Autostrada Comarnic-Brasov este amenintata iar cu anularea

PROIECTE / DEZVOLTARE

19.11.2009 - Business standard
Autostrada Comarnic-Brasov este amenintata iar cu anularea

Ministrul interimar al Transporturilor, Radu Berceanu, a dat de inteles ca Vinci n-ar fi interesat de constructia autostrazii Comarnic-Brasov, pentru care a castigat contractul de atribuire.

“Daca lucrurile se taraganeaza si nu vom semna pana la sfarsitul anului contractul pentru Comarnic-Brasov, probabil ca o sa le transmit ca intelegem ca nu ii mai intereseaza contractul”, a declarat Radu Berceanu. Acesta declara, in urma cu cateva saptamani, ca mai sunt doua trei chestiuni de pus la punct, dupa care constructorii ar putea lua decizia finala de semnare a contractului. Insa semnarea nu a mai avut loc. “Ei (reprezentantii Vinci - n.red.) au solicitat ca, in cazul in care, dupa semnarea contractului, acesta inceteaza, sa ne dea noua proiectul tehnic pentru autostrada, inainte de inceperea lucrarilor, iar noi sa-l platim. Acest lucru insa nu se accepta”, a declarat pentru Business Standard Adrian Ionescu, director in cadrul Ministerului Transporturilor. Potrivit unor surse din piata, suma pe care cei de la Vinci ar putea sa o solicite este in jur de cateva zeci de milioane de euro. Responsabilii de la Vinci sunt ingrijorati ca, in cazul unei schimbari de regim politic, ar putea pierde din nou contractul de concesiune si cer ca statul sa cumpere de acum proiectul.

Companiei i-a mai fost anulat, in 2005, un contract de concesiune. Masura facea parte din programul presedintelui Traian Basescu, care acuzase in campania electorala ca parteneriatul public-privat ar fi fost acordat in mod fraudulos dupa ce o delegatie straina de sefi de stat a “venit sa-si ia tainul”. Vinci a pierdut atunci zece milioane de euro, banii investiti in proiect. Anul acesta insa, Vinci a castigat din nou un parteneriat public-privat. Contractul de concesiune al autostrazii Comarnic-Brasov a fost castigat de consortiul format din firmele Vinci Concessions SAS, Aktor Concessions S.A., Vinci Construction Grand Projets SAS si Aktor SA, valoarea totala a acestuia fiind de 1,507 miliarde de euro. Concesiunea presupune ca firmele sa construiasca autostrada din fonduri proprii, urmand ca de la data cand se preia amplasamentul statul sa achite pe o perioada de 26 de ani 180 milioane de euro pe an.

 “Faptul ca s-ar putea amana va demonstra probabil ca societatea romaneasca nu a ajuns inca la maturitate”, a declarat Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Nationale a Transportatorilor din Romania. In opinia lui, daca in cele din urma se va semna, va reprezenta, de fapt, o etapa noua in constructia de autostrazi.