre acestia au inceput sa accepte realitatea si sa recunoasca situatia din piata, pentru care au gasit si o cauza: zvonurile. "In piata imobiliara romaneasca, criza financiara globala s-a resimtit printr-o usoara scadere a numarului de tranzactii si printr-o incetinire a cresterii preturilor. De asemenea, s-a petrecut si o schimbare in comportamentul cumparatorilor, care s-au dovedit foarte sensibili si receptivi la zvonurile care planau asupra acestei industrii", sunt de parere reprezentantii EuroMetropola.

"Incepand din luna aprilie a acestui an, agentiile au anuntat scaderi din ce in ce mai mari la numarul de tranzactii imobiliare. Imediat dupa aceasta, intreaga presa a explodat de parerile mai multor oameni de afaceri care anuntau prabusirea pietei. Efectul acestei retele de zvonuri s-a facut simtit imediat. Oamenii au asteptat si au sperat sa scada preturile si au evitat sa mai cumpere locuinte. Astfel, fara a avea un fundament real, Romania a inregistrat, pe toata perioada verii 2008, aproape o inghetare a vanzarilor de locuinte, al carei principal motiv s-a dovedit a fi doar zvonistica", explica Irina Petrescu, partener Esop Consulting.

Potrivit oficialilor EuroMetropola, incordarea a aparut inca de la sfarsitul lui 2007 pe fondul crizei mondiale a creditelor, iar proprietarii si cumparatorii au reactionat in consecinta: proprietarii care erau presati sa vanda repede s-au mai sensibilizat si au mai scazut preturile cu pana la 15%, insa aceasta scadere nu a fost aplicata in toate zonele si pe toate segmentele. De exemplu, locuintele pentru high-class si-au mentinut preturile. Exista zone in Bucuresti in care preturile nu vor scadea, indiferent de cat de vulnerabila va fi piata, precum cele emblematice, Calea Victoriei, Primaverii, Dorobanti".

Iar in toamna "piata imobiliara autohtona a fost din nou lovita de punerea in aplicare a noilor norme BNR, care restrang dreptul la creditare al populatiei, care schimba politicile de acordare a creditelor in cadrul bancilor si, implicit, ingreuneaza, cel putin pentru o perioada, procesul de creditare", conform Irinei Petrescu. O noua politica de creditare inseamna, pentru fiecare banca, strategii noi de pus la punct si de aplicat, astfel incat, pana cand acestea vor gasi solutii eficiente si rapide, cumparatorii sunt nevoiti sa mai astepte.

"Efectul crizei financiare a fost mai mult unul psihologic decat economic"

"In Romania, ca in multe alte tari din lume, efectul crizei financiare a fost mai mult unul psihologic decat economic: oamenii asteapta, sunt mult mai atenti, vor sa fie siguri ca fac cea mai buna alegere si ca obtin cel mai bun pret",  a zis directorul de marketing la Seven Hills, Nimrod Zvik. Potrivit lui Dimitriu, criza va afecta piata autohtona "intr-o mica masura, si a adus foarte multe discutii ce i-au facut pe cumparatori sa devina sceptici, dar nu se intrevad riscuri majore pentru piata romaneasca". Iar in opinia lui Vlad Vlasceanu, director Timon, cei afectati au fost deocamdata doar agentiile imobiliare ce asteptau un comision mare . "Deocamdata nu au fost afectate decat agentiile imobiliare care traiau din comisioanele incasate la tranzactii. Dezvoltatorii nu au fost inca afectati, iar daca se va intampla acest lucru, cei mai afectati vor fi micii dezvoltatori ce nu detin fonduri pentru incheierea lucrarilor. In rest, marii perdanti sunt agentiile imobiliare ce nu au avut un plan de dezvoltare ancorat in realitatea economica", a spus Vlasceanu.