Linia de mare viteza Budapesta-Constanta costa circa opt miliarde de euro

Constructii , PROIECTE / DEZVOLTARE

10.03.2008 - Bursa
Linia de mare viteza Budapesta-Constanta costa circa opt miliarde de euro

Tara noastra sustine construirea unei linii de mare viteza intre Budapesta si Constanta, care ar contribui la dezvoltarea regionala. Proiectul a fost discutat, la finele saptamanii trecute, cu ocazia intalnirii dintre Primul-ministru Calin Popescu-Tariceanu si vicepresedintele Comisiei Europene, comisarul pentru transporturi, Jacques Barrot.

Potrivit unui comunicat de presa al Executivului, construirea unei linii ferate pentru trenuri de mare viteza intre Cons­tanta - Bucuresti si Budapesta necesita investitii de aproximativ opt miliarde de euro. Costul mediu pe kilometru este situat intre 10 si 12 milioane euro, potrivit estimarilor reprezentantilor industriei feroviare din Romania. Trenurile vor putea circula pe aceasta linie cu viteze cuprinse intre 220 si 250 km/h.

Intentia autoritatilor romane vine ca urmare a aparitiei unui proiect european de construire a unei linii de mare viteza, care sa lege orasul Strasbourg din Franta, de Budapesta, in Ungaria. Aceasta linie ar urma sa treaca prin Frankfurt, apoi Munchen si Viena. In ultimul timp, autoritatile de la Budapesta au facut lobby si au reusit sa includa si tronsonul Viena - Budapesta in acest proiect, care va beneficia de finantare si din fonduri europene.

In cadrul intalnirii cu oficialul european, premierul Tariceanu a subliniat intentia autoritatilor romane pentru dezvoltarea unei retele nationale de transport care sa fie integrate in ruta de transport trans-european. De asemenea, primul-ministru a vorbit despre importanta utilizarii fondurilor comunitare destinate dezvoltarii infrastructurii rutiere si feroviare.

Discutia celor doi oficiali a abordat si aspecte ale transportului fluvial, primul-ministru atragand atentia asupra importantei strategice si economice in regiune a porturilor de la Constanta, dar si a celorlalte porturi fluviale romanesti. Comisarul european Jacques Barrot s-a aratat favorabil dezvoltarii transportului fluvial romanesc. Domnia sa a readus in dis­cutie programul pe care Comisia Europea­na il are in vedere pentru crearea unei comunitati de transport balcanice.

Totodata, premierul Calin Popescu-Tariceanu a reiterat necesitatea realizarii unei cai de acces rutier care sa faca legatura intre Vestul si Estul tarii, avand nu doar importanta locala, ci si regionala, aceasta comunicand cu Moldova, Ucraina si Rusia.

Romania va angaja fonduri europene in valoare de 2,8 miliarde euro pentru realizarea tronsoanelor coridoarelor pan-europene de transport care tranziteaza tara.

Ana Zidaru