Construim ansambluri de blocuri, dar cum iesim din ele?

Imobiliare , ANALIZE / COMENTARII

06.03.2008 - Alexandru Suciu
Am aflat ca in 2008 va incepe construirea a peste 10.000 de apartamente noi numai in sectorul 6. Este o cifra uriasa, cu implicatii majore. Oare unde se vor putea construi atatea? Desigur in prelungirea Ghencea, dar noua zona targetata de developeri este portiunea dintre cartierele Militari si Drumul Taberei, zona traversata de o cale ferata dezafectata. De asemenea fostele facilitati industriale de pe bulevardul Timisoara vor disparea rand pe rand lasand locul noilor ansambluri de apartamente. Problema care o vad eu nu este cine o sa le cumpere, asta se rezolva. Ce ma streseaza pe mine este accesul locatarilor din aceste ansambluri spre centru. Deja Bd Iuliu Maniu, Bd. Timisoara si Dr. Taberei sunt artere care sunt blocate practic de dimineata pana seara, pe un sens sau altul sau mai rar pe amandoua. Hai sa ne imaginam ce inseamna un ansamblu cu 300 de apartamente, un ansamblu de dimensiuni medii. Insemana ca dimineata cel putin 200 de masini vor pleca spre centru. Daca la un semafor un ciclu rosu-verde dreaza trei minute si la pe verde trec o data 50 de masini (ce bine ar fi daca ar trece atatea!), rezulta acest ansamblu ar duce la incetinirea traficului cu 4x3=12 minute. Nu este prea mult, veti zice. Dar daca vom avea trei ansambluri de genul acesta? Atunci am vorbi de un "delta t" (de o intarziere) de peste o jumatate de ora. Dar daca vom avea 10 asemenea ansambluri (adica 3000 de apartamente, din cele 10.000 preconizate pentru acest an)? Atunci putem vorbi de o adevarata catastrofa, de un blocaj total! Situatia din prezent, de acum, ar insemna trafic fluent!!! Ce se poate face? De fapt, sa reformulam: Ce TREBUIE facut? Nu este misiunea mea sa vin cu solutii, nu eu sunt primar, dar am sa vin cu niste idei. Unele sunt mai simple si usor fezabile, altele implica investitii majore. In primul rand degajrea benzii intai, deseori blocata de masini parcate: se pot realiza parcari in spatiile de pe trotuare, parcarile acelea in 45 de grade care au aparut pe Calea Mosilor si pe alte bulevarde. O alta idee ar fi renuntarea la zona centrala, la spatiul acela verde de pe Iuliu Maniu si de pe Drumul Taberei, asa se poate castiga inca o banda pe sens. Si credeti-ma ca ar conta! La capitoul investitii majore putem mentiona: inca un bulevard paralel cu Iuliu Maniu si Bd. Timisoara, pe traseul actualei cai ferate, care sa deserveasca toata zona aceasta noua care urmeaza a fi construita in urmatorii ani. Un bulevard bine dimensionat, si care trebuie considerat de planurile de dezvolatare ale developerilor. Desigur intersectia de la Razoare trebuie regandita si trebuie gasita o solutie: o pasarela, un pasaj ceva (si am inteles ca exista un asemenea proiect, se vorbeste chiar de o linie de metrou). Poate ceva similar pentru intersectia de la Apaca, un alt calcai al lui Ahile pentru traficul din zona. Desigur aceste ultime masuri vor costa, dar se pot gasi fonduri, finatari pentru aceasta, numai sa se doreasca a se face. Oricum ce este cert ca daca nu se vor cauta niste solutii reale la problema traficului din Capitala nivelul calitatii vietii noastre este amenintat. Costurile pe care le vom plati vor fi uriase: consum exagerat de carburanti, poluare, accidente, intarzieri la birou, stres cotidian. Sper ca primaria este la curent cu aceasta situatie si ca autorizatiile pe care le elibereaza tin cont si de aspectele mentionate mai sus. Si atunci degeaba incercam sa ne cumparam apartamente noi in speranta ca vom avea o viata mai buna. De indata ce iesim din ansamblu incepe nebunia. Si atunci ce am facut?