Autostrada Bechtel, asigurata la Asirom, pentru 2,2 miliarde euro

Constructii

22.10.2009 - Gandul
Autostrada Bechtel, asigurata la Asirom, pentru 2,2 miliarde euro
Proiectele de infrastructura sunt vanate de asiguratori, pentru valoarea lor mare, fapt ce le poate aduce castiguri substantiale. Prima de asigurare variaza intre 0,2% si 0,3% din valoarea contractului

Asigurarea marilor proiecte de infrastructura reprezinta o afacere de succes a companiilor de asigurari, avand in vedere ca daunele sunt mai putin frecvente, comparativ cu alte segmente.

In plus, fransizele practicate de asiguratori, adica partea de dauna acoperita de asigurat in cazul producerii riscului asigurat, determina deseori companiile care au astfel de polite sa nu ceara despagubiri pentru orice dauna. "Fransiza la marile proiecte de infrastructura este o suma fixa, reprezentand pana la 1% din suma asigurata, care este echivalenta, in general, cu valoarea contractului. Prima de asigurare in astfel de contracte este de 0,2-0,3% din suma asigurata", a declarat pentru Gandul Catalin Stroe, directorul Diviziei de Vanzari si Marketing la Asirom. El a explicat ca fransiza poate fi mai mare decat prima de asigurare pentru ca, in caz de dauna la astfel de proiecte complexe, compania de asigurari este nevoita sa apeleze la anumite firme de evaluare ale caror costuri nu sunt chiar mici.

Brasov-Cluj-Bors, una dintre cele mai scumpe polite

Unul dintre cele mai mari contracte de infrastructura asigurate este Autostrada Transilvania, construita de Bechtel. "Au fost cumparate polite de asigurare conform prevederilor contractuale, dar nu va pot spune la ce companie", a declarat pentru Gandul Bogdan Sgarcitu, director comunicare Bechtel. Surse din piata de asigurari ne-au declarat insa ca autostrada Brasov - Cluj Napoca - Bors este asigurata la compania Asirom.

Potrivit estimarilor Gandul, prima de asigurare pentru aceasta polita variaza intre 4,48 si 6,72 milioane de euro, luand in considerare faptul ca valoarea contractului cu Bechtel, parafat de statul roman in decembrie 2003, este de 2,241 miliarde euro, valoare care nu a fost revizuita sau actualizata de atunci. "O astfel de asigurare, de constructii - montaj, este o asigurare complexa, tip «toate riscurile» si acopera obiectivul aflat in stadiu de executie, precum si prejudiciile pe care un eveniment produs pe santier le poate provoca tertelor persoane. Asigurarea are doua componente: sectiunea de pagube materiale si cea de raspundere civila pentru pagube provocate tertilor", ne-a explicat George Matei, sef serviciu in cadrul BCR Asigurari.

Pe scurt, autostrada este asigurata impotriva riscurilor naturale, precum cutremur, inundatii, furtuna, aluncare de teren, dar si la incendiu si explozie. De altfel, contractul incheiat de Bechtel cu statul roman are un capitol separat pentru asigurari. Acesta prevede ca Bechtel a fost obligata sa isi asigure inclusiv echipamentele si utilajele de constructii, precum macarale, buldozere, incarcatoare, generatoare de curent. "Politele CAR/EAR, asa cum se mai numeste acest tip de asigurari, acopera toate riscurile, mai putin razboi, contaminare, poluare si altele pe care beneficiarul nu le doreste si le exclude pentru a obtine un pret mai bun", spune Antonio Souvannasouck, managing partner la Asigest Broker de Asigurare-Reasigurare.

INFO PLUS

Despagubiri rare

99.000 euro a platit Asirom in urma inundatiilor care au afectat "Reabilitarea DN 6 / Drobeta Turnu Severin-Lugoj, km 388+000 - km 408+895". Suma asigurata - 23 mil. euro