Blocajul rezidential scade piata placilor ceramice cu minimum 10%

Materiale de constructii

08.04.2009 - Standard

Piata locala de placi ceramice va scadea in acest an cu cel putin 10%, din cauza stagnarii marilor proiecte imobiliare si a problemelor clientilor finali legate de obtinerea lichiditatilor, cel mai pesimist scenariu vizand o scadere cu pana la 50% a consumului, potrivit jucatorilor din domeniu. Principalele consecinte ale crizei economice pe aceasta piata vor fi reducerea drastica a numarului de companii din domeniu, cresterea ponderii produselor din segmentul economic si concentrarea vanzarilor catre end-useri, in special pentru lucrari de renovare si pentru proiecte de locuinte particulare aflate in stadiu de finiasaj. “Cel mai optimist scenariu, in opinia noastra, este o diminuare a pietei cu 10%, in timp ce perspectiva cea mai rea ar fi ca reducerea consumului sa ajunga la 50%. Noi am hotarat sa ne repozitionam strategia pe segmentele mediu si lux. In primele trei luni, am inregistrat o crestere de 20% pe produsele de lux, desi, per ansamblu, am avut rezultate mai mici decat in primul trimestru din 2008”, a declarat Dragos Bonea, actionarul majoritar al Delta Distribution. Potrivit directorului general al Pazo Grup, Lucian Azoitei, piata se va confrunta in acest an cu numeroase falimente, iar consumul se va reduce cu minimum 10%. “In momentul in care dispar clientii, vor disparea si furnizorii, care se confrunta cu probleme legate de achitarea ratelor si a platilor catre furnizori, astfel ca firmele ce vor rezista vor prelua din cotele de piata ale celor care vor da faliment. Cred ca piata va scadea cu minimum 10%. In a doua jumatate a anului nu se anunta nicio revigorare”, a afirmat Azoitei. Potrivit acestuia, ponderea segmentului economic va inregistra o crestere in 2009, ca si cel al clientilor finali, acestia nefiind dispusi sa cumpere produse scumpe, in conditiile lipsei de lichiditati. Piata de placi ceramice a atins anul trecut un volum de 40 mil. mp si o valoare de 300 mil. euro. Ponderea segmentului economic reprezinta 50% din total, cel mediu - aproximativ 35%, diferenta fiind acoperita de produsele de lux. Principalii producatori din Romania sunt Lasselsberger, Sanex si Rocca, iar printre distribuitori se numara Romstal, Delta Distribution sau Pazo Grup.