Ca sa aiba impact cu adevarat, cele mai mari 20 de proiecte din infrastructura au nevoie de 7 mld. euro

Constructii

10.07.2009 - Ziarul financiar
Ca sa aiba impact cu adevarat, cele mai mari 20 de proiecte din infrastructura au nevoie de 7 mld. euro

Ca sa aiba impact cu adevarat, cele mai mari 20 de proiecte din infrastructura au nevoie de 7 mld. euro
 
Investitiile in infrastructura ar putea genera mai multe locuri de munca, in conditiile in care circa 80% din fondurile alocate pentru infrastructura ar trebui sa fie concentrate in 20 de proiecte majore, care sa fie impartite in cat mai multe tronsoane, potrivit Asociatiei Romane a Antreprenorilor din Constructii (ARACO).
Astfel, din totalul de 9 mld. euro pentru investitii anuntate pentru anul acesta de presedintele Traian Basescu, primele 20 de proiecte de infrastructura ar trebui sa obtina 7 mld. euro, in conditiile in care au trecut deja sase luni din 2009.
Primele zece santiere de infrastructura din tara, care ar trebui sa dea o imagine clara refe ritoare la situatia investitiilor din acest domeniu, atrag investitii de 1,1 mld. euro, insa multe dintre ele sunt incepute inca din 2004, cum este cazul autostrazii Transilvania. In aceste conditii, cele zece proiecte vor atrage anul acesta doar cateva sute de milioane de euro.
„Pentru a suprapune fronturi de lucru nu trebuie lucrat cu aceleasi companii pe mai multe santiere. Licitarea lucrarilor trebuie sa fie facuta pe mai multe tronsoane, limitate la circa 20 de kilometri, pentru a concentra cat mai multi muncitori la o lucrare de amploare. Cred ca o estimare realista ar fi ca 80% din valoarea investitiilor sa fie concentrata in 20 de proiecte. Primele zece santiere au o relevanta discutabila", spune Laurentiu Plosceanu, presedintele ARACO. El considera ca in primele sase luni ale anului s-a lucrat mai putin decat anul trecut, in 2008 fiind in lucru mai multe lucrari de reabilitare a drumurilor nationale.
Asociatia va pro pune saptamana viitoare Guvernului un nou plan de construire de au tostrazi, in functie de fluxul de masini din diferite zone ale tarii.
Noul program pre su pune investitii totale de 10 mld. euro pe o perioada de sase ani. „Actualul plan de constructie de autostrazi conceput pana in 2035 este depasit si necesita investitii prea mari. Trebuie reactualizat la conditiile actuale de criza si construite mai multe drumuri expres si autostrazi cu o singura banda acolo unde traficul este redus", afirma Plosceanu.

Peste 117 km de autostrada intra in lucru in semestrul doi
Potrivit declaratiilor recente ale lui Radu Berceanu, ministrul transporturilor, cea mai mare parte a investitiilor va fi realizata in tri mestrul trei, dupa ce guvernul a decis sa transfere investitiile alocate in trimestrul patru catre perioada iulie-septembrie, cand se poate lucra mai mult in constructii.
„Pana in luna august vreau sa fie incepute lucrari fizice pe toate proiectele de autostrada finantate de la UE la care au fost adjudecati castigatorii, respectiv centura Constantei, Cer navoda-Medgidia, Med gidia-Constanta, Arad-Timisoara si centura Arad.
La centura Aradului avem o problema legata de exproprieri, dar putem sa asiguram front de lucru, iar la celelate proiecte suntem in grafic", a declarat Adrian Ionescu, directorul directiei de infrastructura din cadrul Ministerului Trans porturilor.
Cele cinci proiecte vor avea cumulat 117 kilometri, dintre care centura Constantei (22 km), Cer navoda-Medgidia (19 kilometri), Medgidia-Constanta (31,8 km), Arad-Timisoara (32 km) si centura Arad (12 km), au termen de executie 24 de luni, urmand ca la mijlocul anului 2011 sa fie finalizate.
Valoarea totala a celor cinci proiecte este de peste 800 mil. euro.