Agentiile culeg doar firimiturile din tortul imobiliar

ANALIZE / COMENTARII , Imobiliare

Agentiile culeg doar firimiturile din tortul imobiliar

O singura companie de intermediere imobiliara din Top 10 a reusit sa taie facturi de peste 10 milioane euro

Anual, miliarde de euro sunt injectate pe piata imobiliara romaneasca. La prima vedere, pentru ca foarte multe investitii, tranzactii sau speculatii imobiliare trec prin mainile unui grup exclusivist de agentii, te-ai astepta ca si conturile acestora sa fie doldora. Situatia contabila a companiilor respective este insa diferita fata de asteptari.
Oprivire aruncata catre cifrele de afaceri ale primelor zece companii de intermediere imobiliara active in Romania dezvaluie un fapt paradoxal: banii rulati de agentiile imobiliare sunt mult mai putini comparativ cu volumul de investitii imobiliare din tara si renumele acestora pe piata. Desi Colliers, DTZ, CBRE, Euroest, Eurisko, Regatta si alte cateva se afla in fruntea topului celor mai puternice agentii imobiliare din Bucuresti si din tara, forta economica a acestora, respectiv influenta pe piata, este relativa.

Zece negri mititei, nu se lipesc bani de ei
Primele zece companii de pe piata au realizat anul trecut o cifra de afaceri de circa 100 milioane euro. Exceptand liderul, Colliers, nimeni nu a depasit pragul de 10 milioane euro cifra de afaceri. Potrivit unui studiu realizat de Century 21, o mare agentie de consultanta americana, slabiciunea companiilor specializate in intermediere imobiliara este data de un sir de factori, printre care productivitatea si performanta scazute, capitalizarea necorespunzatoare (cu un grad de indatorare mediu de 88%), precum si fluctuatia mare a angajatilor, in conditiile in care unul din trei agenti paraseste anual firma. Asta explica si gradul de fragmentare a pietei imobiliare, in Bucuresti activand in prezent peste 2.000 de agentii de profil. „Putem doar banui ca in anii urmatori situatia se va modifica in urma intrarii pe piata locala a unor nume importante la nivel mondial, iar un prim efect al acestor intrari va fi disparitia multor agentii imobiliare care nu vor reusi sa se adapteze schimbarilor“, spune Gabriel Alexandru, vicepresedinte Century 21 Romania.
Oricum, gradul de faramitare a pietei imobiliare se va pastra si probabil chiar se va adanci, evolutia numarului de agentii nou-create anual fiind martora. Astfel, daca in 2005 s-au infiintat 661 de agentii noi, un an mai tarziu, respectiv 2006, s-a ajuns la 747, iar in prima jumatate a anului curent, deja erau inregistrate 875 de agentii.
Potrivit studiului Century 21, in cursa spre banii clientilor, agentiile mari castiga mai repede si mai mult teren. Cifrele de afaceri ale agentiilor din top 20 au crescut, in intervalul 2001-2005, de 10,7 ori, in timp ce ale ultimelor 20 companii, de 4,3 ori. Agentiile mari se dezvolta intr-un ritm mai rapid si castiga din cota de piata a agentiilor mici, sustine Gabriel Alexandru. Tendinta a fost observata pe piata in anii 2005-2006 si pare sa se consolideze si in 2007. Majoritatea jucatorilor de pe piata sunt foarte optimisti in ceea ce priveste rezultatele anului in curs: 41% din companii se asteapta sa-si dubleze cifra de afaceri fata de anul trecut, in timp ce 15% se asteapta chiar la o triplare a acesteia. Totodata, circa 17% din agentiile „interogate“ de Century 21 se vad in top trei peste cinci ani, 22% cred ca se vor afla in top 10, iar alte 15% se vad in top 50. Codrin Matei, director general al Crosspoint Finance, o companie care doreste sa ajunga in top 50 in urmatorii ani, ne-a declarat ca departajarea in competitia agentiilor imobiliare se va face si in functie de capacitatea acestora de a se acomoda noilor cerinte. „Vor castiga cei care vor oferi servicii noi, integrate, care sa nu se limiteze la simpla intermediere intre vanzator si cumparator“, sustine Matei.
In noianul de agentii imobiliare active pe piata zece companii au reusit, in anii 2005-2006, sa se desprinda fata de restul.

CBRE, liderul disparut
Printre companiile care figureaza in topul agentiilor imobiliare si care au reusit sa depaseasca pragul psihologic de un milion de euro cifra de afaceri se afla si CB Richard Ellis (CBRE). Spunem se afla pentru ca, incepand din acest an, compania care a functionat sub licenta CB Richard Ellis a pierdut dreptul de a purta acest nume (acum se numeste Cornerstone International). Potrivit studiului Century 21, desi s-a mentinut in topul celor zece mari agentii imobiliare, CBRE a suferit o scadere drastica in decursul ultimilor ani, fapt care, probabil, a si costat-o pierderea francizei. CBRE se afla in top 10 si pe piata europeana, fiind lider al jucatorilor europeni. In 2006, agentii acesteia au intermediat tranzactii de peste 40 miliarde euro. In topul european, in ordine descrescatoare, mai figureaza Jones Lang LaSalle (JLL), DTZ, Cushman & Wakefield (C&W) si Colliers. Desi toate sunt active pe piata romaneasca (exceptand CBRE), doar doua din cele cinci enumerate figureaza si in varianta romaneasca, respectiv DTZ si Colliers.

Oleg Cojocaru