Meniu de criza pentru mall-uri

Imobiliare

10.08.2009 - Wall street

Intr-o perioada in care vanzarile retailerilor scad simtitor, proprietarii de mall-uri incep sa puna tot mai mult accent pe zona de food court. De la aducerea unor nume noi la extinderea zonei de restaurante, centrele comerciale fac tot posibilul pentru a-si pastra constant numarul de vizitatori.

O suprafata de trei ori mai mare

Cea mai vizibila strategie de concentrare pe zona de food court a avut-o omul de afaceri iesean Iulian Dascalu, care controleaza reteaua de centre comerciale Iulius Mall. El a hotarat sa extinda mall-ul din Timisoara, inaugurat in anul 2005, suprafata zonei de food court crescand astfel de la 2.241,62 mp la 7.357,44 mp, iar numarul de locuri, de la 800 la 1.700. Extinderea a necesitat o investitie de 60 milioane de euro si va fi inaugurata in aceasta toamna.

„Mesele vor fi dispuse in trei trepte, sub forma de gradena si vor avea forme variate, pentru a se adapta preferintelor pe care le au clientii mall-ului. Estimam ca extinderea food court-ului va duce la o crestere a traficului zilnic de la 4.000 la 6.000 de clienti”, a declarat, pentru Wall-Street, Oana Diaconescu, Senior Leasing Manager Iulius Mall.

La fel, in cadrul extinderii de anul trecut a Iulius Mall Iasi, pe langa aducerea retailerilor INDITEX (Zara, Bershka, Oysho, Pull and Bear si Stradivarius),a fost marita si zona de food court. Suprafata acesteia a crescut de la 670 mp la 1.100 mp, iar capacitatea, de la 450 la 700 de locuri. Printre noi chiriasi s-au numarat atunci Genghis Khan si McDonald’s.

„In general, food court-ul unui mall ocupa intre 3-5% si 15% din suprafata inchiriabila a proiectului. Conform studiilor intocmite de specialistii americani in operarea centrelor comerciale, un food court de succes trebuie sa atraga aproximativ 15% din numarul zilnic de vizitatori”, a adaugat Oana Diaconescu.

In opinia sa, exista cel putin cinci factori care garanteaza atractivitatea unui mall: 1) optimizarea mixului de profile in raport cu tendintele din piata, 2) existenta unui hipermarket, 3) existenta unei oferte de entertainment atat pentru oamenii maturi, cat si pentru cei mici (sali de cinema, casino, sali de fitness, bowling, biliard, patinoar, locuri de joaca pentru copii etc.), 4) organizarea de evenimente si 5) prezenta unei zone de servire a mesei bine dezvoltate.

Al treilea mall din reteaua Iulius dupa marimea zonei de food court este Iulius Mall Cluj, cu o capacitate de 1.000 de locuri la mese. Oferta zonei de food court poate concura insa chiar si cu cea a marilor centre comerciale din Bucuresti: McDonald’s, LUNCHBOX by Exclusiv Catering, Ardelenii, Deliciul Cartofilor, Paprika, Mika Snitel & Falafel, Tassos the Greek, Grandissima, Mado, Shanghai, Yummy Yang, Lemnul Verde, Art Cream, KFC si Bonta. Pe langa restaurantele de tip fast food, aici a fost deschis primul restaurant cu mancaruri japoneze pe banda din Romania, Wasabi running sushi.

"Meniuri de criza"

Zona de food court este cea mai putin afectata de criza econimica actuala, afirma reprezentantii centrului comercial City Mall din cartierul Berceni, ea performand in continuare in parametrii normali. Printre chiriasii mall-ului pe segmentul food court se numara: Burger King, City Bistro, KFC, Mo’oa Coffe, Pacific Cokctails, Peruzzaro (clatitarie) si Spring Time.

„Din dorinta de a depasi acesta perioada mai dificila, restaurantele au inteles ca trebuie sa isi adapteze politica de pret si au lansat «meniuri de criza» la preturi speciale”, subliniaza cei de la City Mall.

Zona de food court din City Mall are o suprafata totala de 4.200 mp si poate gazdui 700 de consumatori, insa reprezentantii mall-ului spun ca, in viitor, capacitatea sa se va mari, prin deschiderea unor noi restaurante.

„Cercetarile efectuate de noi au aratat ca zona de food court reprezinta cea de-a doua zona intens vizitata de clienti, dupa zona de shopping. Astfel, 63% dintre cei care vin in City Mall aleg sa consume produsele oferite de restaurantele si cafenelele noastre”, spun reprezentantii City Mall.

Potentialul acestei zone este vazut si de catre cei de la Liberty Center, amplasat la intersectia dintre Calea Rahovei si Strada Progresului. „Este cu siguranta una din atractiile cele mai importante ale unui mall”, admite Ligia Rosu, Marketing Manager al centrului comercial.

Food court-ul din Liberty Center are o suprafata de peste 6.000 mp, cu opt fast food-uri, trei restaurante si un lounge bar. Inclusiv Mc Donald's a deschis un restaurant in mall, desi in imediata apropiere se afla un McDrive.

Training pentru angajati

Compania Neocity Group Romania, care detine centrul comercial City Park Mall din Constanta, a decis sa investeasca in trainingul angajatilor, mizand pe cresterea vanzarilor odata cu imbunatatirea serviciilor.

„Anul acesta, am organizat impreuna cu CleverBS un program de training pentru 300 de angajati ai chiriasilor mall-ului, printre care se numara si 46 de angajati ai restaurantelor din zona de food-court”, a explicat, pentru Wall-Street, Sorin Scintei, director general al City Park Mall.

Zona de food-court a City Park Mall se gaseste la nivelul al doilea, denumit Park Level, si cuprinde sapte locatii de food, de la restaurante cu specific romanesc sau italian la restaurante cu servire rapida.

Park Level are o suprafata de 15.514 mp, din care zona de food-court ocupa circa 2.190 mp, echivalentul a 14,12%. Printre chiriasii centrului comercial se numara Pizza Hut, KFC, Mc Donald's, La Protap si Daily Fresh.

“De la inceputul anului, traficul zilnic inregistrat in City Park Mall a ajuns la aproximativ 15.000 de persoane. Dupa calculele noastre, circa 65% dintre acestia s-au oprit si in zona de food court, ceea ce inseamna ca 9.750 persoane tranziteaza si se opresc zilnic in aceasta zona”, mai spune oficialul mall-ului din Constanta.

Cum trebuie sa arate zona de food court

Zona de food court a jucat mereu rolul de ancora a centrelor comerciale si chiar daca vanzarile operatorilor au avut de suferit in ultimele luni, ramane o atractie pentru clientii mall-urilor, toate centrele comerciale deschise in Romania avand in plan si includerea acestui segment, sunt de parere consultantii imobiliari.

“Este foarte important ca numarul de mese si scaune sa fie suficient de mare pentru perioadele foarte aglomerate. De asemenea, este de evitat aducerea mai multor operatori care ofera aceleasi produse, intrucat aceasta zona trebuie sa ofere o varietate suficient de mare pentru vizitatori, incluzand atat operatori internationali, cat si locali”, a declarat, pentru Wall-Street, Georgiana Andrei (foto), consultant in cadrul diviziei de retail a companiei Colliers International.

Importanta food court-ului in centrele comerciale difera de la tara la tara, spune specialistul Colliers, dand exemplu tarile germanice, unde importanta acestei zone este mult redusa fata de Romania.

“In ceea ce priveste chiriile la nivelul zonei de food court, acestea sunt in general mai reduse decat cele pentru un magazin de dimensiuni similare, pe segmentul de fashion”, a incheiat Georgiana Andrei.

Topul centrelor comerciale cu cel mai mare trafic din Bucuresti este condus de Unirea Shopping Center, cu 40.000 de vizitatori pe zi, Bucuresti Mall si Plaza Romania, cu 30.000-35.000, si Baneasa Shopping City, cu o medie zilnica de 27.000 de persoane, conform unui studiu realizat de Colliers pentru anul 2008.