Criza fortei de munca aduce la putere confectiile metalice

Constructii

08.07.2008 - Adevarul
Criza fortei de munca aduce la putere confectiile metalice

Principalii jucatori de pe piata spun ca afacerile lor vor inregistra anul acesta un avans de peste 25% 

 Desi la nivel mondial pretul otelului creste constant, in Romania, piata constructiilor metalice bate record dupa record. Prim-planul e luat de panourile sandwich. De ce? Pentru a monta o hala ai nevoie doar de o mana de oameni  „Criza fortei de munca de pe piata constructiilor a facut ca piata locala sa fie dominata de solutii metalice, de tip sandwich, facil de asamblat, chiar daca acestea sunt considerate scumpe", a declarat Marian Pirvu, director ArcelorMittal Construction.  La panouri sandwich suntem a patra piata ca marime din Europa, potrivit reprezentantului ArcelorMittal Construction.

 Piata de structuri metalice, evaluata la 200 milioane de euro, simte lipsa unor jucatori de calibru. Acestia au preferat insa investitii in capacitati de productie a tiglelor metalice. In Romania, circa 50 de companii isi impart aceasta nisa, evaluata la peste 100 de milioane de euro.  

Romanii sunt incantati de ideea de a avea mai putina bataie de cap la montarea acoperisului si de a mai pune, eventual, un ban deoparte.  „Momentan, diferentele de pret dintre tiglele metalice si cele ceramice sau din beton, respectiv 40% anul trecut si circa 20% in acest an, ofera un avantaj consistent celor dintai", afirma Marian Pirvu.

 ArcelorMittal Construction a penetrat acest segment. Acum se gandesc sa vina chiar cu locuinte realizate complet din elemente metalice pentru a oferi pietei un produs mai accesibil.  Binecuvantate fie industria si retailul! Lindab a lansat anul trecut o linie de productie locala de grinzi usoare, segment de piata care a ajuns la o valoare de aproximativ 28 milioane de euro, suedezii alegand sa reloce o linie de productie din Ungaria pentru Romania.  

Ponderea cea mai mare a castigurilor jucatorilor de pe piata constructiilor metalice este adusa de expansiunea marilor retaileri. Pentru ArcelorMittal Construction, comenzile acestora au o pondere de 30% din cifra de afaceri, respectiv 11 milioane de euro.  Parteneriatele cu dezvoltatorii de centre comerciale pot fi o adevarata mana cereasca. In plus, producatorii se asteapta ca in acest an segmentul de constructii industriale sa se rupa de pluton.

 „Segmentul industrial va creste intre 27 si 30%, peste ritmul pietei de constructii si in detrimentul rezidentialului", crede Madalina Dumitru, director marketing Ruukki Romania.  Lipsa spatiilor logistice a facut ca halele sa se inmulteasca an de an. „Capacitatea logistica a Romaniei nu mai face fata. Investitorii prefera sa nu mai inchirieze hale, ci sa si le construiasca singuri cu dimensiuni intre 1.000 si 5.000 de metri patrati", explica Madalina Dumitru.  

Ovidiu Lefter