Cat costa sa tii un angajat in birourile din centrul Bucurestiului

ANALIZE / COMENTARII

28.01.2010 - Ziarul financiar
Costul anual cu birourile pentru un angajat care isi desfasoara activitatea in cele mai moderne cladiri din centrul Bucurestiului a fost anul trecut in medie de 3.300 de euro, in scadere cu 4% fata de anul precedent, dar mai mare decat in Budapesta, potrivit unui studiu al firmei de consultanta imobiliara DTZ Echinox.

Studiul arata ca angajatii firmelor care au inchiriate spatii in centrul Bucurestiului beneficiaza in medie de un spatiu de 11 metri patrati, valoarea lunara a chiriei este 21 de euro/metrul patrat in timp ce costurile de administrare scot din buzunarele companiilor inca 4 euro/metrul patrat.

Acelasi studiu arata ca angajatii din Budapesta au 12,6 metri patrati de birou, dar nivelul mai redus al chiriei duce costurile totale ale companiilor la un cost mai redus, de 3.250 de euro per angajat.

Angajatii din Bucuresti au printre cele mai mici spatii de birouri la nivelul Europei, comparabile doar cu cele ale angajatilor din Moscova, Kiev si principalele orase din Marea Britanie, in timp ce birourile cele mai spatioase sunt in Copenhaga (25 mp per angajat) si Düsseldorf - Germania (23 mp per angajat).

Pe fondul scaderii nivelului chiriilor, inclusiv in Bucuresti, acest indicator ar putea continua sa scada in acest an.

Pe fondul crizei financiare companiile au facut presiuni asupra proprietarilor de birouri pentru scaderea chiriilor, acesta fiind unul dintre principalele costuri in special in cazul firmelor care furnizeaza servicii de consultanta si ocupa in general cladirile cu o vizibilitate sporita.

Cu toate acestea, la nivelul cladirilor de birouri din zona centrala a Bucurestiului gradul de neocupare este in continuare destul de redus, in jurul a 5%, cele mai multe spatii disponibile fiind in zona Pipera.

Cele mai scumpe trei zone in ceea ce priveste costurile cu spatiul angajatilor sunt Londra (West End), Tokyo (Central 5 Wards) si Washington D.C., potrivit aceluiasi studiu.