Doua COMPANII CHINEZESTI, care au construit cele mai lungi poduri din lume, AR PUTEA CONSTRUI AUTOSTRAZI IN ROMANIA

ANALIZE / COMENTARII

17.02.2011 - Gandul
Doua COMPANII CHINEZESTI, care au construit cele mai lungi poduri din lume, AR PUTEA CONSTRUI AUTOSTRAZI IN ROMANIA

China State Grid, compania Chinei in domeniul electricitatii, cu venituri mai mari decat PIB-ul Romaniei si angajati mai multi ca bugetarii romani, interesata de construirea de unitati producatoare de energie, in Romania

Reprezentanti ai companiilor chinezesti China State Grid si Shanghai Construction Group vor reveni in Romania, in cursul lunii martie, pentru a stabili care vor fi proiectele in care se vor implica, a declarat, pentru gandul, Liu Qiwei, consilier comercial al Ambasadei Chinei, la Bucuresti . Ministerul Economiei a confirmat, deja, oficial, existenta negocierilor cu cele doua companii (prima vizita, de tatonare, a oficialilor chinezi s-a consumat in luna ianuarie). Primaria Capitalei pastreaza discretia, dar exista suficiente elemente care arata ca discutiile se vor purta asupra unor proiecte majore, precum celebra autostrada suspendata.

"Negocieri avansate" cu chinezi si sud-coreeni

Liu Qiwei sustine ca, in acest moment, nu se pot preciza proiectele ce vor fi discutate.
Totusi, intrebat daca autostrada suspendata, una dintre promisiunile de campanie ale primarului Sorin Oprescu, este unul dintre proiectele vizate, Qiwei a pastrat un moment de tacere, apoi a replicat: "Nu pot sa spun. Vom vedea". Nici Sorin Oprescu nu a vrut sa dea un raspuns transant: "Cand va exista ceva concret, se va da un comunicat oficial", a declarat edilul Bucurestiului, pentru gandul.

In luna septembrie 2009, Sorin Oprescu il informa pe vicepresedintele Comitetului Municipal din Beijing, Zhao Wenzhi, despre inceperea discutiilor cu firma Shanghai Construction Group (SCG), pentru constructia in Bucuresti a autostrazii suspendate, in parteneriat public-privat. SCG si-a aratat atunci disponibilitatea de a investi in proiect 850 de milioane de euro. Zilele trecute, surse din Primaria Capitalei sustineau ca negocieri avansate se poarta atat cu SCG (pentru tronsonul 2 al autostrazii suspendate), cat si cu o companie sud-coreeana (pentru tronsonul 1).

Cele mai lungi poduri, cele mai inalte cladiri din lume

â–º Shanghai Construction Group (SCG) este una dintre companiile care au construit unul dintre cele mai lungi poduri din lume (a fost locul I, la inaugurare, dar este locul 12, in prezent)

â–º Donghai / East China Sea Bridge (Podul Maritim al Chinei de Est), de 32,5 km, inceput in octombrie 2002 si finalizat in iunie 2005, face legatura dintre Shanghai si insula-port Yangshan.

â–º Grupul a mai construit si cateva dintre cele mai inalte cladiri din lume.

â–º Intre acestea, Shanghai World Financial Center (Centrul Financiar Mondial Shanghai), de 492 de metri - locul 3 intre zgarie-norii planetei, dupa Dubai Tower, de 828 m si Taipei Tower, de 509 m.

â–º Cladirea a fost terminata in 15 luni, fiind inaugurata in august 2008.

â–º Un alt record a fost doborat cu cel mai lung (la inaugurare, in 2003) pod de otel cu segmente in forma de arc de cerc: Lu Pu Bridge Shanghai, 3,9 kilometri, depasit doar de un alt pod din China (Chaotianmen).

â–º Cu afaceri in Statele Unite, Rusia si Singapore, SCG ocupa constant una dintre primele 50 de pozitii in topul "225 de Antreprenori Internationali".

Cine e locul 8 in topul Fortune Global 500

Infiintata la sfarsitul anului 2002, China State Grid (CSG) este compania de stat a Chinei in domeniul electricitatii. Avand peste 1,5 milioane de angajati (mai multi decat toti bugetarii Romaniei), CSG a realizat, anul trecut, venituri de 1,26 de triliarde de yuani (135 de miliarde de euro - peste PIB-ul Romaniei), pozitionandu-se pe locul 2 in China, dupa Sinopec, compania petroliera de stat. Cu afaceri in Brazilia, Filipine, Rusia si, in curand, Venezuela, CSG ocupa pozitia a opta in topul Fortune Global 500 si pozitia 87 in topul World's 500 Most Influential Brands in 2010 (cele mai influente marci in 2010), intocmit de World Brand Lab (un grup de evaluare constituit din economisti de la cele mai prestigioase universitati americane si britanice - Harvard, Yale, Oxford, Cambridge). China si-a manifestat cu numeroase ocazii disponibilitatea de a investi in proiecte energetice din Romania, inclusiv in domeniul nuclearelectric, deci nu sunt excluse discutii cu privire la implicarea in finalizarea reactoarelor 3 si 4 ale centralei de la Cernavoda.

Polonezii au spart gheata

Colaborarea cu China in domenii-cheie, cum sunt energia si infrastructura, este privita cu reticenta in Uniunea Europeana, care a cautat sa limiteze pe cat s-a putut "tavalugul asiatic", pentru a nu fi scoase de pe piata companiile locale.
Cu toate acestea, criza economica a constrans statele europene sa accepte infuziile de capital din China, iar in decembrie 2009, Polonia a spart gheata: grupul China Overseas Engineering Group (Coveg) va construi 49,2 kilometri, autostrada ce va lega Varsovia de Berlin. Raspunzand criticilor venite din partea competitorilor (Strabag din Austria, Skanska din Suedia si Ferrovial din Spania, companii ce isi impartisera, pana atunci, afacerea infrastructurii din Polonia), care i-au acuzat pe chinezi de dumping, oficialii polonezi sustin ca preturile "corecte" ofertate de Coveg au decis castigatorul. Coveg a propus constructia a 49,2 kilometri de autostrada pentru 754,5 milioane de zloti (185 milioane euro), cu 44% sub nivelul prevazut in devizul initial, de 1,7 miliarde zloti (417 milioane euro). Conform standardelor de cost impuse de Ministerul Transporturilor din Romania, 29,2 kilometri de autostrada ar putea fi construiti cu maximum 366 de milioane de euro, inclusiv TVA.

"Chinezii se multumesc cu un profit onest"

Conform Mediafax, Jerzy Frenkiel, director general al companiei Decoma, partenerul polonez al Coveg, a acuzat Strabag, Skanska si Ferrovial ca "sunt prea avide de castig, chinezii se multumesc cu un profit onest".
Pentru a ajunge, insa, la performanta respectiva, Coveg lucreaza cu angajati chinezi in buna parte.
Pana la aderarea la UE in 2004, in Polonia nu existau practic autostrazi, dar de atunci au fost construiti 837 de kilometri. In 2012, se va ajunge la peste 1.800 de kilometri de autostrazi, potrivit planurilor guvernamentale.