Lipsa proiectelor mari scade piata mortarelor cu pana la 50%

Materiale de constructii

14.05.2009 - Business Standard

Vanzarile de mortare uscate de pe piata locala au scazut cu valori cuprinse intre 20% si 50% in primul trimestru din 2009, pe fondul amanarii sau anularii a numeroase proiecte imobiliare si al reticentei clientilor finali in a investi in materiale de constructii, din cauza crizei economice, potrivit companiilor din domeniu.

“Din informatiile mele, vanzarile din retelele do-it-yourself s-au redus cu 30%, iar cele catre firmele de constructii sau dezvoltatori - cu pana la 50%. Principalul motiv al acestei diferente este oprirea marilor proiecte imobiliare, interesul clientilor finali nefiind atat de ridicat, insa lumea este mult mai prudenta in a face investitii”, a declarat Adrian State, directorul general al producatorului de materiale de constructii Den Braven Romania. Potrivit directorului economic al companiei Baumix, Dana Manole, piata mortarelor a scazut cu 20%, insa vanzarile societatii au stagnat la nivelul primului trimestru din 2008, motivul principal fiind investitiile masive in marketing din anii precedenti, care au determinat o consolidare a brandului firmei.

“Vanzarile noastre s-au diminuat cu 17%, insa la nivel de piata cred ca un ritm corect este de 20%. Din estimarile noastre, piata de mortare se va reduce in 2009 cu un procentaj intre 10% si 20%”, spune Savas Antoniadis, directorul general al importatorului Isomat Romania. Acesta a precizat ca firma a redus, de la inceputul anului, cu aproximativ 10% preturile produselor in euro, pentru a creste volumele de vanzari. De asemenea, compania Euro MGA, la care mortarele uscate au o pondere de 90% in totalul cifrei de afaceri, a anuntat recent o diminuare cu 50% a vanzarilor in primul trimestru.

Piata mortarelor uscate din Romania, evaluata la 200-220 milioane de euro anul trecut, din care adezivii au o pondere de peste 50%, a inregistrat in ultimii cinci ani un ritm de crestere anual de 10-15%, 2009 fiind astfel primul an de scadere. Incepand din 2005, acest sector a fost unul dintre cele mai atractive pentru investitori, numeroase companii anuntand proiecte de fabrici noi, printre acestea numara- ndu-se Baumit, Isomat sau Baumix. De asemenea, producatorul de vopsele dufa Deutek si-a extins anul trecut domeniul de activitate prin achizitia a doua companii locale din domeniul mortarelor, Bengoss Comimpex si Scan Calarasi. Principalii competitori de pe piata sunt Henkel, Baumit, Adeplast, Baumix, Euro MGA sau Saint-Gobain Weber.