Constructiile impulsioneaza afacerile cu obiecte sanitare

ANALIZE / COMENTARII , Retail , Constructii

04.11.2007 - Adevarul

publicat pe 1.10.2007

 

Pe fondul creşterii sectorului imobiliar, tot mai multe companii străine sunt interesate de piaţa autohtonă de profil.

În condiÅ£iile unui deficit estimat la un milion de locuinÅ£e în România, producătorii de obiecte sanitare au decis să profite de această oportunitate ÅŸi să investească pe piaÅ£a românească, mizând pe nevoia uriaşă de obiecte sanitare ÅŸi pe creÅŸterea substanÅ£ială a sectorului.

Compania spaniolă Roca ÅŸi-a anunÅ£at oficial intrarea pe piaÅ£a românească, în urma preluării de la grupul austriac Lasselsberger a diviziei de obiecte sanitare Cesarom, contra sumei de opt milioane de euro. „Dorim să diversificăm portofoliul de produse fabricate în România ÅŸi ne vom axa în special pe vânzarea mărcii Inker pe piaÅ£a românească, care este în curs de dezvoltare, având în vedere necesarul de locuinÅ£e care este estimat la un milion de unităţi locative", a declarat directorul general al Roca Obiecte Sanitare, Juan Jorda.
Primele două mărci propuse de grupul spaniol pentru piaÅ£a românească sunt Inker, pe segmentul economic ÅŸi Roca, pe segmentul lux.

„Am preluat cei 375 de angajaÅ£i ÅŸi capacitatea de producÅ£ie de 500.000 de obiecte sanitare pe an. În acest an, după preluarea fabricii din BucureÅŸti, am investit 1,5 milioane de euro în dezvoltarea liniei de producÅ£ie în vederea creÅŸterii calităţii produselor", a adăugat reprezentatul Roca.

InvestiÅ£ii de 10-12 milioane de euro în următorii cinci ani

Oficialul companiei spune că Roca ÅŸi-a propus, pentru următorii cinci ani, dublarea capacităţii de pro­ducÅ£ie a fabricii din Bu­cureÅŸti, în urma unor investiÅ£ii de 10-12 milioane de euro.

Astfel, strategia companiei pentru piaÅ£a românească vizează extinderea,­ până în anul 2012, a producÅ£iei de la 500.000 produse în prezent la un milion de produse anual ÅŸi creÅŸterea cotei de piaţă de la 25% în prezent la 35-40% în următorii cinci ani. Pe de altă parte, strategia companiei spaniole nu ia în calcul alte achiziÅ£ii pe piaÅ£a românească.

„IniÅ£ial, la fabrica din BucureÅŸti vom produce doar obiecte sanitare pentru clasa populară sub marca Inker, iar în paralel vom comercializa produse de lux aduse din import, sub brandul Roca. La jumătatea anului viitor dorim să fabricăm ÅŸi în România produsele destinate pieÅ£ei de lux", a spus Jorda. Înainte de preluare, divizia de obiecte sanitare a companiei austriece înregistra o cifră de afaceri de ÅŸapte milioane de euro.

Piaţa , estimată la 25 milioane de euro

Pentru acest an, compania vizează o creÅŸtere cu 10-15% a cifrei de afaceri, iar până în 2012 un avans mai mult decât dublu faţă de nivelul din 2006. Producătorii estimează că piaÅ£a obiectelor sanitare din porÅ£elan, exceptând căzile din acril ÅŸi robinetele, va ajunge anul acesta la 25 milioane de euro.

„Anual, se produc pe piaÅ£a românească 1,5 milioane de obiecte sanitare, exceptând căzile ÅŸi robinetele, în condiÅ£iile unui preÅ£ mediu de 15 euro pentru fiecare obiect ar rezulta în urma unui calcul simplu că piaÅ£a de profil se situează între 22 ÅŸi 25 milioane de euro", a precizat Jorda.

La rândul său, Jose Salvador, contry managerul Roca Grup Spania, a adăugat că piaÅ£a românească a obiectelor sanitare nu este matură ÅŸi se ghidează după preÅ£. „PiaÅ£a românească nu este matură ÅŸi are o formă piramidală, trebuie să lu­crăm mai mult la bază; este o piaţă populară care se raportează în principal la preÅ£", a menÅ£ionat Jose Salvador.

Pe piaÅ£a românească a obiectelor sanitare mai acti­vează compania aus­triacă­ Lasselssberger, care a preluat în 2004 principalii producători de gresie ÅŸi faianţă de pe piaÅ£a internă, companiile Sanex Cluj ÅŸi Cesarom BucureÅŸti. De asemenea, pe piaţă mai concurează producătorul Mondial Lugoj, aflat în portofoliul grupului german Villeroy&Boch ÅŸi companii­le Delta Distribution, Roman Ceram, precum ÅŸi mai mulÅ£i importatori.

Mariana Baciu