Doua companii straine se lupta pentru efectuarea de lucrari in Portul Constanta

Constructii

15.04.2008 - Bursa
Doua companii straine se lupta pentru efectuarea de lucrari in Portul Constanta

Doua firme straine au depus oferte in cadrul licitatiei internationale organizata de "Administratia Porturilor Maritime" SA Constanta (APM), pentru realizarea lucrarilor de dragaj de intretinere in porturile Constanta, Midia si Mangalia. Contractul de lucrari prevede executia de operatiuni in vederea aducerii la cota corespunzatoare si intretinerii bazinelor portuare si senalelor de navigatie. Cantitatea totala a dragajului este estimata la 3,4 milioane mc. Finantarea se face din surse proprii ale companiei nationale APM SA Cons-tanta. Aceasta licitatie are loc dupa ce, timp de 6 - 7 luni, in portul Constanta nu s-au realizat lucrari de dragaj de intretinere.

Initial, documentatia de participare la licitatie a fost cumparata de 17 societati, dar, in ziua licitatiei (8 aprilie) s-au prezentat cu scrisori de garantie bancara si oferte doar firmele "Van Oord Dredging and Marine Contractors" (Olanda) si "Dredging International" (Belgia). Comisia de licitatie, condusa de directorul directiei Domenii Portuare din cadrul APMC, Adina Baz, a fost compusa din reprezentanti ai companiei constantene si ai Minis-terului Transporturilor.

Participarea la licitatie a fost conditionata de realizarea unei cifre medii anuale de afaceri de cel putin 30 milioane de euro in ultimii trei ani, de executarea unor lucrari similare de constructii hidrotehnice in volum de 10 milioane de euro, in ultimii cinci ani. De asemenea, executantul trebuia sa accepte ca plata lucrarilor de dragaj sa se faca in minim cinci ani. Se pare ca drastica preselectie a competitorilor a fost influentata decisiv de ultima conditie din caietul de sarcini, care impune, practic, realizarea lucrarilor cu credit furnizor (executant).

Surpriza licitatiei a fost oferta prezentata de firma belgiana "Dredging International", care s-a angajat sa execute lucrarile cerute pentru suma de 17.026.710 euro, intr-un interval de timp de 520 de luni! Adica, nici mai mult nici mai putin decat 43 ani si 4 luni! Oferta firmei a fost realizata pentru fiecare port in parte. Cel de al doilea participant, "Van Oord Dredging and Marine Contractors", s-a angajat sa realizeze lucrarile la pretul de 22.176.623 de euro, in doar 18 luni. Oferta companiei olandeze a fost realizata conform caietului de sarcini, tarifele fiind exprimate in functie de tipul de teren, potrivit reprezentantilor companiei APM SA. In urmatoarele doua - trei saptamani, comisia de licitatie va evalua si analiza cele doua oferte, dupa care va anunta firma castigatoare.

Matei Constantin, directorul general al APM, considera ca organizarea acestei licitatii doar pentru firmele romanesti ar fi perpetuat situatia critica a pescajelor. Adancimea accesului maritim in portul Mangalia a ajuns, in prezent, de la cota nominala de 9 metri, la putin peste 5 metri. La danele 79 - 80 si 84 - 85, in care opereaza compania "Comvex", din cauza unui deficit de 2 metri fata de adancimea nominala nu pot acosta nave la capacitatea de descarcare proiectata a terminalului de marfuri vrac. De asemenea, sunt probleme in danele 122 - 123, din dreptul terminalului de containere CSCT (Constanta South Container Terminal), unde nu se poate opera la capacitate maxima.

De altfel, dupa cum sustine Matei Constantin, acesta este si unul dintre motivele pentru care se manifesta un mare interes pentru finalizarea lucrarilor de extindere ale acestui terminal pe molul 3 din portul Constanta Sud - Agigea, unde in mod natural sunt adancimi mai mari de 19 - 20 metri. Alte probleme sunt la "Socep", in danele 51 - 52 si 64 - 65, unde se operau, la un moment dat, cele mai mari nave cu minereu. Directorul general al APM SA a declarat ca spera ca, in urma acestei licitatii, sa poata fi marita capacitatea de operare a navelor in porturile maritime romanesti.

      
Dan Nedelcu, Constanta