Efectele caniculei asupra infrastructurii: 100 milioane euro la UMBRArescu

COMPANII SI FIRME DE CONSTRUCTII , ANALIZE / COMENTARII , Constructii

16.07.2007

 

Fondurile alocate pentru reparatiile drumurilor merg in continuare la firmele consacrate in ciclul „clientela politica“

Un contract de 100 milioane euro pentru reparatiile la DN 2D a fost castigat, la sfarsitul lunii iunie, de societatea Spedition UMB, detinuta de celebrul om de afaceri Dorinel Umbrarescu. Acesta este unul dintre principalii beneficiari de contracte grase cu bani publici pentru „reabilitari de infrastructura“ si deszapeziri. La licitatia respectiva au mimat participarea consortii formate din partenerii de afaceri ai lui Dorinel Umbrarescu.
Romania a fost de mult impartita pe caprarii si pe grupuri de interese, astfel ca banii publici se impart si ei in functie de aceste criterii. Deja sunt consacrate numele Umbrarescu, Vulpescu, Casuneanu sau Istrate atunci cand se discuta despre drumuri. De fiecare data cand presa scrie despre atribuirea de contracte acestui grup restrans, oamenii de afaceri se simt lezati si acuza mass-media ca incearca sa discrediteze, chipurile, capitalul autohton din constructii. Culmea este ca aceleasi firme jongleaza la toate licitatiile prin asocieri care mai de care mai ciudate. Practic, totul se petrece ca la loterie - numerele sunt de la 0 la 10, iar orice alta firma, sa zicem de la 11 la infinit, nu va putea castiga in veci. De la deszapezire la construirea de autostrazi sau furnizare de utilaje pentru transport, mereu castiga aceleasi societati.
In acest peisaj se inscrie si izbanda de acum o luna a omului de afaceri Dorinel Umbrarescu. Acesta a mai prins un contract de peste 100 milioane euro, prin firma Spedition UMB SRL, pentru reabilitarea unui important tronson de drum. Nu putem aprecia daca licitatia a fost sau nu a fost corecta, dar este curios ca partenerii de concurs sunt aceiasi cu care Umbrarescu mai are si alte lucrari de zeci, chiar sute de milioane de euro.

Cel mai mic pret
La licitatia organizata de CNADNR, subiectul era „reabilitarea DN 2D Focsani-Ojdula km 0+000 - km 95+000“. O lucrare pentru care statul a pregatit 200 milioane euro. Licitatia a fost adjudecata pentru o suta de milioane. Nu e nimic nou sub soare, toate licitatiile sunt castigate la pretul cel mai mic oferit si timpul cel mai scurt de executie. Deja a devenit un lucru obisnuit ca lucrarile sa fie intarziate, iar pretul sa creasca pe parcurs din cauza aparitiei de „lucrari neprevazute“. Asadar, sumele cresc considerabil ajungand sa depaseasca ofertele inaintate la organizarea licitatiei, la fel ca si termenele de executie. Potrivit reprezentantilor CNADNR, lucrarile sunt foarte ample si cuprind proiecte complexe. „Principalele categorii de lucrari sunt urmatoarele: terasamente, suprastructura drum, santuri si rigole, parapeti, podete, parcari si statii de autobuz, drumuri laterale, accese, trotuare, semnalizare si marcaje rutiere, poduri, lucrari hidrotehnice, lucrari de consolidare“, ne explica specialistii de la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania.

Circuitul banilor in constructia de drumuri
Participarea la licitatia castigata de societatile omului de afaceri Dorinel Umbrarescu a fost asigurata de partenerii de la autostrada Bucuresti-Ploiesti, dar si de la alte lucrari de mari proportii. „Asociatia SC Spedition UMB SRL, SC Tehnostrade SRL, SC COM-AXA SRL este ofertantul declarat castigator al licitatiei. Pentru primul lot, suma la care a fost adjudecata licitatia este de 128.331.992,28 lei (fara TVA), iar pentru lotul al doilea suma este de 214.435.251,78 lei (fara TVA), durata de executie totala fiind de 24 luni. Ceilalti participanti au fost SCCF IASI - Grup Colas SA , cu o valoare si o durata de executie mai mare. Asociatia SC PA & CO International SRL, SC Euroconstruct Trading 98 SRL, SC Vega 93 SRL, cu o valoare de executie mai mare. Termenul de finalizare a lucrarilor este trimestrul III 2009“, se arata in raspunsul CNADNR, care aproape jura ca nu vor exista lucrari suplimentare aferente acestui tronson.

Berceanu i-a dat de gol
Anul trecut, Radu Berceanu, ministrul transporturilor la acea vreme, a declarat ca este un lucru normal sa se suplimenteze fondurile pentru lucrarile care se intind pe o perioada mai lunga de timp. El s-a aratat dispus sa suplimenteze fondurile pentru autostrada Bucuresti-Ploiesti, ceea ce insemna ca recunoaste incalcarea preturilor si conditiilor licitate. „Intotdeauna exista o posibilitate de discutare in legatura cu pretul ulterior. Aceasta din cauza ca aceste proiecte dureaza foarte mult, adica trei-patru ani, iar unele preturi, cum ar fi cel al petrolului, al asfaltului, evolueaza necontrolat. Putem sa ne uitam si sa vedem ca, fata de acum patru ani, pretul asfaltului este de trei ori mai mare“, declara atunci presei Radu Berceanu. Concret, la adjudecarea unei licitatii prin punctajul stabilit de comisie ponderea cea mai mare o are pretul, in jur de 60%, iar al doilea criteriu este durata de executie - peste 30%.

Umbrarescu si autostrada spre Brasov
La cei aproximativ 100 milioane euro se adauga si controversata lucrare la autostrada Bucuresti-Brasov, rupta, de asemenea, in mai multe tronsoane. Pe unul dintre acestea, Moara Vlasiei-Ploiesti, lucreaza si societatile detinute de Dorinel Umbrarescu. Amintim ca insusi presedintele a intervenit public si a „recomandat“ sa se acorde intreprinzatorilor romani aceasta lucrare. La putin timp dupa acest lucru, a fost anuntat consortiul castigator: Spedition UMB - PA & CO International - Euroconstruct Trading 98 - Com-Axa. Simplificat pentru cunoscatori, asocierea se traduce in actionariatul firmelor prin: Umbrarescu - Casuneanu - Golden Blitz - Umbrarescu. Este vorba de peste 200 milioane euro. Astfel, se poate observa cine a concurat si pentru tronsonul Focsani - Ojdula, adjudecat de Dorinel Umbrarescu la aproximativ 100 milioane euro.

Deszapeziri de 26 milioane euro
Tot societatile detinute de Dorinel Umbrarescu sunt in calcule si la deszapeziri, iar banii pe care ar fi trebuit sa-i incaseze de la CNADNR pentru aceste activitati desfasurate in zona Moldovei, dar si in Brasov au fost de 26,7 milioane euro. Asta numai pentru iarna 2006-2007. Nu ne putem pronunta daca au fost atribuite corect contractele sau daca s-a lucrat de acesti bani - mai ales ca a fost o iarna usoara -, dar este de semnalat ca aceleasi firme plimba utilaje pe bani publici. In tot acest timp, autoritatile neaga orice existenta a unor grupuri de interese in zona drumurilor nationale.