Auchan incepe achizitiile de spatii: francezii dau 30 de milioane de euro sa scape de chirie in Brasov si Constanta

PROIECTE / DEZVOLTARE

21.01.2010 - Ziarul financiar

Reteaua de hipermarketuri Auchan va deschide in urmatorii doi ani unitati in Constanta si Brasov in spatii achizitionate pentru circa 30 de milioane de euro de la dezvoltatorii imobiliari Trigranit si Centerra Management. Pana in prezent, cele sapte magazine Auchan au fost dezvoltate in spatii inchiriate.

Grupul francez Auchan, care a preluat la finele anului 2008 integral magazinele locale, a schimbat strategia de expansiune si a inceput achizitiile de proprietati in locul inchirierii spatiilor de la dezvoltatori imobiliari.

"Vom merge pe strategia de extindere in spatii aflate in proprietatea noastra. Primele doua magazine detinute de noi vor fi deschise in centrele comerciale Polus Constanta si Coresi Shopping City Brasov", a declarat Patrick Espasa, directorul general al Auchan Romania.
 
Toate cele sapte magazine operate de Auchan in Romania in prezent sunt in locatii inchiriate, iar francezii ar putea incerca sa achizitioneze inclusiv o parte din aceste spatii. In ceea ce priveste proiectul din Constanta, tranzactia a fost deja incheiata, in timp ce la Brasov francezii de la Auchan si proprietarii platformei Tractorul pun la punct ultimele detalii.

Reprezentantii celor doua companii nu au dat detalii despre valoarea tranzactiei, insa potrivit unor estimari francezii ar urma sa plateasca in jur de 30 de milioane de euro pe cele doua spatii.

Banii sunt la retelele de magazine

"Am vandut spatiul din Polus Center Constanta catre Auchan si vom dezvolta spatiul conform specificatiilor companiei. Am mai avut astfel de contracte cu Auchan in Polonia, astfel ca aceasta tranzactie nu reprezinta o noutate", au declarat reprezentantii companiei maghiare TriGranit, dezvoltatorul proiectului Polus Center Constanta.

Trigranit a demarat proiectul inainte de declansarea crizei economice, iar anul trecut a anuntat ca va finaliza investitia in 2010, dupa o perioada in care lucrarile de constructie au avansat mai incet.

"Am semnat achizitia spatiului din Constanta la scurt timp dupa venirea mea in Romania (a fost numit director general al companiei in aprilie 2009 - n. red.), ceea ce a accelerat ritmul lucrarilor la acest proiect", a precizat Espasa, care nu a dorit sa comunice valoarea tranzactiei cu Trigranit. El a mentionat insa ca investitia in operatiunile magazinului Auchan de la Constanta va fi in jurul a 20 mil. euro, similara celei planificate la Brasov, in proiectul Coresi Shopping City.

In Brasov, reteaua va deschide un hipermarket de 10.500 de metri patrati in parcul de retail Coresi Shopping City, fiind prima ancora anuntata de dezvoltatorul proiectului, compania Centerra Management. Magazinul va fi deschis in trimestrul al treilea din 2011, odata cu inaugurarea unui magazin de bricolaj si a unei galerii comerciale in aceeasi locatie.

Modelul "mall cu majoritatea banilor de la banci" nu mai functioneaza

Reprezentantii Centerra Management, care intentioneaza sa inceapa lucrarile la proiect la jumatatea acestui an, spun ca in aceasta perioada este extrem de dificil sa construiesti malluri cu bani atrasi de la banci, astfel ca nu exclud ca si centrul comercial din cadrul proiectului Coresi sa fie realizat exclusiv din fondurile actionarilor - fondul britanic Cheynee Capital, care administreaza fonduri de 9 mld. dolari. "Pornim cu ideea ca pentru dezvoltarea zonei comerciale costurile sunt acoperite din surse interne. Modelul vechi (de a obtine de la banci cea mai mare parte a fondurilor necesare constructiei unui mall - n.r.) nu mai functioneaza. Acest gen de proiect nu mai este viabil. Noi am venit pe termen lung si avem sustinerea actionarilor pentru a construi din fonduri proprii", a declarat Victor Vadaneaux, managing partner al companiei. El spune ca inceperea lucrarilor in vara acestui an depinde in primul rand de obtinerea autorizatiilor si de organizarea de santier si mai putin de obtinerea unui imprumut bancar. Partea comerciala a proiectului Coresi prevede si constructia unui mall, investitia totala, excluzand pretul terenului, fiind estimata la 110 mil. euro.

Centerra intentioneaza sa dezvolte langa proiectul comercial si un centru de sport si entertainment, cu o suprafata de 28.000 de metri patrati, pentru a atrage o buna parte din cei 600.000 de turisti care vin anual in zona, in special pentru practicarea sporturilor de iarna. Per total, proiectul vizeaza atragerea a 5,5 milioane de oameni anual.

Platforma Tractorul din Brasov a atras in ultimii doi ani investitii de aproape 100 de milioane de euro, 77 mil. euro reprezentand costul de achizitie al terenului cu o suprafata de 120 de hectare, in timp ce restul fondurilor au fost utilizate pentru reconditionarea unor spatii de birouri in care lucreaza acum 1.500 de oameni (angajati ai unor firme precum CGS, IBM sau Fresenius) si in pregatirea terenului si proiectelor pentru viitoarele dezvoltari.

Auchan vrea sa-si dubleze reteaua de magazine

Pe de alta parte, retailerul Auchan a anuntat ca intentioneaza sa dubleze reteaua de magazine in urmatorii 3-5 ani prin investitii de circa 140 mil. euro in sapte locatii noi.

"Ne uitam la orasele cu peste 300.000 de locuitori. Ne vom mai extinde si in Capitala, unde vad un potential pentru un numar total de 25 de hipermarketuri. Suntem aproape de semnarea unui contract pentru o noua locatie in Bucuresti", a mai spus Espasa.

In Bucuresti, retailerul francez are in acest moment doua hipermarketuri cu suprafete de vanzare de 15.000-16.000 de metri patrati, pe o piata pe care sunt in total 17 magazine operationale de acest tip, dintre care sapte unitati Carrefour.

Extinderea retelei la 14 magazine in trei ani putea duce afacerile Auchan Romania la peste 700 mil. euro in 2012, fata de valoarea de 278 mil. euro raportata pe 2008 cu 6 hipermarketuri. Cei mai mari jucatori pe segmentul hipermarketurilor sunt acum Carrefour, Real si Kaufland.

Espasa a mai afirmat ca reteaua locala Auchan a avut anul trecut o crestere a vanzarilor in unitati comparabile (fara a lua in calcul expansiunea) peste rata inflatiei. Inflatia a fost in 2009 in jurul a 5%, potrivit statisticilor oficiale. "Am resimtit o scadere a cosului mediu de cumparaturi din cauza crizei, dar aceasta a fost compensata de cresterea numarului de clienti in hipermarketurile Auchan. In medie, la nivelul anului trecut, magazinele noastre au avut un flux zilnic de vizitatori de 15.000 de persoane."

Cine a strans cele mai multe proprietati
Kaufland, o retea de hipermarketuri de dimensiuni mai mici cu politica de discount, s-a extins in 45 de locatii mergand aproape exclusiv pe achizitii
Real si Carrefour au in proprietate aproximativ jumatate din magazinele operate in Romania, adica peste 10 unitati fiecare