Constructiile noi ne ingroapa in praf

Constructii , ANALIZE / COMENTARII

25.06.2008 - Evenimentul Zilei
Constructiile noi ne ingroapa in praf

Santierele acopera strazile orasului cu nori de praf, moloz si noroi. Autoritatile cauta scuze in alta parte si dau amenzi formale.

Autoritatile trec cu vederea mizeriile pe care le lasa in urma santierele Capitalei. Cu toate ca orasul se sufoca sub rafale de praf, iar aerul devine din ce in ce mai greu de respirat, autovehiculele firmelor de constructii continua sa imprastie nestingherite resturile de pe santiere pe oriunde trec. Firmele de constructii respecta doar in acte prevederile legii, de a spala rotile camioanelor la iesirea de pe santier sau de a folosi prelate in timpul transportarii deseurilor. In realitate, doar cateva dintre ele folosesc metoda curatarii rotilor cu un furtun. Chiar si asa, masura aceasta rudimentara nu face decat sa produca noroi pe strazi, mizerie pe care, de cele mai multe ori, firmele de servicii de salubrizare trebuie sa o stranga.

Autoritatile Capitalei isi justifica lipsa de reactie in diverse moduri: ba ca orasul ar fi condamnat, istoric, la praf, de amplasarea in Campia Baraganului, ba ca praful de pe strazi ar fi din cauza lucrarilor de amenajari interioare facute, fara autorizatie, de bucurestenii care apoi isi arunca gunoaiele necontrolat, pe domeniul public. Legile prevad, totusi, pedepse clare pentru cei care polueaza orasul. Putinele amenzi date de-a lungul timpului pentru nerespectarea legislatiei n-au descurajat pe nimeni.

Pipera, raiul camioanelor ilegale

In zona de nord a Capitalei, inflorirea santierelor e intrecuta doar de cantitatea de praf si mizerie pe care acestea o isca. La o simpla plimbare prin zona, concluzia se impune: niciun santier nu are statie de decantare, iar muncitorii uita adesea sa lase prelatele peste utilajele cu care transporta resturile de pe santiere. Este si cazul celor care construiesc complexul Swan Office Park din Pipera. Aici, santieristii folosesc un furtun pentru a spala rotile utilajelor la iesirea de pe proprietate si ca urmare, muncitorii ies pe marginea strazii ca sa ia cu lopata noroiul produs. Atat cat pot si ei.

Un exemplu similar e si santierul celor de la „Upground“. Desi firma isi promoveaza imaginea cu sloganul „O adresa cu blazon“, aici nici rudimentarul furtun nu e utilizat, macar de amorul legii. Utilajele au lasat in ultimele luni pietris si praf pe linia de tramvai, pe unde circula deopotriva masinile, tramvaiele si pietonii, lasandu-i pe cei din urma sa inhaleze din plin pulberea care se ridica in urma rotilor. Cu toata prafaria, nici bannerul pe care sta „adresa cu blazon“ nu scapa de stropii de noroi sau praful in exces. Acum insa lucrarile sunt pe terminate, iar amenzile isi mai au cu greu rostul.

Inspectorii se fac ca nu vad

Desi santierele apar ca si ciupercile dupa ploaie, cei in masura sa sanctioneze neregulile taie greoi chitantele de amenzi. In ultimii doi ani, reprezentantii Directiei de inspectie din cadrul Primariei Capitalei sustin ca au strans doar 178.000 de lei din cele 52 de sanctiuni acordate pentru lipsa sistemelor de curatare a utilajelor de pe santiere, in baza Hotararii Consiliului Municipal nr. 109/2004. Controalele in aceast scop se fac numai impreuna cu cei de la Brigada de Politie Rutiera a Capitalei, se scuza reprezentantii primariei. Problema numarului mic de agenti rutieri poate fi si raspunsul pentru o activitate atat de slaba in comparatie cu realitatile cotidiene.

Inspectorii informeaza, insa, ca tot in ultimii doi ani au mai acordat si alte 143 de amenzi, pentru imprastierea de- seurilor in afara santierelor. Sanctiunile au fost aplicate in baza Hotararii Consiliului Municipal nr. 147/2005 si au adus primariei 430.000 de lei. Pentru aceasta prevedere, autoritatile sustin ca se fac controale lunare.

Ceva mai activi au fost cei de la Garda de Mediu, care au strans din ianuarie pana in mai, anul acesta, 416.000 de lei in urma a 24 de controale.

SOLUTIE

Confiscarea masinilor care fac mizerie

Santieristii nu sunt impresionati de amenzile de la 3.000 la 5.000 de lei, primite de la inspectorii primariei. Ca urmare, ei nu sunt impulsionati, nici dupa ce primesc aceste sanctiuni, sa-si procure sisteme de decantare sau sa puna prelatele pe masini. In viziunea lui Silviu Prigoana, patronul firmei de salubrizare Rosal, care face curatenie in sectorul 3, solutia e foarte simpla: „Sa le confiste masinile, la fel ca in America“. Prigoana sustine ca altfel nu se va schimba nimic, deoarece „de cele mai multe ori inspectorii dau amenzi, firmele le contesta in instanta si, pentru ca pe patronii acestora ii cheama X sau Y, in final nu mai plateste nimeni“. Seful Rosal spune ca o propunere in acest sens a fost inaintata acum un an ministrului mediului si dezvoltarii durabile, Attila Korodi, dar de atunci, aceasta zace pe biroul lui. Totodata, Prigoana mai subliniaza ca „si daca au un furtun cu care spala rotile (santieristii - n.r.), e ilegal ce fac ei, pentru ca nu ai voie sa folosesti apa potabila de pe retea decat daca faci factura“. Directorul general al Rosal, Radu Gheorghe, crede ca lucrurile ar putea fi mult mai simple: „Nu sunt atat de multe santiere incat sa nu poata face fata inspectorii de sector“, precizeaza acesta. De altfel, reprezentantii firmei de salubrizare din sectorul 3 se plang ca din cauza betonierelor si a celorlalte utilaje care tranziteaza zona, catre groapa de gunoi de la Glina, Rosal trebuie sa faca curatenie de cinci ori pe zi, in loc de trei, cat este prevazut in contract.

Mariana Marin