Criza si impozitul forfetar au ingenunchiat peste 7.000 de agentii imobiliare. Numaratoarea continua

Imobiliare

16.12.2009 - Capital
Criza si impozitul forfetar au ingenunchiat peste 7.000 de agentii imobiliare. Numaratoarea continua

Lipsa tranzactiilor imobiliare si impozitul forfetar introdus in luna aprilie a acestui an a dus la moartea a peste 7.000 de agentii imobiliare de cartier care functionau cu unu sau doi angajati. Jucatorii din piata de real estate estimeaza ca pana la finalul crizei economice, vor mai ramane cel mult 25% din cele circa 10.000 de firme de intermediere imobiliara active inainte de caderea economiei.

„Brokerii care isi faceau o firma si se promovau ca agentie imobiliara au disparut din piata  si nu erau putini. Acum am vazut ca unii s-au reprofilat, mai fac asigurari sau vand tarmplarie PVC, fac de toate“, a declarat pentru capital.ro Valentin Ilie, CEO-ul companiei de consultanta imobiliara de origine americana Coldwell Banker.

Planurile de extindere in sistem de franciza ale acestuia au fost si ele afectate de criza, cele circa 14 sucursale pe care le viza pentru acest an sunt inactive, deoarece proprietarii nu au bani de investitii. Coldwell Banker impune un capital  minim de 300.000 de euro companiilor care vor sa intre sub franciza americana, bani care sunt tot mai greu de obtinut in aceasta perioada.

Au mai ramas patronii agentiilor

„Primul lucru care s-a intamplat in cazul firmelor de intermediere mici a fost disparitia agentilor. Au mai ramas patronii care se mai ocupa de asta si chiar si acestia daca au ajuns la ananghie si-au inchis firmele si au incercat sa se angajeze in alte domenii“, explica Ion Radu Zilisteanu, purtatorul de cuvant al Asociatiei Romane a Agentiilor Imobiliare (ARAI).

O agentie imobiliara mica ar trebui sa aiba o cifra de afaceri anuala de circa 52.000 euro, la care daca se aplica un impozit de 3% sa ajunga la suma minima ce se percepe in cazul impozitului forfetar de 6.500 de lei (1.500 euro).  Din totalul agentiilor active inainte de criza, circa 70-80% functionau cu unu sau doi angajati.

„Incasarile unei agentii, in vremurile bune ale pietei, erau intre 10 si 30.000 de euro anual. Acum agentiile mici au probleme in a-si acoperi cheltuielile cu chiria, cu utilitatile, telefonul, internetul. Au mai ramas cei care isi coordonau activitatea de acasa sau cel putin ei mai incearca. Cred ca indiferent de cine o sa iasa presedinte acest impozit va fi eliminat“, a mentionat Zilisteanu.

Cumparatorii evita agentiile

In conditiile in care numarul ofertelor de apartamente scoase la vanzare pe piata a inceput sa creasca simtitor in ultima perioada, cumparatorii evita sa mai plateasca un comision de 3% unui intermediar, cand pot sa vorbeasca direct cu proprietarii.

„Acum omul care isi cauta o casa are atatea oferte in piata, incat evita agentiile pentru a nu mai plati comisionul. Chiar daca ministrul Pogea a anuntat ca introducerea impozitului forfetar a fost un succes, judecand doar prin prisma incasarilor la ANAF, el nu se uita si la cate firme mici si mijlocii au disparut de pe piata in aceasta perioada“, a mai spus reprezentantul ARAI.

Agenti pe persoana fizica

Nici companiile mari de brokeraj nu o duc mai bine, majoritatea cauta strategii de reducere la minimum a cheltuielilor si o parte si-au inchis departamentele rezidentiale.

„La nivelul agentiilor mari se intampla un fenomen interesant. Pentru a restrange darile salariale, care sunt semnificative, multe firme mari au obligat angajatii sa isi faca PFA pentru a evita plata taxelor si impozitelor pe salarii“, a subliniat Zilisteanu.

Colliers International a fost prima multinationala din industrie care a reactionat impotriva crizei prin inchiderea departamentului rezidential. O parte din agentii companiei au fost angajati de Coldwell Banker, care a profitat de pe urma fenomenului si a angajat o serie de parteneri profesionisti.

„Avem parteneriate incheiate cu fosti angajati ai Colliers si cu un borker care a fost la CB Richard Ellis. Schimbarile de personal ne-au ajutat sa ajungem la sfarsit de an cu un volum mediu de 60 de intermedieri/luna, in principal pe segmentul apartamentelor vechi“, a afirmat Valentin Ilie.

Chiar daca a disparut un numar impresionant de agentii imobiliare, ele se pot redeschide oricand vor aparea vremuri mai bune, insa toata lumea spera sa devina profesioniste si sa nu se mai concentreze strict pe tranzactii speculative.