Ferestre de business

Imobiliare

29.03.2008 - Money Express
Ferestre de business
Un om de afaceri din Craiova ofera 38 de hectare de teren pentru extinderea parcului industrial din localitate, fara nici o obligatie. Nu e inceputul unei glume cu olteni.

"Am oferit furnizorilor Ford o suprafata de teren pentru a se instala aici“, da un prim detaliu Stefan Cherciu, actionarul majoritar al producatorului de usi si ferestre din PVC Casa Noastra. Un al doilea ar fi acela ca este vorba despre o donatie fara pretentii financiare sau de alta natura. Admite ca pe terenul in cauza se va construi intens si recunoaste ca are in vedere furnizarea de fereste si usi pentru viitoarele constructii, insa spune ca nu va conditiona cedarea acestuia de o eventuala desemnare a firmei sale ca furnizor. „Oricum, nu as putea vinde atat de multe ferestre si usi incat sa ajunga la valoarea de piata a terenului oferit“. Prefera sa nu vorbeasca despre valoarea acestuia sau despre zona in care se afla pana nu va primi un raspuns.

DONATIE CU REPETITIE. Cherciu nu este la primul gest de acest fel – in vara anului trecut dona sapte hectare de teren Consiliului Judetean Dolj pentru construirea unui spital regional de urgente. „Craiova nu inseamna numai batai cu sabii sau fiul unui judecator care face cine stie ce“, spune acum, adaugand ca a decis sa doneze cele sapte hectare de teren pentru ca investitia sa nu plece la Slatina.


„Valoarea terenului era anul trecut de circa doua milioane de euro, iar acum cred ca ar valora cinci milioane“, mai spune acum omul de afaceri de 41 de ani, care acorda rar interviuri – „Nu am exclus o relatie cu presa, dar am vrut ca intai sa pot spune ca am facut ceva“ – si evita pe cat posibil aparitiile in public. „Nu ii place publicitatea si, chiar dupa ce a donat terenul pentru spital, a refuzat propunerea presedintelui CJ Dolj, Ion Prioteasa, de a aparea in public“, spune Cristian Toma, reporter de investigatii la cotidianul „Editie Speciala“ din Craiova, adaugand ca „e un tip de numele caruia nu s-au legat afaceri controversate sau necurate“.

La fel ca si in cazul primei donatii, invoca si acum atragerea investitorilor si dezvoltarea zonei. „Parcul industrial de la Cluj are deja 150 de hectare, iar in Craiova abia daca sunt 20 de hectare. Daca noi nu facem ceva, cine va face?“, intreaba retoric Cherciu.

FRAGMENTE DE PIATA. Detinator al unui pachet de 80% din Casa Noastra, Stefan Cherciu a pus bazele acestui business in vara lui 2004, cand a investit impreuna cu actualul sau partener de afaceri, Cosmin Ionescu (20%), 200.000 de euro in productia de ferestre si usi si a inceput sa lucreze intr-o unitate zootehnica dezafectata. Anul trecut, compania a ajuns la o cifra de afaceri de 22 de milioane de euro si o cota de piata de aproximativ 5%, in conditiile in care, spune Cherciu, in tara exista peste 4.000 de producatori de usi si ferestre care isi disputa o piata estimata la aproximativ 850 de milioane de euro.

„Atunci, la inceputul lui 2004, am inteles ca domeniul constructiilor va creste foarte mult si la noi“, marturiseste Cherciu, care mai spune ca a observat ca in zona producatorilor de ferestre si usi din PVC nici o companie nu detine o cota de piata mai mare de 1%. Alti producatori romani, gen Aplast Ploiesti, Far Est, Suki sau Amvic din Bucuresti, Lipoplast din Timisoara sau Almaterm din Constanta, detin acum cote de piata intre unu si trei procente.

Doi ani mai tarziu, Cherciu trasa un plan de dezvoltare care avea sa-l aduca in fruntea pietei. Prima etapa: relocarea intr-un spatiu mai mare. La inceputul lui 2007 a inceput sa construiasca o unitate de productie noua, la Pielesti, la cinci kilometri de Craiova. „In urma cu doi ani aici era un frumos lan de porumb“, spune Cherciu, aratand catre cele doua hale de productie, cu o suprafata totala de 11.700 metri patrati. Pana in 2010, tot acolo urmeaza sa se construiasca alte doua hale de productie, intr-o investitie de aproximativ 45 de milioane de euro, in urma careia Casa Noastra ar putea ajunge la o capacitate zilnica de productie de aproximativ 3.000 de ferestre si usi. Investitia va fi finantata atat din fonduri proprii, cat si din credite bancare, estimandu-se ca ar putea fi recuperata intr-un termen de aproximativ sapte ani.

Extinderea.  „Tot in 2010 vom avea acoperire nationala. Ne vom dezvolta ca un val, in cercuri concentrice“, adauga Cherciu, explicand ca, la momentul martie 2008, Casa Noastra acopera sudul tarii si o mica parte din Ardeal – totalizand intre 35 si 45% din teritoriul tarii. Cand vorbeste despre valuri si cercuri concentrice, Cherciu se refera la deschiderea de showroomuri in orasele de peste 50.000 de locuitori, estimand costuri de 15-20.000 de euro/unitate. „In acest an vom deschide circa 20 de magazine. De exemplu, in Constanta vom ajunge in aceasta luna si vom deschide trei magazine de prezentare acolo; insa pana ce ajungem la Constanta va fi deschis un showroom la Fetesti“, detaliaza Cherciu. Compania are in prezent peste 700 de angajati, al caror numar ar putea creste la aproximativ 1.700 dupa finalizarea planurilor investitionale.

In termeni de cota de piata, obiectivul companiei pe termen mediu este o crestere de cinci-sase procente, pana la 10%. Pentru 2008, omul de afaceri anticipeaza vanzari de 33 de milioane de euro. O cifra de afaceri despre care spune ca reprezinta o „estimare pesimista“, la care a ajuns luand in calcul o devalorizare pe termen lung a leului in raport cu moneda europeana si dolarul american. In paranteza spus, in cazul Casa Noastra, 90% din materia prima provine din import: profilurile din plastic si obiectele de feronerie sunt importate din Germania, iar sticla din SUA. Defalcand cifra de afaceri, peste 90% din comenzi sunt de la persoane fizice, „oameni care vor sa-si modernizeze locuintele; mai lucram si pentru firme sau proiecte rezidentiale noi, insa intr-o mica masura“.

Dar devalorizarea leului nu este singura sa problema. „Anul trecut, furnizorul de profiluri din PVC a avut probleme si a oprit pentru 10 saptamani livrarea de materie prima“, povesteste Stefan Cherciu.

„Am fost la un pas de a opri productia, am incetinit ritmul de lucru, iar aceasta situatie s-a reflectat la sfarsitul anului in cifra vanzarilor“. Spune ca e constient de faptul ca – cel putin teoretic – o situatie de acest gen s-ar putea repeta oricand si ca a hotarat sa-si faca stocuri de materie prima.

Acum insa asteapta raspunsul de la partenerii Ford. Vor accepta sau vor refuza? O intrebare de 38 de hectare, o intrebare de cateva milioane de euro.

Radu Burlacu