Cate autostrazi poti construi de 25 miliarde euro?

ANALIZE / COMENTARII

15.02.2011 - Romania libera

Ar trebui sa fie o zi de furie nationala cea in care un ministru al Transporturilor recunoaste public ca in Romania au fost tot timpul bani pentru autostrazi, dar n-au fost folositi din cauza „nepasarii, nestiintei sau rea-vointei". Nu este, pentru ca aceste lucruri au fost mereu stiute si acceptate.

Uitandu-ne in urma, doar cifrele adunate mai pot impresiona: 25 miliarde euro a fost bugetul Ministerului Transporturilor in ultimul deceniu, bani suficienti pentru cateva mii de kilometri de autostrada. In realitate, s-au construit mai putin de 200 - majoritatea pe trasee deja incepute. Restul banilor s-au dus pe reparatii anuale, subventii la CFR, reparatii de sezon, majorari de contract, reparatii multianuale, exproprieri cu dedicatie, reparatii neprevazute, achizitii supraevaluate si alte reparatii.

Ceea ce nu spune Anca Boagiu este ca principalul motiv pentru care nu exista autostrazi a fost furtul. Se vede foarte clar mecanismul prin contrast cu situatia fondurilor europene. Acolo unde nu exista proiecte nu vin nici banii. In Romania nu au existat proiecte, iar cele existente au fost anulate sub diverse pretexte. In mod normal, banii ar fi trebuit sa ramana in conturi, iar Trezoreria sa raporteze excedent bugetar. Nici vorba de asta. Banii au disparut pe te-miri-ce.

Dimensiunea jafului este epica, lipsa retelei de autostrazi a provocat pagube indirecte inca de cateva ori pe-atat. Pentru un transportator care pleaca din Galati, Oradea este la jumatatea drumului spre Atlantic. Practic, masurata in termeni de timp, Romania se intinde cat tot restul Europei. E de mirare atunci ca zona de nord-est este cea mai saraca din UE, chiar sub Bulgaria?

In mod normal, o marturisire cum este cea a Ancai Boagiu ar trebui sa provoace nu doar revolta, ci si sa fie declansatorul unui mod cu totul nou de a face planurile. Pana acum, Guvernul a sabotat cu incapatanare orice tentativa de parteneriat public-privat. Clientii ar fi pierdut sursa de finantare usoara. Dar macar daca si-ar fi asumat sarcina in nume propriu. Nici vorba!

Sunt suficiente dovezi ca in Romania nu se vor construi autostrazi nici in urmatorii 10 ani. Masterplanul discutat de ani de zile - harta de trasee si prioritati - nu exista nici acum. Exproprierile sunt lasate dupa momentul licitatiei, ceea ce face ca orice lucrare sa se lungeasca cu ani de zile, desi ar fi mult mai simplu ca procesul sa inceapa chiar acum. In fine, tronsoane care sunt in curs de licitare sau ale caror contracte au fost anulate sunt taraganate cu lunile sau chiar cu anii.

In afaceri, asa o situatie ar atrage raspunderea managerilor. Actionarii ar zbura rapid echipele de directori care isi bat joc de banii lor. Probabil, dupa aceste declaratii ar convoca chiar acum o AGA extraordinara. Desigur, vorbim despre actionari cu o educatie financiara solida si cu o preocupare temeinica fata de propriii bani.

In politica, intr-o tara cu o cultura democratica precara cum e Romania, lucrurile aproape ca stau pe dos. Este greu sa respecti o promisiune si infinit mai usor s-o faci la nesfarsit, fara sa se intample nimic. Cat timp acest comportament va fi acceptat, nu exista absolut nici un motiv ca el sa se schimbe.