Masini in locul muncitorilor, solutia crizei fortei de munca din constructii

TENDINTE , Constructii

07.01.2008 - Adevarul
Masini in locul muncitorilor, solutia crizei fortei de munca din constructii

Nu mai este de mult o noutate ca domeniul constructiilor se confrunta cu o criza acuta de forta de munca. Solutiile identificate de specialisti sunt repatrierea "spaniolilor" si "italienilor" sau importul de muncitori din Asia. O varianta despre care putini constructori vorbesc este mecanizarea lucrului in santier.


Repatrierea constructori­lor romani de peste hotare nu pare, pentru moment, o solutie realista. Asta pentru ca banii nu sunt intotdeauna motivul pentru care ei nu se mai intorc pe santierele romanesti. Tinerii, mai ales, au gasit acolo un alt mod de viata, cu care s-au obisnuit.

"Noi importam forta de munca din Asia, cred in aceasta solutie, desi exista probleme de adaptare, de religie, de cultura", spune Adriana Iftime, director Patronatul Societatilor din Constructii (PSC).


Laurentiu Plosceanu, pre­sedintele Asociatiei Roma­ne a Antreprenorilor de Cons­tructii (ARACO), spune ca utilajele care nu necesita o forta de munca inalt calificata, precum masina de tencuit sau de fasonat fier, sunt solutii reale pentru diminuarea deficitului fortei de munca din constructii. "Exista doua directii de actiune: investitiile in echipamente si calificarea operatorilor.

Pentru echipamente precum buldoexcavatoarele sau macaralele, problema deficitului de forta de munca calificata ramane. Masinile de tencuit sau de fasonat fier nu necesita o mare calificare a operatorilor", declara el pentru „Adevarul".


Economie de 600 de euro zilnic


O masina de tencuit costa aproximativ 7.000 de euro si se poate achizitiona si in rate. Cu un avans de 20% si un leasing pe doi ani, rata pe zi este de 10 euro, conform vanzatorului. Salariul zilnic al unui muncitor calificat este de aproximativ 30 de euro.

Se realizeaza astfel o economie de 600 de euro zilnic numai din diferenta costului manoperei, la o suprafata de 200 de metri patrati tencuiti. Theodor Domuta, director­ general la firma Mixer, con­sidera ca, desi masina ne­cesita materiale mai scumpe decat cele pentru tencuiala nemecanizata, nu exista nicio cheltuiala in plus la varianta mecanizata „Costurile se recupereaza din calitatea produsului final, deoarece consumul de materiale este mult mai mic", puncteaza el.

Masinile de taiat si fasonat otelul-beton sunt si ele aducatoare de economii. La 60 de tone taiate si fasonate, pretul echipamentelor, 8.500 euro, se poate considera amortizat. Viorel Danciu, directorul diviziei Utilaje si echipamente din cadrul Prakt, crede ca sistemul antreprenor general – subantreprenori poate contribui si el la rezolvarea crizei fortei de munca.

„Firmele de subantrepriza trebuie sa se specializeze pe fasonat fier, pe fabricat si turnat beton, pe instalatii, pe finisaje. Subantreprenorii trebuie sa investeasca in tehnologie si sa aiba forta de munca mai putina, dar calificata. Clientii nostri principali pentru masinile de prelucrat otelul-beton sunt fasonatorii specializati, nu firmele de constructii", spune el.


Zidarii vor avea de lucru si in secolul XXII


Rolul uman va ramane unul preponderent in domeniul constructiilor, indiferent de nivelul de mecanizare.
Masinile au nevoie de operatori. In plus, unele meserii nu pot fi mecanizate. Zidarul, dulgherul, faiantarul, instalatorul sau parchetarul – sunt tot atatea profesii pe care le vom regasi si peste decenii. Nici tencuitorul sau fierarul-betonist nu vor ramane fara munca. Este vorba doar de o tehnologizare a procesului.


Mecanizarea este bene­fi­ca pentru toata lumea. An­ga­­jatorul isi rezolva par­tial problema deficitului fortei de munca, iar clientii beneficiaza de un produs de calitate superioara.

Andrei Panait