Bechtel inghite jumatate de miliard de euro in 2008

COMPANII SI FIRME DE CONSTRUCTII , Constructii

14.01.2008 - Cotidianul
Bechtel inghite jumatate de miliard de euro in 2008

Compania de Autostrazi este pregatita sa plateasca firmei Bechtel peste 440 de milioane de euro in 2008, adica mai mult decit dublul sumei din 2007. Nu este obligatoriu sa fie inregistrat un progres pe masura.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a convenit cu firma Bechtel, angajata pentru construirea celor 415 kilometri ai autostrazii Transilvania, plata unor lucrari in valoare de 442 de milioane de euro in 2008, din care o treime, respectiv 132 de milioane de euro, vor fi platiti in avans. Intelegerile contractuale dintre CNADNR si Bechtel, pentru anul curent, prevad definitivarea tronsonului Cimpia Turzii - Cluj Vest (2B), continuarea lucrarilor la cei 64 de kilometri dintre Suplacu de Barcau si Bors, adica la tronsonul 3C, si atacarea lucrarilor la alte doua tronsoane, respectiv la 3B (Mihailesti - Suplacu de Barcau) - 76 km si la 3A (Cluj Vest - Mihailesti) - 64 km. Americanii au primit dezlegare de la CNADNR pentru cei aproximativ 10 kilometri care despart Turda de Cimpia Turzii si care, de fapt, vor fi definitivati in 2010, potrivit declaratiilor sefului CNADNR, Mihai Grecu, facute la finele anului trecut. In concluzie, dupa doi ani de munca, Bechtel a efectuat pe acest tronson o treime din lucrari, dar spune ca va fi in stare sa faca restul de doua treimi intr-un singur an.

Suma ceruta de Bechtel pentru 2008, adica 442 de milioane de euro, corespunde unei dublari, daca nu chiar unei triplari a lucrarilor fata de 2007. Planul initial prevedea realizarea unor lucrari in valoare de 120 de milioane de euro, insa firma ame-ricana si CNADNR nu pica de acord asupra valorii lucrarilor efectuate in 2007. In timp ce oficialii Companiei de Autostrazi spun ca firmei americane i-au fost platite 109 milioane de euro in 2007, la care se adauga o factura pe luna decembrie de 18 milioane de euro, precum si avansul pe tot anul, de 40 de milioane de euro, adica 167 de milioane in total, cei ai firmei Bechtel raporteaza lucrari in suma de 200 de milioane. Bogdan Sgircitu, purtator de cuvint al firmei americane, nu intelege nici el de unde apare diferenta. „Planul initial era de 120 de milioane de euro, dar noi am lucrat de 200 de milioane de euro. Probabil ca diferenta apare din facturi neplatite pe luna noiembrie“, spune nesigur acesta.

Pentru a cheltui suma cel putin dubla care ii va fi pusa la dispozitie, Bechtel, semnatara a unui contract foarte avantajos, nu va fi obligata sa mareasca corespunzator progresul proiectului. Ziarul Cotidianul a relatat ca specificitatea acestui contract este ca o buna parte a platilor nu reflecta strict progresul proiectului, ci sint efectuate in contul unor prevederi dezastruoase. Printre acestea, obligatia partii romane de a plati organizarile de santier, care in cazul contractelor semnate cu romanii pica in sarcina acestora, sau indexarile anuale ale preturilor la materialele de constructii, supraevaluate oricum din start. Ziarul „Romania libera“ a dezvaluit saptamina trecuta ca intelegerea cu Bechtel functioneaza ca un burete financiar. Potrivit ziarului, desi se prevedea initial folosirea a 15.894 de piloni de beton pe portiunea 2B, s-a ajuns la utilizarea a 54.000 de astfel de coloane, de unde o scumpire a autostrazii cu circa 16 milioane de euro. Aceeasi situatie s-a inregistrat si in privinta betonului armat sau a materialului de umplutura, unde s-a facturat o cantitate de 6,5 ori mai mare.

Una dintre reguli in constructia de drumuri este realizarea proiectelor tehnice si a detaliilor de executie inainte de inceperea lucrarilor. Existenta acestora asigura ca un constructor nu va solicita ulterior plati pentru lucrari efectuate inutil sau pentru extensii sau modificari ale lucrarilor deja facute. Proiectele tehnice sint singurele care indica cert traseul exact al autostrazii. Regula nu este respectata de CNADNR. Desi Bechtel va incepe realizarea tronsoanelor 3A si 3B, nici unul din proiecte nu este gata. Daca vor fi totusi definitivate pina in primavara, cind incep lucrarile, sint sanse maxime ca acestea sa fie facute de mintuiala. Proiectul tronsonului 3B trebuia definitivat inca de anul trecut, insa autorul acestuia, firma IPTANA, a solicitat o pasuire la predarea proiectului si pentru 2008, fapt care il ingrijoreaza pe seful CNADNR, Mihai Grecu. Proiectul portiunii 3A urmeaza sa fie facut rapid, pina in martie, de Search Corporation, adica de firma care a realizat studiul apro-ximativ pe baza caruia s-a stabilit o valoare mult subevaluata a intregii autostrazi in 2003. Bogdan Sgircitu crede ca totusi lucrarile pe 3A si 3B vor putea fi efectuate si fara proiect. „Ne putem apuca daca avem planse de constructie, chiar daca nu avem proiect“, spune acesta. Riscurile sint ca toate neregularitatile sa fie cuantificate ulterior in facturarea unor sume suplimentare pentru care bun de plata va fi statul roman.

Semne de intrebare privitoare la capacitatea firmei americane de a efectua lucrarile in 2008 se refera si la ritmul greoi in care sint efectuate exproprierile. Acestea pica in sarcina CNADNR, iar pentru intirzieri statul roman va plati penalitati. Pina la acest moment nu s-a expropriat nici un metru patrat pe tronsoanele care vor fi incepute, respectiv 3A si 3C, iar pe cele aflate in lucru, 2B si 3C, exproprierile sint realizate in proportie de 79%, respectiv 57%. Mihai Grecu este totusi optimist. „Daca va exista finantare, va fi posibil sa fie efectuate toate lucrarile la care Bechtel s-a angajat. Exproprierile, descarcarile de sarcina arheologica vor merge mai bine decit in trecut, deoarece am invatat din mers“, declara acesta. Mihai Grecu este preocupat ca Ministerul Finantelor nu si-a dat inca avizul pentru plata avansului de 132 de milioane de euro catre Bechtel, iar de miercuri se vor plati zilnic 30.000 de euro cu titlu de penalitati.

Doru Cireasa