Constructiile si aderarea duc piata camioanelor grele la 500 mil. euro

ANALIZE / COMENTARII , Constructii

31.10.2007 - Business Standard
Constructiile si aderarea duc piata camioanelor grele la 500 mil. euro

Vanzarile de camioane grele - cu o masa la gol de peste 18 tone - vor depasi 9.000 de unitati anul acesta, mai mult decat dublu fata de anul trecut. Valoarea medie a unui camion din acest segment se situeaza intre 50.000 si 80.000 de euro, ceea ce ar situa piata de profil in jurul a 500 mil. euro, in 2007. Explicatia cresterii vanzarilor se regaseste in boomul din constructii si in aderarea la Uniunea Europeana, spun jucatorii din piata.

Numarul de camioane grele comercializate in primele noua luni ale anului depaseste 6.500 de unitati, in crestere cu 143% fata de perioada similara a anului trecut.

“Estimarile noastre arata ca vanzarile pe segmentul camioanelor de peste 18 tone vor depasi 9.000 de unitati in 2007, dar se vor situa sub pragul de 10.000 de vehicule”, a declarat pentru Business Standard Razvan Bogdan, marketing manager al EVW Holding, importator al marcii de camioane DAF.

La aceasta valoare a vanzarilor, piata totala se va situa intre 450 si 700 milioane de euro in acest an, conform estimarilor Business Standard.

“Aderarea la Uniunea Europeana, care a ridicat restrictiile pentru transportatorii ce opereaza in afara granitelor, si cresterea sectorului constructiilor, unde sunt utilizate intens aceste camioane, explica boomul de vanzari din acest an”, spune si Razvan Manolescu, director de marketing al Cefin, importatorul camioanelor Iveco.

Un alt motiv al exploziei pietei de camioane este si innoirea parcului auto. Reprezentantul EVW Holding mai spune ca trendul ascendent in vanzarile pe segmentul analizat a inceput din anul 2004, odata cu cresterea inregistrata in constructii. “Romania avea, pana anul acesta, unul dintre cele mai vechi parcuri de camioane din Europa, dominat de vehicule Roman, insa intretinerea lor a devenit o problema, din cauza vechimii”, a adaugat Manolescu. Pentru 2008, reprezentantii importatorilor vad o piata in stagnare, la nivelul din 2007, in special din cauza faptului ca piata se apropie de maturitate, ceea ce va duce la rate de crestere cu o singura cifra.

“Cred ca maturitatea pietei se va atinge, cel mai probabil, in doi ani. Atunci, nivelul de fluctuatie a vanzarilor va fi de numai 2-3% pe an, la fel ca in Italia, tara cu care ne comparam noi pe acest segment al pietei auto”, a adaugat reprezentantul Cefin. Cea mai spectaculoasa evolutie a vanzarilor a inregistrat-o marca Iveco, care a comercializat, in primele noua luni ale anului, 1.682 de camioane grele, cu 253% mai mult decat in perioada similara a anului trecut.

Pe locul doi in perioada analizata s-a situat Volvo, cu vanzari de 1.567 de unitati, de peste trei ori mai mult decat anul trecut.

Romania a devenit cea mai mare piata de autoturisme noi din Europa Centrala si de Est, cu vanzari de peste 256.000 de autoturisme. Pe locul doi s-a situat Polonia, cu 239.038 de masini inmatriculate, conform datelor furnizate de Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile. Pentru acest an, Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule estimeaza vanzari de peste 300.000 de autoturisme si de aproape 60.000 de vehicule comerciale. In Romania exista, conform datelor APIA, aproximativ 200 de masini la mia de locuitori, fata de 500 in tarile dezvoltate din Uniunea Europeana, precum Franta sau Germania. In tarile din Europa Centrala si de Est, care au intrat in Uniune in 2004, gradul de motorizare variaza intre 250 si 400 de masini la mia de locuitori.

 

Alexandru Gugoasa