Ce ii lipseste primului outlet din Romania?

Imobiliare

29.09.2009 - Wall street

Primul si, pana in prezent, singurul centru comercial de tip outlet din Romania, Fashion House Outlet Centre, are preturi prea mari, aproape la fel cu cele din mall-urile locale si o oferta prea mica de branduri premium, sunt de parere consultantii imobiliari.

Cum arata singurul outlet din Romania?

Fashion House Outlet Centre (foto), dezvoltat de Liebrecht & wooD in cadrul West Park Militari, are o suprafata inchiriabila de 16.000 mp, care s-a dovedit a fi chiar prea mare, din cauza lipsei de branduri premium si medium, se arata intr-o analiza a companiei de consultanta imobiliara Colliers International.

"Vanzarile din centrele comerciale din Romania au scazut cu 20-40% in acest an fata de 2008 si au fortat retailerii sa vanda marfa la preturi mai mici, inainte de a ajunge in outlet. De aceea, acum nu observam o diferenta prea mare intre marfa din outlet si cea din mall-uri”, a explicat George Patrascu, broker in cadrul diviziei de retail a Colliers.

Pe langa acestea, preturile din singurul outlet din Romania au ramas inca prea mari, reducerile nu sunt foarte vizibile comparativ cu preturile colectiilor noi, asa ca nu este atractiv petru cumparatorii sa mearga pana la periferia orasului pentru preturi insesizabil mai mici.

"Comparativ cu proiecte asemanatoare din vestul Europei, centrului comercial de tip outlet din Romania ii lipsesc partea de entertainment si oferta de branduri premium la preturi accesibile. In prezent, piata depinde foarte mult de increderea consumatorului, puterea de cumparare, banci si intrari noi in materie de branduri", a adaugat consultantul Colliers.

Printre marcile prezente in Fashion House se numara Puma, US Polo Assn., adidas, Famous Brands, Benetton, Mango, Stefanel, Replay, Mobexpert, Levias, Ipekyol, B&B;Collection, Otter sau Timberland/Nautica.

O opinie mai optimista are Gabriela Nicolae, senior broker in cadrul departamentului de retail al The Advisers/Knight Frank, care spune ca piata din Romania este destul de la inceput , abia lasand timp centrelor comerciale de tip mall sa acumuleze experienta.

“In aceste circumstante de piata, succesul unui centru commercial, chiar daca este de tip mall sau de tip outlet, va fi determinat de foarte multi factori incepand de la caracteristicile locatiei(access, vizibilitate, character demografic), pana la concept, tenant mix, precum si management”, a declarat Nicolae.

Secretele conceptului de outlet

Teoria spune ca tocmai in aceasta perioada, centrele de outlet se dovedesc a fi conceptele cele mai de success, pe piata de retail, este de parere consultantul The Advisers.

“Asa cum putem observa si din alte piete, chiar si centrele de outlet pot intampina probleme financiare, ce culmineaza cu inchiderea lor. De exemplu, Outlet Freeport Hornsea a intrat in administratie anul acesta, in iulie, accentuand inca o data, ca indiferent de tipul de centru commercial, sunt cativa factori extrem de
importanti care, in ultima instanta, ajuta centrul sau nu”, subliniaza Gabriela Nicolae.

Ea da ca exemplu locatia, care nu trebuie sa fie prea in afara orasului sau intr-o zona, in care infrastructura este extreme de putin dezvoltata. De asemenea, mixul de chiriasi este foarte important. In cadrul unui centru de tip outlet, ancorele nu sunt neaparat aceleasi nume pe care le regasim in cadrul unui centru commercial de tip mall.

“Experienta pietelor dezvoltate a demonstrat ca retaileri ca si Adidas sau Nike pot atrage mult mai mult vizitatori decat ancorele consacrate din cadrul unui mall”, precizeaza consultantul. De asemenea, prezenta unor branduri pe o anumita piata nu presupune neaparat distribuirea colectiilor lor mai vechi si in cadrul unui centru de tip outlet.

Nu in ultimul rand, exista categoria produselor de lux, care duc in permanenta campanii extrem de puternice pentru protejarea imaginii brandului, spune Gabriela Nicolae, de la The Advisers.

“In prima faza, unele dintre ele respingeau acest concept de outlet, alegand chiar sa arda stockurile vechi pentru a pastra aerul de exclusivitate al brandului, si nerecurgand la reduceri nici macar in cadrul magazinelor traditionale. In timp insa, si acest segment de piata a evoluat si s-a dezvoltat o noua categorie de outlet-uri, care vizeaza doar brandurile de lux. In acest fel, brandurile de lux nu isi amesteca imaginea cu a
celor foarte accesibile, insa isi pot comercializa colectiile vechi”, a incheiat brokerul.