Bechtel nu presteaza, dar Guvernul cotizeaza

Constructii

26.02.2009 - Curierul National
Bechtel nu presteaza, dar Guvernul cotizeaza
Compania va primi anul acesta inca 440 mil. euroBerceanu recunoaste ca "avem un contract dezavantajos"

In ciuda nenumaratelor tergiversari ale americanilor de la Bechtel in a finaliza constructiile la Autostrada Transilvania, bugetul alocat proiectului este ca un sac fara fund. Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a declarat ieri ca a incheiat negocierile cu Bechtel, compania urmand sa primeasca suma de 440 de milioane de euro, pentru a finaliza, pana pe 15 noiembrie, 42 de kilometri de autostrada, pe tronsonul Campia Turzii - Gilau.

 "Bechtel are un contract avantajos pentru ei si dezavantajos pentru noi. Din acest contract noi avem pretentia sa stim ce platim. Am stabilit trei puncte cu reprezentantii Bechtel, si anume programul pe 2009, programul pana in 2012 si problemele legate de portiunea de la Brasov pana la Cluj", a declarat Berceanu.Pana in 2012, se vrea finalizarea lucrarilor de la Campia Turzii pana la granitaDin totalul sumei de 440 de milioane de euro pe care ii vom plati firmei americane, 150 de milioane reprezinta restante de anul trecut. "Am mai ajuns la intelegere cu Bechtel ca nu vom mai plati avansul de 150 milioane de euro cum se facea pana acum, ci o sa platim pe masura ce se lucreaza. In contract era stipulat ca plata sa fie facuta la 25 de zile, ceea ce punea probleme, fiindca trebuiau facute multe demersuri ca sa obtinem bani de la buget. Astfel, am ajuns la intelegerea ca sa prelungim termenul din contract de la 25 de zile la 35-40 de zile a platii facturilor decontarilor lunare", a spus, pentru NewsIn, Radu Berceanu.Ministrul Transporturilor a sustinut ca le-a propus celor de la Bechtel ca pana in 2012 sa finalizeze lucrarile de la Campia Turzii pana la granita. "Am propus firmei constructoare ca de la Brasov la Cluj, Bechtel sa renunte la lucrari si Ministerul Transporturilor sa scoata la licitatie internationala pentru concesionarea acestei portiuni, a declarat Berceanu, precizand ca, la licitatie, pot participa si alte firme in afara de Bechtel. 

700 mil. euro, pentru cativa kilometri

 In intervalul 2007-2008, Guvernul a alocat pentru constructia Autostrazii Transilvania o suma totala de 700 milioane de euro. Proiectul construirii Autostrazii Transilvania, pe relatia Brasov - Bors, a inceput in 2004, in baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde euro, acordat companiei americane Bechtel. Lucrarile au fost intrerupte la jumatatea anului 2005, cand autoritatile au inceput reanalizarea contractelor incheiate de guvernarea precedenta. Ca urmare a sistarii lucrarilor, termenul de finalizare a autostrazii, stabilit initial pentru anul 2012, a fost prelungit cu un an.In 2007, Bechtel a cheltuit 185 de milioane euro, fata de 120 de milioane euro prevazuti initial, pentru lucrari la cele doua tronsoane, respectiv Campia Turzii - Gilau (52 de kilometri) si Suplacu de Barcau - Bors (64 de kilometri).

Fondurile alocate anul trecut de stat pentru lucrarile de constructie la Autostrada Brasov - Cluj - Bors au fost suplimentate cu aproape 400 milioane de lei (aproximativ 112 milioane euro), la a doua rectificare bugetara decisa in luna iulie 2008 de catre Executiv. Cu toate acestea, de-abia daca s-au realizat cativa kilometri...

 

Autostrazile au nevoie de 4 mld. numai pentru 2009

 La jumatatea lunii trecute, directorul general adjunct al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), Cristian Duica, sustinea ca necesarul financiar pentru autostrazi si drumuri nationale se ridica la patru miliarde euro."Pentru continuarea si inceperea lucrarilor la autostrazi si drumuri nationale, prevazute pentru anul in curs, am avea nevoie de patru miliarde euro, in aceasta suma fiind incluse fondurile europene si de la bugetul de stat", estima Duica. Potrivit acestuia, in cazul in care compania va obtine aceasta suma, prioritatile ar fi continuarea lucrarilor la autostrazile de pe Coridorul 4 Pan European Nadlac - Arad - Timisoara - Lugoj - Sibiu  si Cernavoda - Constanta, sustine Duica.Alte lucrari importante pentru care sunt necesari bani sunt Centura Bucuresti, Autostrada Bucuresti - Ploiesti si Ploiesti - Brasov pe tronsonul Comarnic - Brasov. Potrivit lui Duica, sunt necesari bani si pentru finalizarea lucrarilor la Autostrada Transilvania, respectiv a tronsoanelor 2B Gilau - Campia Turzii si 3C Mihailesti - Suplacu de Barcau.De asemenea, este necesara finalizarea drumurilor nationale care fac parte din etapele 4, 5 si 6 din programul de reabilitare.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania a cheltuit 2,1 miliarde lei pentru "construirea de autostrazi" in 2008, aproape jumatate din bugetul de 5,8 miliarde lei. Sumele alocate anul trecut pentru proiectele CNADNR, respectiv bugetul de venituri si cheltuieli, defalcat, arata astfel:  pentru constructii autostrazi 2,1 miliarde lei, reabilitari/modernizari drumuri nationale 951,5 milioane lei, intretinere drumuri nationale 1,4 miliarde lei, investitii 742,5 milioane lei, reparatii capitale 284,3 miliarde lei si pentru proiectele de eliminare a efectelor inundatiilor 356 milioane lei.