Blocajul imobiliar sterge 20% din piata vopselelor in primele sase luni

Materiale de constructii

19.06.2009 - Business Standard
Blocajul imobiliar sterge 20% din piata vopselelor in primele sase luni

Piata locala a vopselelor a scazut in primele sase luni cu 15-20% in volum, iar jucatorii din domeniu nu se asteapta la o dezghetare a vanzarilor in a doua jumatate a anului, ca urmare a blocajului sectorului imobiliar.

In primul semestru a crescut ponderea clientilor finali in totalul vanzarilor, comparativ cu anii precedenti, cand marile proiecte absorbeau o mare parte din productie, iar preturile au fost majorate cu pana la 15% doar de catre marii producatori, in timp ce firmele mici, constranse de datorii, au inceput sa practice preturi de dumping. De asemenea, printre tendintele pietei in acest interval se numara intarzierea termenelor de plata in cazul furnizorilor, precum si disparitia unor firme de distributie locala, ca urmare a creditelor contractate in anii precedenti.

“Exista o tendinta accentuata din partea unor firme care practica preturi de dumping, scaderea preturilor reflectandu-se, din pacate, si prin reducerea calitatii. Este greu de estimat ce se va intampla pentru ca, in conditiile actuale, strategiile companiilor se modifica in mod constant; este posibil, de exemplu, sa renunti la anumite produse din portofoliu, dar sa iti echilibrezi cifra de afaceri prin castigarea unei cote de piata cu alte produse”, a declarat pentru Business Standard Tiberiu Andrioaiei, directorul diviziei de vopsele decorative a Policolor.

Potrivit acestuia, unii producatori au inceput sa vanda direct catre clientii finali, pentru a elimina comisioanele percepute de firmele de distributie si a scadea astfel costul produselor. “Avem mari intarzieri la incasarea facturilor; daca pana acum vorbeam despre termene de 45 de zile, acestea se prelungesc acum pana la 90 de zile. Un alt aspect important este disparitia firmelor locale de distributie, din cauza datoriilor acumulate, acestea nemaiputand sa isi sustina businessul. Nu cred ca piata se va dezgheta in a doua parte a anului”, a afirmat Marinica Potop, directorul general al Sarcom.

Potrivit lui Stefan Barna, directorul de dezvoltare al producatorului Kober Piatra Neamt, marile companii au marit preturile in prima parte a nului, reduceri de preturi fiind facute doar de jucatorii mai mici. “In primele trei luni ale anului, marii producatori au scumpit cu valori cuprinse intre 7% si 15%, doar firmele mici au scazut preturile”, a spus Barna.

Boomul sectorului constructiilor din ultimii ani a impulsionat avansul pietei vopselelor, care a inregistrat cresteri anuale de 10-20% si a atins anul trecut o valoare de 160-190 mil. euro, in acest an piata urmand sa scada pentru prima data in ultimii 16 ani.

In luna februarie, principalele companii din domeniu anticipau o scadere a pietei cu minimum 20%, cel mai pesimist scenariu vizand un recul de pana la 40%.

Vopselele lavabile ocupa o pondere de aproximativ 80% din totalul produselor distribuite pe piata, diferenta fiind reprezentata de lacuri si emailuri pe baza de solventi.

Principalii producatori locali sunt Policolor, Fabryo Corporation, dufa Deutek, Sarcom, Atlas Corporation si Kober.