Cora investeste in malluri cand dezvoltatorii imobiliari le inchid

PROIECTE / DEZVOLTARE

17.02.2011 - Ziarul financiar

Philippe Lejeunne, seful Cora, a inceput sa dezvolte si malluri avand trei proiecte in plan
Retailerul francez Cora, prezent pe piata locala cu cinci hipermarketuri, va intra pe segmentul mallurilor, urmand sa inaugureze in al doilea semestru din 2012 proiectul Corall din Constanta, in urma unei investitii de 100 mil. euro.

Urmatoarele doua proiecte de malluri ale francezilor de la Louis Delhaize, actionarii Cora, vor fi construite la Brasov si Bacau, insa pentru acestea nu a fost avansat un termen de finalizare. Cora devine astfel primul jucator din retailul alimentar care intra in competitie cu dezvoltatorii de malluri, o piata de peste 50 de centre comerciale.

"Urmatoarele doua malluri vor fi construite la Brasov si Bacau. Avem deja terenurile, asteptam autorizatia de construire", a declarat Philippe Lejeunne (55 de ani), directorul general al Cora Romania, care conduce operatiunile retailerului inca de la intrarea pe piata, in urma cu zece ani.

Primul mall deschis de Cora in Romania, cel din Constanta, in care francezii investesc 100 de milioane de euro, va avea o suprafata totala de 150.000 de metri patati. Hipermarketul Cora din acest mall se va intinde pe o suprafata de 8.500 de metri. Circa o patrime din suprafata totala a mallului va fi destinata sectiunii de entertainment, in conditiile in care in restul centrelor comerciale aceasta ocupa sub 20%, potrivit reprezentantilor companiei de consultanta imobiliara CB Richard Ellis, agentul de inchiriere al proiectului.

Corall va mai gazdui si alte 150 de magazine.

In ceea ce priveste gradul de ocupare al acestui mall, Luiza Moraru, head of Retail Department in cadrul CB Richard Ellis, spune ca leasingul s-a deschis doar de o saptamana, insa pana la finalul acestui an spera ca gradul de ocupare sa ajunga la 50%. "Noi nu deschidem niciodata cu un grad de ocupare sub 95%". Pretul chiriei variaza intre 10 si 60 de euro pe metru patrat in functie de suprafata magazinului si de retailer.

Lejeunne estimeaza ca va ajunge la punctul de break-even cu acest mall peste 7-8 ani. Atunci cand vine vorba de finantare, el spune ca banii pentru toate proiectele vin din Franta, de la compania-mama.

Cosul de cumparaturi a scazut cu 10%

Decizia Cora de a intra pe segmentul centrelor comerciale vine intr-o perioada dificila pentru aceasta piata, o perioada in care unii dezvoltatori imobiliari au oprit procesele de extindere si chiar a trebuit sa faca fata unor falimente, precum cel al centrului comercial City Mall din Capitala. Numarul de clienti din malluri a scazut odata ce economia a intrat in criza, criza ce s-a tradus si intr-o scadere a consumului de 5,3% anul trecut, potrivit datelor INSSE.

Philippe Lejeunne spune ca si la Cora cosul de cumparaturi a scazut cu 10%, in timp ce numarul de clienti a ramas constant. Cu toate acestea, executivul care a pus bazele Cora, a doua retea de hipermarketuri intrata pe piata romaneasca dupa Carrefour, a reusit in 2010, un an de criza economica, sa majoreze cifra de afaceri a companiei cu 3%. Astfel, afacerile retailerului, cu doua noi magazine in portofoliu, s-au ridicat anul trecut la 1,44 mld. lei (342 mil. euro). Lejeunne recunoaste insa ca profitul a scazut cu mai putin de 10%, fara a da mai multe detalii. In 2009, Cora a obtinut un profit de 103 mil. lei (24,3 mil. euro).

In ceea ce priveste 2011, Lejeunne se asteapta la o majorare a cifrei de afaceri si la o stagnare a profitului. "Anul acesta trebuie sa il privim astfel: pana in iulie vom avea o evolutie stabila, dupa care vom creste".

Cora prefera sa cumpere teren decat sa inchirieze

Pentru 2011 retailerul cu cele mai putine magazine de pe segmentul hipermarketurilor, unde activeaza alaturi de Real (25 de magazine), Carrefour (23) si Auchan (7), are in plan deschiderea a doua unitati, la Drobeta-Turnu Severin si Arad.

Primul magazin deschis va fi cel de la Drobeta, pe 18 martie, ce se va intinde pe o suprafata de circa 7.000 de metri patrati, mai putin decat suprafata clasica pentru care opteaza Cora, ce depaseste 10.000 de metri patrati, insa mai mare decat cea a magazinului de la Baia Mare, de circa 5.000 de metri patrati. In septembrie, Cora va deschide hipermarketul din Arad, de circa 5.000 de metri patrati. Mai mult, in viitorii sapte-opt ani Lejeunne spera sa acopere toate judetele tarii, in conditiile in care in prezent exista trei magazine in Capitala si cate unul in Baia Mare si Cluj-Napoca.

Francezii au dat 50 mil. euro pe terenuri

In ultimii ani retailerul a investit circa 50 de milioane de euro in terenuri si detine astfel terenurile pe care urmeaza a se construi cele trei malluri (Constanta, Bacau, Brasov) si alte doua suprafete din Bucuresti - in zona Jilava si Soseaua Alexandriei. Mai mult, dintre cele cinci magazine existente in prezent, trei sunt construite pe terenuri detinute de Cora. "Este mai bine sa detinem terenurile decat sa le inchiriem pentru ca atunci cand avem terenurile noastre suntem liberi sa facem ce vrem", spune seful Cora. Retailerul va construi mallul din Brasov pe o suprafata similara celei din Constanta, in timp ce cel din Bacau va fi mai mic. Lejeunne spune ca este interesat si de construirea de apartamente in parcurile de retail pe care Cora le va ridica, insa pentru acestea va trebui sa gaseasca parteneri care sa se ocupe de constructie. In Constanta suprafata cumparata este de 5 hectare, in timp ce in Bacau francezii detin patru hectare. "Am decis sa mergem in tara pentru ca in Bucuresti sunt deja destule malluri. Mallul din Constanta va fi primul nostru mall din Romania, insa compania mai detine astfel de centre in alte state", explica Lejeunne.